FIA obmedzí kopírovanie, nechce mať na trati “osem alebo desať Mercedesov”
Medzi tímami už dlhšie panuje nepokoj. Časť z nich sa obáva toho, že sa z Formuly 1 ako šampionátu konštruktérov čoskoro stane šampionát v kopírovaní. FIA chce preto zasiahnuť a po dnešnom verdikte plánuje prepisovať pravidlá Formuly 1. Dopracovať sa k monopostu cestou, akou sa vybral Racing Point, v budúcnosti nebude možné.
Ozrejmil to šéf sekcie FIA pre technické otázky jednosedadlových monopostov Nicholas Tombazis. “Plánujeme vo veľmi krátkom čase vydať dodatok ku Športovým pravidlám F1 pre rok 2021, ktorý zabráni tomu, aby sa toto stalo normou.”
“Tímom to zabráni využívať fotografie na to, aby kopírovali celé časti iného auta spôsobom, akým to spravil Racing Point,” pokračuje grécky inžinier. “Stále budeme akceptovať kopírovanie jednotlivých komponentov a drobných oblastí, ale nechceme, aby bolo celé auto od základu skopírované z iného.”
Spísať pravidlá, ktoré budú definovať, koľko môže stajňa skopírovať a koľko už bude priveľa, nebude jednoduché. “V najbližších týždňoch predložíme usmernenie ohľadom tohto, rovnako ako samotné pravidlo a jeho výklad. Smerom k tímom chceme vyslať jasný signál, že by to nemali začať robiť so svojimi budúcoročnými autami, pretože to jednoducho nebude povolené. Samozrejme, že bude akceptované, aby všetko, čo tímy aktuálne majú na autách 2019 a 2020, nemuseli zahodiť a začínať odznova. Tak to nikdy nefunguje.”
Kopírovanie je súčasťou Formuly 1 už od nepamäti. Rozhodujúca je ale podľa Medzinárodnej automobilovej federácie miera, ktorá začína dosahovať extrém. Formula 1 má byť šampionátom konštruktérov a nie sériou desiatich rovnakých monopostov.
“Kopírovanie sa vo Formule 1 objavuje už dlho. Zbierajú sa fotky a niekedy sa používa reverzné inžinierstvo a vyrábajú podobné koncepty,” konštatuje Tombazis. “V niektorých oblastiach vidíme identické alebo takmer identické koncepty ako u iných tímov. Nemyslím si, že sa to dá do budúcna úplne zastaviť, ale máme zato, že to Racing Point posunul na úplne inú úroveň. Jasne sa rozhodli aplikovať túto filozofiu na celé auto.”
Podľa Tombazisa hrozí, že sa celkom zmení nazeranie tímov na šampionát. V priebehu posledných 40 rokov bola Formula 1 o tom, ako postaviť v prvom rade svoje auto. Kopírovanie bolo len jednou z podmnožín úkonov, ktoré patrili pod vývoj.
“Nikoho by sme nemali penalizovať za to, že bol originálny v rozhodnutí vybrať sa touto cestou. Avšak, nemyslíme si, že by sa tým mala stať Formula 1. Nechceme mať o rok osem alebo desať Mercedesov alebo kópií Mercedesu na štartovom rošte, na ktorom sa umením stáva to, ako zvládnete tento proces. Nechceme, aby sa to stalo novým štandardom Formuly 1,” dodal.