logo F1online.sk

Alonso poslal Alpinu odkaz. V efjednotke nebude nikomu predhrievať sedačku

Fernando Alonso a Esteban Ocon
© XPB Images/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala1. 8. 2022

Toto bolo rýchle! Od Vettelovho štvrtkového oznámenia, že končí svoju bohatú kariéru, prešlo len pár krátkych dní a Aston Martin už ohlásil jeho náhradu. Fernando Alonso sa počas zimy presunie do tímu Lawrencea Strolla, čo je prestup, ktorý sa vraj nezrodil v priebehu maďarského víkendu. Dvojnásobný majster sveta musel v zákulisí veľmi usilovne ťahať figúrkami, zrejme nespokojný s tým, čo mu Alpine ponúka.

V pondelok ráno zostal zaskočený celý formulový padok. Aston Martin totiž oznámil, že od sezóny 2023 do svojho auta posadí Fernanda Alonsa, s ktorým podpísal dokonca viacročnú zmluvu. Kto to čakal? Ako obarení museli zostať aj v samotnom Alpine.

V posledných týždňoch nič nenasvedčovalo tomu, že by sa Fernando Alonso vážne obzeral po inej alternatíve. Experti rozoberali najmä to, kam francúzsky tím “uprace” mladého Austrálčana a šampióna série F2 Oscara Piastriho, a či ho vôbec dokáže presvedčiť, aby nejaký ten rok strávil napríklad vo Williamse, zatiaľ čo Alonso bude pôsobiť po boku Estebana Ocona v “áčku”.

Aj počas štvrtkových tlačoviek pred VC Maďarska Fernando Alonso odkazoval, že sa z Alpinu nechystá odísť. “Rád by som tu zostal, no pri rokovaniach sú dve strany a ja nechcem nikomu prikladať k hlave zbraň.”

Španiel dokonca hovoril aj o Aston Martine a o tom, ako už v minulosti stroskotali vyjednávania medzi nimi. “Rokovali sme v roku 2020, keď boli veľmi konkurencieschopní, vyhrali preteky a zbierali pódiá, teda ešte pred mojím návratom. Nedopadlo to však dobre a ja som prišiel do Alpinu. Tu som šťastný.”

Prečo teda rokovania s Alpinom trvali tak dlho? Aj tu niečo Alonso naznačil. “Keď sa dve strany na niečom dohodnú, zaberie im to desať minút. Keď dve strany v nejakej otázke bojujú, možno jedna z nich nie je spokojná. Ono to nezaberie viac ako desať minút, nech rokujem s kýmkoľvek.”

Pravdou je, že už vtedy jemne pootváral dvierka. “Všetky tímy prichádzajú do úvahy, pokiaľ už nemajú podpísaných dvoch jazdcov. Mojou prioritou je zostať v Alpine, pretože už dva roky spoločne pracujeme na tomto projekte. Sme čoraz konkurencieschopnejší. Želám si tu zostať, ale zatiaľ sme si k tomu celkom nesadli a nepohli sa dopredu. Tieto veci sú stále v štádiu riešenia,” vysvetľoval 41-ročný Astúrčan.

180 stupňov za necelých 24 hodín

Ešte v nedeľu po pretekoch bol šéf Alpinu Otmar Szafnauer presvedčený, že Fernando Alonso zostane v Enstone. “Samozrejme,” zareagoval rozhodne. Budú teda rokovania priamočiare? “Veľmi priamočiare.” Sú v Alonsovej zmluve ešte nejaké veľké otázniky, ktoré treba vyriešiť? “Nie, ani nie. Už sme si to všetko prebrali. Je to len otázka času, ide o detaily a drobnosti.”

Neprešiel ani jeden celý deň a svet sa z tlačového vyhlásenia Aston Martinu dozvedel, že Fernando Alonso a Alpine už nedoriešia zostávajúce “detaily a drobnosti”. Očividne totiž nešlo o žiadne detaily či drobnosti, minimálne nie zo Španielovho pohľadu.

Alpine mal totiž pre Fernanda Alonsa už prichystaný plán, no nebol to jeho vysnívaný El Plan. Výkonný riaditeľ Laurent Rossi pred týždňom vo Francúzsku veľkolepo vyhlásil, čo má preňho pripravené: sedačku v hyperaute Alpinu v sérii Le Mans. Všetko by sa rozbehlo v roku 2024 a mohlo ísť o akýsi darček pre Fernanda Alonsa za jeho služby.

Veru, mohol to byť ideálny scenár: Fernando Alonso podpíše ročnú zmluvu, v roku 2023 pomôže Alpinu ešte sa pozdvihnúť a následne zavesí svoje formulové rukavice na klinec, aby sa prezliekol do kombinézy Le Mans. Oscar Piastri by zatiaľ zbieral skúsenosti napríklad v spomínanom Williamse, no už by mal prakticky isté, že o rok ho čaká postup.

Alonso sa nenechá odsunúť na druhú koľaj

Dvojnásobný majster sveta a pilot, ktorý je stále považovaný za to najlepšie, čo štartový rošt ponúka, však určite nechcel pristúpiť na akúsi pozíciu zohrievača sedačky, ktorému by následne len zamávali a poslali ho na formulový dôchodok. Namiesto toho chcel aspoň dvojročný kontrakt a tiež postavenie jazdca, ktorý je pre tím dôležitý, nie ktorý je na odchode. A čím sa vo Formule 1 meria hodnota pilota? Samozrejme, aj peniazmi, ktorých Alonso určite dostane u Lawrencea Strolla požehnane.

Alpine sa cítil byť vo veľmi silnej pozícii, pretože až do štvrtka netušil o žiadnej reálnej a aspoň trochu atraktívnej alternatíve pre Alonsa. Mohol si dovoliť naňho zatlačiť aj vďaka tomu, že v rezerve mal Piastriho. Keby rokovania zlyhali, nebola by to až taká veľká tragédia. Nuž a aspoň by všetkým odkázal, že tím je na prvom mieste a piloti sa tomu musia podriadiť.

Tušiac, že Alpine mu nedá, o čo ho žiada, sa šikovný politik El Nano podľa všetkého vybral za Aston Martinom a potajme mu ponúkol svoje služby.

Načasovanie zverejnenia tejto zmluvy je takmer dokonalé: Vedeniu Alpinu, ktoré azda stále bolo v tom, že rokovania pokračujú, sa v pondelok ráno muselo zatmieť pred očami, keď si otvorilo Twitter. Navyše len cez víkend sa v padoku intenzívne šepkalo, že prvý augustový týždeň máme očakávať potvrdenie novej zmluvy Alonsa s Alpinom, o Aston Martine ani slovo. Novej zmluvy sme sa dočkali, no na inom hlavičkovom papieri.

Podľa insiderských informácií rokovania medzi Fernandom a jeho novým pôsobiskom mali prebiehať počas uplynulých týždňov, čo je aj dôvod, prečo Aston Martin pred pár dňami poprosil Sebastiana Vettela o to, aby sa ešte pred letnou prestávkou rozhodol, čo ďalej.

Nezdá sa však, že by bolo niečo pravdy na slovách vedenia Aston Martinu, že chce pokračovať v prvom rade s Vettelom, a že do letnej prestávky si nebude chystať “žiadny plán B”, ako to vyhlásil Mike Krack.

V Aston Martine navyše neoplakávali Vettelov odchod príliš dlho. “Všimol som si to vzrušenie tímu inžinierov, celej organizácii, z príležitosti pracovať s Fernandom,” rozplýval sa pri oznámení novej posily šéf tímu Mike Krack. “Vieme, že takmer každý sa môže niečo naučiť od človeka Fernandovho kalibru a s toľkými skúsenosťami. Sme presvedčení, že inšpiruje každého jedného k tomu, aby zabral.”

Kedy vlastne došlo k podpisu zmluvy s Fernandom Alonsom? Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport sa v sobotu stretol s Lawrenceom Strollom v jeho motorhome na Hungaroringu…

Kto vlastne na tejto rošáde zarobil? Zdá sa, že len Aston Martin. Alpine prišiel o jedného z najlepších pilotov v padoku, ktorého nahradí neskúsený Piastri. Alonso sa zas môže rozlúčiť s tým, že bude mať monopost, ktorý dokáže pravidelne končiť v prvej desiatke a v najbližších sezónach zbierať aspoň občasné pódiá.

Mickovi Schumacherovi sa zas rozplynula jedna alternatíva pre sezónu 2023 i napriek tomu, že aj samotný Sebastian Vettel sa zaňho prihováral u vedenia. Ak Haas Schumacherovi nepredĺži zmluvu, o rok by sme na štartovom rošte nemuseli mať žiadneho Nemca — prvýkrát od roku 1981.