logo F1online.sk

Tímy budú hlasovať o novom rozpočtovom strope, Horner je proti

Christian Horner, Ross Brawn
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király13. 5. 2020

Vyzerá to tak, že v najbližších dňoch by sme mali byť svedkami finálneho hlasovania týkajúceho sa päťročného plánu postupného znižovania rozpočtového stropu. Všetko sa to začne v budúcom roku a maximálne množstvo peňazí, ktoré budú môcť stajne minúť, pôjde postupne nadol.

Šéfovia desiatich tímov podľa informácií Motorsport.com absolvovali viacero video-rozhovorov s lídrami Formuly 1 ako takej, ale aj s vrcholnými predstaviteľmi Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Pôvodne zamýšľaný strop hovoriaci o 175 miliónoch dolárov, chceli stlačiť čo najnižšie a zdá sa, že boli pomerne úspešní.

Najaktuálnejší dokument, ktorý bol tímom zaslaný v priebehu tohto týždňa, v týchto okamihoch podlieha ich analýze. Podľa všetkého by sme mali mať v roku 2021 rozpočtový strop na úrovni 145 miliónov dolárov, v roku 2022 by to malo byť 140 a v roku 2023 už len 135 miliónov dolárov, pričom takto by to malo ostať aj v ďalších dvoch sezónach, aj keď v súvislosti s rokom 2024 sa hovorí aj o malej „korekcii“ o infláciu.

Hlasovanie je v súčasnosti nastavené tak, že ak bude ZA šesť tímov, novinky prejdú pred Svetovú motoristickú radu FIA, kde je to už len formalita. To znamená, že aj keby Ferrari, Mercedes a Red Bull Racing vyjadrili svoj nesúhlas, ostatní by ich prehlasovali. Teoreticky je však možné, že silné stajne si na svoju stranu získajú aj svoje „béčka“, ale inak sa očakáva, že nové návrhy prejdú. Šetriť totiž potrebujú takmer všetci.

Veľké tímy taktiež uznávajú potrebu míňať menej, majú však iný problém. Ak pôjdu rozpočty nadol až takto výrazne, mnoho ľudí príde o prácu, prípadne ich budú musieť „preveliť“ do iných divízií.

„Tímy Formuly 1 vždy minú toľko, koľko budú mať k dispozícii a ešte aj desať percent navyše,“ uviedol šéf Red Bullu Christian Hornerstĺpčeku na tímovej stránke. „Nie je možné porovnávať míňanie Ferrari s Haasom, Mercedesu s Racing Pointom a ani Red Bullu s AlphaTauri. Všetky stajne majú celkom iné štruktúry a podnikateľské modely.“

„Osobne si myslím, že najlepšie riešenie by malo byť o niečo iné: mali by sme sa pozerať v prvom rade na to, čo tieto náklady spôsobuje. Nuž a tu ide hlavne o výskumno-vývojové náklady potrebné na postavenie a ďalší vývoj áut v záujme nadobudnutia konkurencieschopnosti.“

„Plne podporujem potrebu zníženia nákladov, vďaka čomu by sme sa postarali o to, že v športe ostane všetkých desať tímov. Existuje však mnoho spôsobov, ako to spraviť a nie všetky sú o znižovaní rozpočtového stropu,“ pokračoval Horner, ktorý by nemal problém napríklad s tým, že po posledných pretekoch ročníka by svoje auto predal inému tímu. Ten by ho potom nasadzoval v nasledujúcej sezóne.

„Som ozaj presvedčený o tom, že riešenie týkajúce sa zákazníckych áut by športu z krátkodobého hľadiska pomohlo a vážne by sme o ňom mali uvažovať. Niektoré tímy sa počas aktuálnej krízy začali správať oportunisticky, ale podľa mňa sa potrebujeme pozrieť na všetky možnosti a nespraviť unáhlené rozhodnutie, ktoré môže mnohých ľudí pripraviť o prácu. Nemali by sme byť takí posadnutí rozpočtovým stropom a skôr sa koncentrovať na to, aby sme sa dopracovali ku konkurencieschopnému športu,“ dodal Christian Horner.