logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Ferrari malo gigantickú výhodu, no nemusí to stačiť

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2022

Na pole position stojí nečakané meno. Georgeovi Russellovi sa v sobotu podarilo prekvapiť Formulu 1, keď v kvalifikácii prekonal oboch pilotov Scuderie Ferrari, ktorí mali počas piatkových kvalifikačných simulácií veľkú rýchlostnú výhodu. V pretekoch by dokonca mala byť ešte väčšia, čo rozhodne hrá v prospech talianskej stajne, no na Hungaroringu jej ani to nemusí stačiť.

Scuderia v piatok doslova rozdrvila konkurenciu. Helmut Marko hovoril o “červenej demonštrácii sily”, najmä na stredne tvrdej zmesi, na ktorej sa jazdcom z Maranella nik nedokázal vyrovnať. Charles Leclerc bol o pol sekundy na kolo rýchlejší ako Red Bull Maxa Verstappena, dokonca počas porovnateľne dlhého stintu. Podobne to dopadlo aj na mäkkých pneumatikách, hoci na nich nemáme k dispozícii porovnanie s Red Bullom. Leclercovým najbližším prenasledovateľom bol Lando Norris.

Červení býci mali po piatku hlavu v smútku a nedokázali vypichnúť jednu oblasť, ktorá by mala predstavovať ich slabinu v porovnaní s Ferrari. “Keď máte také manko, tak nestrácate len v jednej zákrute,” uvedomuje si Helmut Marko.

“Ferrari má viac prítlaku než my, tu v Budapešti sú len samé zákruty a len jedna rovinka. Ferrari malo dokonalý prvý deň,” hovoril po piatku Max Verstappen, z ktorého sa napokon nestane úhlavný nepriateľ červených monopostov.

Ním bude George Russell, ktorý má hneď pred sebou šancu získať po prvej pole position aj prvé víťazstvo v kariére. Chladnejšie počasie a niekoľko zmien v nastaveniach totiž úplne oživili monopost W13, ktorý mal v piatok plno problémov.

Russellova poldruhasekundová strata na Charlesa Leclerca z piatkových simulácií preto už nemusí byť aktuálna (Hamiltonov trojkolový stint nemá veľkú výpovednú hodnotu, pre poškodenú podlahu musel jazdy ukončiť). Mercedes síce vyjadril obavy, či náhodou v sobotu neobetoval pretekové tempo v prospech kvalifikačného, no len o to určite nešlo. Len tým, že by Mercedes stavil na kvalifikačné tempo, v sobotu nemohol zmazať sekundovú stratu na dvojicu Ferrari. Preto je namieste očakávať, že medzi Ferrari a Mercedesom to bude vyrovnanejšie ako v piatok, keďže aj dnes majú teploty klesať.

Po minuloročných skúsenostiach však musíme skonštatovať, že ani spomínaná 1,5-sekundová výhoda by Ferrari nemusela stačiť. Spomeňme si na súboj Lewisa Hamiltona s Fernandom Alonsom: Pred tým, ako sa britský jazdec dotiahol na svojho bývalého kolegu, bol o takmer dve sekundy na kolo rýchlejší, no i napriek tomu ho Alonso na starších gumách dokázal za sebou držať viac než desať kôl. Keď sa Hamilton konečne dostal pred Alpine, jeho rýchlostná výhoda bola ešte väčšia, pohybovala sa až na úrovni troch sekúnd, keďže Alonsove pneumatiky už toho mali naozaj dosť.

Čo si z tohto treba odniesť? Russellove šance v “Monaku bez bariér” nie sú vôbec malé, stačí, aby zvládol štart a následne sa bránil podobne šikovne ako vlani Fernando Alonso. Vieme tiež, že Mercedes zvykne v nedeľu veľmi dobre šetriť pneumatiky, a že Lewis Hamilton je ochotný pomôcť Georgeovi Russellovi k víťazstvu. Ferrari teda môže mať v hre dvoch jazdcov, no pitstopy bude musieť vyrátať tak, aby žiaden z nich nespadol za Hamiltona, inak bude riskovať časovú stratu. Priestor na undercut sa tým pádom zmenšuje.

Aj Toto Wolff verí, že Mercedes má všetky potrebné karty, aby túto partiu uzavrel víťazne. “Myslím si, že ak si na štarte udrží svoju pozíciu a po prvom kole bude stále na nej, odjazdí slušné preteky a aj zastávky budú fajn, tak prečo nie? Môžeme vyhrať.”

Piatkové pretekové simulácie podľa analýzy magazínu Auto Motor und Sport:

Pilot Priem. čas Kolá Pneu P. č. stintu
Sainz 1:23,624 9 soft 2
Norris 1:24,196 10 soft 2
Stroll 1:24,254 11 soft 1
Ricciardo 1:24,377 9 soft 2
Vettel 1:24,704 5 soft 2
Ocon 1:25,090 5 soft 2
Gasly 1:25,302 10 soft 2
Sainz 1:22,890 3 medium 1
Leclerc 1:23,698 9 medium 1
Verstappen 1:24,173 10 medium 1
Vettel 1:24,585 10 medium 1
Pérez 1:24,782 12 medium 1
Hamilton 1:24,856 3 medium 1
Alonso 1:25,103 12 medium 1
Bottas 1:25,202 11 medium 1
Russell 1:25,315 12 medium 1
Čou 1:25,335 10 medium 1
Gasly 1:25,481 3 medium 1
Cunoda 1:25,632 15 medium 1
Latifi 1:25,992 15 medium 1
Magnussen 1:25,978 13 medium 1
Schumacher 1:27,247 12 medium 1
Norris 1:24,749 7 hard 1
Ricciardo 1:25,297 6 hard 1
Ocon 1:25,676 6 hard 1
Albon 1:25,978 9 hard 1

Stred poľa

Stred poľa je dnes vysunutý o čosi vyššie než obyčajne. Lando Norris bude štartovať štvrtý a hneď za ním budú dva monoposty Alpinu. Tentoraz by mal mladý Brit ťahať za dlhší koniec a pobiť sa minimálne o zemiakovú medailu.

V piatok mal totiž McLaren vynikajúce tempo, v porovnaní s Oconom bol rýchlejší o necelú sekundu na mäkkej, ale aj tvrdej zmesi. Porovnanie na mediumkách nemáme, keďže na nich jazdil len Fernando Alonso.

Francúzskemu tímu by malo mierne pomôcť, že to v piatok “prehnal” s chladením, no určite mu to nenájde sekundu na kolo. Nik však na základe piatkových dát nedokáže predpovedať, aký veľký vplyv bude mať na rozloženie síl teplota asfaltu, vzduchu a tiež trať, z ktorej v nedeľu ráno dážď opäť zmyl všetku gumu. A ak nebodaj zaprší, Alonso si od radosti azda aj zaspieva; v treťom tréningu bol jedným z mála pilotov, ktorý sa nesťažoval na intermediálky.

Zo stredu poľa sa opäť v skvelej pretekovej — rozhodne nie kvalifikačnej — forme ukazovali Aston Martiny, veď od Sebastiana Vettela boli na mediumkách rýchlejší len Sainz, Leclerc a Verstappen. Problémom však je, že Nemec to takmer určite nezužitkuje, v Maďarsku sa body z osemnásteho miesta zbierajú len veľmi ťažko.

Štartový rošt a stratégie

Z najvýhodnejšej pozície a z čistejšej strany roštu bude štartovať George Russell pred dvojicou monopostov Ferrari s číslami 55 a 16, Carlosom Sainzom a Charlesom Leclercom.

Hrdina z tretieho tréningu Nicholas Latifi sa postaví na úplný chvost.

Image

Pirelli predpovedá, že dvojzastávková a jednozastávková stratégia si dnes budú rovnocenné, no to len z čistého pretekového času. Tímy sa pravdepodobne priklonia ku kombinácii medium/hard, prípadne soft/hard, ktoré Pirelli uvádza až ako druhú a tretiu voľbu, pretože pozícia na trati je na Hungaroringu nenahraditeľná.

Stratégov by mohol presvedčiť k zmene taktiky výjazd riadneho alebo virtuálneho bezpečnostného vozidla, ktoré vyjde na trať so 63-percentnou pravdepodobnosťou. Počas takejto výhodnejšej zastávky si pilot ušetrí približne šesť sekúnd (pod zelenou vlajkou stratí pri pitstope približne 19,7 sekundy, počas neutrálnej fázy len 14s).

A ešte sa pozrime na to, čo zostalo jednotlivým tímom “na sklade”:

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

V Mercedese panuje optimistická atmosféra a oprávnene. George Russell dnes určite môže vyhrať vzhľadom na to, že Ferrari v tejto sezóne z pohľadu stratégie nie je dokonalé, navyše v Maďarsku bude undercut o čosi náročnejší. Russell bude v úvode brzdiť zvyšok poľa, a keďže si piloti Ferrari nevytvoria náskok pred ostatnými, pokúsiť sa predbehnúť Mercedes cez boxy bude pravdepodobne znamenať spadnúť do premávky. Červené monoposty by však nemali mať problém udržať sa na pódiu.

Súboj o najrýchlejšieho muža AlphaTauri dnes vyhrá Júki Cunoda, ktorý bude štartovať o tri pozície vyššie než jeho tímový kolega.

Slavo Dzuričko

V dnešných pretekoch v Maďarsku predpokladám bitku o prvé dve miesta v podaní jazdcov Ferrari. Na víťaza tipujem Charlesa Leclerca po štarte z tretieho miesta, avšak svoju úlohu zohrá aj spoľahlivosť, počasie a pretekové tempo pilotov Mercedesu.

Max Verstappen nemá ľahkú situáciu, po štarte z desiateho miesta ho tipujem na konečné umiestnenie v TOP5.

A nakoniec, bodované priečky uzatvorí Kevin Magnussen na svojom vylepšenom monoposte Haas, práve vďaka premenlivým podmienkam na Hungaroringu.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!