Vďaka diere v pravidlách by mal Leclerc štartovať pred Verstappenom (aktualizované) | Magazín F1 - F1online.sk

Vďaka diere v pravidlách by mal Leclerc štartovať pred Verstappenom (aktualizované)

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Scuderia Ferrari

Veľká cena Belgicka sa nesie v znamení trestov. V piatok dostali penalizácie za výmenu motorových komponentov až šiesti piloti, o ktorých sa predpokladalo, že budú musieť odštartovať z chvosta poľa. Ukazuje sa však, že to tak nemusí byť. Ferrari zrejme v pravidlách objavilo dieru, vďaka ktorej bude Charles Leclerc štartovať pred Maxom Verstappenom.

Rovnako ako po minulé roky aj tentoraz má každý pilot k dispozícii len obmedzený počet komponentov na sezónu. Ak danú alokáciu prekročí o jeden kus, nasleduje penalizácia v podobe straty desiatich miest na štartovom rošte, avšak po nasadení každého ďalšieho komponentu už stratí len päť pozícií.

Platí napríklad, že za nasadenie štvrtého spaľovacieho motora si pilot bude musieť odpykať trest v podobe straty desiatich miest. Avšak, po nasadení piateho, šiesteho a každého ďalšieho motora si k výsledku z kvalifikácie pripočíta len päť priečok.

Aby sa Formula 1 vyhla komplikovanému prepočítavaniu, na ktorým sme si lámali hlavy počas minulých rokov, do pravidiel zakotvila nový článok. Podľa neho ak pilot dostane penalizáciu v podobe straty viac ako pätnástich pozícií, tak automaticky putuje na chvost štartového poľa. V Belgicku sa zatiaľ tohto prehrešku dopustili Max Verstappen, Lando Norris a Esteban Ocon.

Max Verstappen má štvrté kusy spaľovacieho motora, turba aj jednotiek MGU-H a MGU-K, čo spolu predstavuje stratu 40 miest na štartovom rošte, teda automatický posun na jeho chvost. Lando Norris nasadil štvrté kusy spaľovacieho motora, turba a jednotky MGU-H, čo činí 30 pozícií, a teda ho čaká rovnaký osud ako Holanďana. Esteban Ocon sa taktiež nevyhne štartu z chvosta štartového poľa, keďže výmenou celej pohonnej jednotky nazbieral až 60 pozícií.

Prípad Charlesa Leclerca sa však líši. Monačan pred štartom víkendu nasadil len novú batériu (10 miest) a MGU-K (päť miest), čo dovedna predstavuje posun o pätnásť priečok. Pred druhým tréningom sa na jeho aute objavila aj nová riadiaca jednotka elektroniky za ďalších päť pozícií.

Očakávali by sme teda, že Leclercov trest sa nasadením novej riadiacej jednotky elektroniky vyšplhal na 20 miest, a teda štartuje z chvosta, no nie je to tak. Ferrari totiž odhalilo dieru v pravidlách: Penalizácie, ktoré jazdec dostane v rôznych fázach víkendu, sa nesčítavajú. Sčítavajú sa len penalizácie na jednej správe technického delegáta, t.j. napríklad za výmenu všetkých komponentov pred prvým tréningom, medzi prvým a druhým tréningom, medzi druhým a tretím tréningom a podobne.

“Ak pilot dostane penalizáciu, ktorá prekročí 15 pozícií, tak bude nútený štartovať z chvosta štartového poľa,” píše sa v pravidlách. Keďže Charles Leclerc toto pravidlo (zatiaľ) neporušil, má garantované, že na rošte bude stáť pred trojicou Verstappen, Norris a Ocon.

Očakáva sa, že Ferrari v sobotu vymení ďalšie motorové komponenty. Vďaka tomu, že v piatok nevymenilo aj spaľovací motor, turbo a jednotku MGU-H, im na jednej strane ušetrilo približne 260 tréningových kilometrov, no na druhej sa stále môže vyhnúť vyššie spomínanému trestu.

Maranello má teraz šancu si prakticky beztrestne “doplniť sklad”. Ak totiž Charles Leclerc pred tretím tréningom nasadí piate kusy spaľovacieho motora, turba a jednotky MGU-H, dostane penalizáciu ďalších pätnástich miest, no ako sme už vysvetlili, to nebude znamenať automatický štart z chvosta poľa.

Kľúčové je teda “rozkúskovať” celú výmenu pohonnej jednotky na tri alebo štyri časti: Pred prvým tréningom, pred druhým tréningom, pred tretím tréningom a pred kvalifikáciou.

Pripomeňme, že Charles Leclerc nasadil aj novú prevodovku, za čo dostal trest (10 miest), no podstatné je, že tento trest sa nesčítava s penalizáciami za motorové komponenty pri aplikácii pravidla o posune na chvost štartového roštu. Charles Leclerc teda nebude štartovať z horšej ako sedemnástej priečky, aj keď matematicky by sa mal posunúť o 45 miest dozadu (15 za výmeny pred FP1, 5 pred FP2, 15 pred FP3 a 10 za prevodovku).

Doplňme tiež, že Mick Schumacher a Valtteri Bottas sú s Leclercom na jednej lodi a zatiaľ nemusia štartovať z chvosta štartového roštu. O ich poradí teda rozhodnú samotné tresty a ich výška, zatiaľ čo o poradí Verstappena, Norrisa a Ocona výsledok z kvalifikácie.

Aktualizované (10:25): Nemecký reportér Tobi Grüner napokon na svojom Twittri píše, že podľa jeho informácií bude FIA predsa len sčítavať všetky penalizácie do jedného balíka, teda aj Charles Leclerc bude nútený “štartovať z konca poľa”. Či je to skutočne tak, sa dozvieme už čoskoro.