Prečo môže Racing Point aj naďalej používať brzdové kanáliky?
Racing Point porušil pravidlá. O tom dnes rozhodla špeciálna komisia FIA. Z verdiktu aj napriek tomu vyplynulo, že Racing Point bude môcť brzdové kanáliky, predmet protestu, využívať aj v nasledujúcich pretekoch; každý protest sa zrejme skončí len napomenutím. Prečo FIA nežiada Racing Point o to, aby si navrhol svoje vlastné riešenie? Na to už odpovedá Nicholas Tombazis.
Silverstonský tím bol potrestaný pokutou vo výške 400-tisíc eur a v Pohári konštruktérov prišiel o pätnásť bodov. To sa zdá byť veľmi mierny trest, keď zvážime, že Racing Point bude môcť ešte ďalších zhruba desať pretekov jazdiť so súčiastkou, ktorej nasadenie je fakticky proti pravidlám.
Prirodzene tu vyvstáva otázka, či sa neoplatí aj konkurencii ísť na to rovnako ako Racing Point a za slabých 15 bodov a pár stotisíc si nevylepšiť monopost riešením z dielne niekoho iného. Tu však treba zdôrazniť, že Racing Point konal v presvedčení, že takto skopírovať súčiastku Mercedesu je v súlade s pravidlami. FIA tiež uznala, že pravidlá neboli dostatočne jasné, čo rovnako prispelo k zníženiu trestu. Keby sa ale teraz niekto pokúsil o rovnaký kúsok ako Racing Point, už by to robil s vedomím, že porušuje pravidlá. Trest by sa v tom prípade nijako nekrátil.
“Myslím, že tento proces demonštroval, že v niektorých oblastiach a v niektorých aspektoch pravidlá neboli úplne jasné,” vysvetľuje Nicholas Tombazis, šéf FIA pre techniku jednosedadlových monopostov. “Bola to veľká debata o tom, čo je v skutočnosti ‘návrh’. Renault mal plné právo položiť túto otázku, a to sa dá spraviť podaním protestu po pretekoch.” Teraz je už ale vo veci jasno.
V každom prípade je zaujímavé, že Racing Point bude môcť súčiastky používať aj naďalej.
“Na základe rozhodnutia komisárov si myslím, že odpoveď je nie,” reaguje Tombazis na otázku, či si Racing Point bude musieť urýchlene vypracovať vlastné riešenie. “Myslím si, že je na to plno dôvodov.”
“Bolo by absurdné od Racing Pointu očakávať, že teraz zabudne všetky svoje vedomosti a navrhne si niečo úplne od základu. Návrhy takto nefungujú. Vždy sa začína s vedomosťami, ktoré máte. Očakávať od nich, že teraz spravia niečo úplne iné, by bolo nezmyselné.”
“A pre nás by bolo tiež veľmi ťažké určiť, čo je už dostatočne odlišné a čo ešte nie. Preto si myslím, že je to dosť nezmyselné očakávanie,” vyhlásil bývalý inžinier Benettonu, McLarenu či Ferrari.
Tombazis sa následne musel vrátiť k samotnému trestu. Tým napokon nebola diskvalifikácia, keďže nešlo o porušenie technických, ale len športových pravidiel. “Komisári mali zato, že problém bol v procese, nie v samotnom komponente.”
“Podľa komisárov sankcia pokryla všetky problémy súvisiace s procesom. A preto aj keď protesty boli v nasledujúcich pretekoch uznané, nemali pocit, že by bolo potrebné rozdať ďalšie tresty. V tých nasledujúcich pretekoch dostal Racing Point len napomenutie,” dodal.