Zaffelli: Nový asfalt v Spa je rýchlejší o 1,5 sekundy na kolo
Po minuloročných pretekoch-nepretekoch sa Formula 1 vracia na belgický okruh Spa-Francorchamps, na ktorom si diváci aj piloti budú môcť všimnúť niekoľko výrazných zmien. Z pohľadu fanúšikov bude pútať pozornosť najmä vynovená sekcia od Eau Rouge cez Raidillon, jazdci zas budú mať iný pocit z celej trate, keďže tá bola kompletne preasfaltovaná.
Za všetkými zmenami stojí okruhový dizajnér Jarno Zaffelli, ktorý tvrdí, že podľa neho sa v rámci rekonštrukcie za 80 miliónov eur podarilo vytvoriť “najlepšiu” verziu trate v jej modernej ére, ktorá zahŕňa nový povrch, rozšírené výbehové zóny i čerstvo postavené tribúny.
Konfigurácia trate sa síce nezmenila, ale rozdiely bude vidieť, myslí si Jarno Zaffelli. Jazdci si podľa neho budú pochvaľovať atraktívnejšiu jazdu. “Z pohľadu časov na kolo, ktoré sme zatiaľ zaznamenali, autá GT ukrojili 1,7 sekundy na kolo,” cituje ho motorsportmagazine.com. “Aj keď sme nezmenili konfiguráciu trate, vďaka kvalite odvedenej práce pri preasfaltovaní, o čo sa starali miestni dodávatelia, sme videli obrovské zlepšenie.”
Úsek cez Eau Rouge dostal nový povrch aj pred minuloročnými pretekmi, čo napríklad Lewis Hamilton neprijal s nadšením. V najspodnejšej časti totiž vznikol hrb, pre ktorý si jazdci neužívali jazdu cez legendárnu zákrutu ako v minulosti.
Zaffelli a jeho tím preto 3D technológiou naskenovali celý okruh a vybrali oblasti, ktorým bolo treba venovať obzvlášť veľkú pozornosť. Vznikol z toho rovnejší povrch, ktorý bude bezpečnejší a jazdcom poskytne plynulejší pocit z jazdy.
“Nová Eau Rouge plynie naozaj skvele,” teší sa Zaffelli. “Už vám tak nerozhádže auto. Cieľom bolo postaviť pred jazdca výzvu bez toho, aby sme ho vystavovali zbytočnému riziku. Myslím si, že toto je najlepšia verzia v modernej ére. Hrbole boli do veľkej miery minimalizované aj na iných častiach okruhu, celá trať ponúka viac gripu.”
Jazdci si to vraj všimnú a budú to komentovať. “Keď prechádzate zákrutou Jackyho Ickxa, dočkáte sa rýchlejšieho nájazdu do Pouhon. Piloti mi to komentovali so slovami — Jarno, ty si zmenil tú zákrutu! Ale ja prisahám, že konfigurácia je presne rovnaká.”
“Predtým jazdci volili neskorý apex, ale teraz volia skorý. Nechápali však, prečo začali takto meniť stopu. Totižto, predtým sa na tom mieste v dôsledku zrúteného potrubia nachádzali dva hrbole, ktoré sme odstránili. Teraz tadiaľ prechádzajú vo vyšších rýchlostiach.”
“Preto si myslíme, že časy Formuly 1 sa nebudú až tak líšiť od predchádzajúcich rokov. Autá budú pomalšie o jednu až dve sekundy v závislosti od podmienok, ale na druhej strane to vykompenzuje rýchlejšia trať. Myslím si, že jazdci si ju užijú,” doplnil.