logo F1online.sk

Renault, Ferrari a McLaren volajú po tvrdšom treste, odvolajú sa

Lance Stroll
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala7. 8. 2020

Komisári vo veci brzdových kanálikov Racing Pointu ešte neskončili. Voči verdiktu Medzinárodnej automobilovej federácie sa chce odvolať hneď trojica tímov: Renault, McLaren aj Scuderia Ferrari.

Toto Wolff sa už po druhom tréningu posťažoval, že v zákulisí vzniká “malá revolúcia” s cieľom zapoľovať si na Racing Point. Ako sa dnes ukazuje, na jej čele je hneď trojica tímov, ktorej sa nepozdáva, že Racing Point vyviazol len s pár škrabancami, a teda pokutou vo výške 400-tisíc eur a stratou pätnástich bodov v konštruktérskom šampionáte.

“Máme zato, že nie je možné skopírovať a plne pochopiť celý koncept auta,” vysvetľoval Mattia Binotto v piatok v Silverstone. “O tom sme hovorili aj v liste pre FIA. Napadli sme celý koncept a celý proces. Sme presvedčení, že pravidlá sú dostatočne jasné, a že v tomto procese mohlo dôjsť k porušeniu pravidiel.”

“Nemyslím si, že dnešný verdikt je dostatočný, pretože sa týka len brzdových kanálikov a nie celého konceptu. Myslím si teda, že toto je len vrchol ľadovca a je tu toho ešte veľa, čo bude treba prediskutovať. Ak sa to ale v histórii Formuly 1 ešte nikdy nestalo, tak to znamená, že je takmer nemožné také niečo urobiť,” vyhlásil na margo skopírovania auta súpera šéf Maranella, čím nepriamo naznačil, že Racing Pointu možno Mercedes pomohol.

Rozhodnutie sa nepozdáva ani McLarenu. Zak Brown kritizuje hlavne fakt, že Racing Point môže aj naďalej nasadzovať súčiastky, ktoré síce sú legálne z pohľadu technických pravidiel, ale porušujú pravidlá športové.

“Rozumiem týmto technikáliám. Keď robíte inšpekciu niečoho, tak to musí mať istú váhu, veľkosť, rozmery, aby to prešlo testom. Ale nelegálne je to, ako sa to na auto dostalo. Myslím si teda, že toto musí byť do budúcna vyjasnené, či môžete porušovať športové pravidlá, ale splniť tie technické, a tak pokračovať. Pretože v dokumente sa píše, že boli potrestaní kvôli získaniu neférovej výhody v Rakúsku. Ale nemajú tú neférovú výhodu aj tento víkend?” pýta sa Brown.

Binotto s Brownom sa tak postavili na stranu Cyrila Abiteboula a Renaultu, ktorý celý protest podal. To sa vôbec nepáči Totovi Wolffovi, ktorý nečakane tvrdo obhajoval skopírovanie jeho vlastného monopostu konkurenciou. Čo Wolffa motivuje k tomu, aby obhajoval, že niekto vykráda duševné vlastníctvo jeho tímu? Aj keď samotnému Woffovi to možno až tak vadiť nebude, keďže čiastočne stojí aj za Aston Martinom…

“Boli sme prekvapení, pretože všetci zainteresovaní a aj všetci právnici sú silno presvedčení, že všetko bolo jasne v rámci pravidiel,” hovoril Toto Wolff pre Sky Sports F1. “Tá záludná vec je, že v roku 2019 tie diely neboli na zozname súčiastok, ale potom sa naň dostali. FIA sa snaží nájsť riešenie, ktoré dovolí dýchať všetkým.”

“Racing Point je dosť nahnevaný, pretože veria, že celá vec je jasná. Ich právnici sú pripravení sa odvolať,” pokračoval. “A na druhej strane tu vidím formovať sa skupinku, takú malú revolúciu v každom zmysle slova. Snažia sa ísť po Racing Pointe, asi preto, že ich hnevá, že nemajú takú rýchlosť, akú má Racing Point.”

Nuž a “malá revolúcia” je skutočne na svete. Ferrari už oznámilo svoj zámer odvolať sa voči rozhodnutiu komisárov a rovnako majú postupovať aj v Renaulte a McLarene. FIA potvrdila, že dostala avízo od všetkých troch spomenutých tímov.

Tímy majú 24 hodín na to, aby sa rozhodli, či podajú odvolanie, a následne začne plynúť 96-hodinová lehota, aby potvrdili svoj úmysel. Celá vec sa nám teda ešte poriadne natiahne a konečný verdikt je v nedohľadne.