logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Obavy Red Bullu z rýchlosti Ferrari sú oprávnené

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2022

Red Bull prichádzal do Budapešti s miernymi obavami. Starosti mu robila rýchlosť Scuderie Ferrari, keďže sa papierovo predpokladalo, že technický Hungaroring jej bude vyhovovať oveľa viac. Po piatku sa ukázalo, že tieto predpovede boli pravdivé. Red Bull má čo doháňať.

Hungaroring na jednej strane zvýrazňuje silné stránky Ferrari, na druhej zas Red Bullu neponúka nič atraktívne. Keďže na trati nasleduje jedna zákruta za druhou, prítlak je kľúčový, a toho má Ferrari na rozdávanie na rozdiel od Red Bullu. Červení býci zvyknú profitovať na rovinkách vďaka nízkemu odporu auta, no v Maďarsku sú rovinky len veľmi krátke.

Nuž a to je druhý faktor, ktorý hrá v prospech Scuderie. Jej pohonná jednotka s menším turbom totiž umožňuje rýchlejšie akcelerovať zo zákrut ako väčšie turbo Hondy, no za cenu toho, že na konci dlhých roviniek jej dôjde dych. Tu však taký problém nemá rovnako ako v Monaku. Rovinky sú príliš krátke na to, aby sa na ich konci stihla prejaviť výhoda Hondy.

Keď k tomu pripočítame vynikajúcu trakciu monopostov F1-75, tak Ferrari má namiešanú víťaznú kombináciu. Piloti po piatku navyše hlásili spokojnosť s nastaveniami, čo sa odrazilo aj na dosiahnutých časoch.

Ferrari bolo v prvom tréningu o 0,15 sekundy lepšie ako Red Bull, no v druhom tréningu sa tento rozdiel zdvojnásobil. Z pohľadu pretekovej rýchlosti bola nadvláda Ferrari ešte väčšia, no o tej si povieme zas v nedeľňajšom ťaháku.

“Nadvláda Ferrari až naháňa strach,” uviedol Helmut Marko na margo “červenej demonštrácie sily”. Po piatku sa preto zdá, že Red Bull nemá žiadnu šancu, ale realita môže vyzerať inak. Ako dobre vieme, na dnes je hlásený dážď aj búrky. Max Verstappen presvedčene vyhlásil: “Len dážď nám môže pomôcť.”

Ak držíte palce Scuderii Ferrari, modlite sa, aby trať do štartu kvalifikácie a najmä pretekov vyschla. Na vode sa totiž môže stať čokoľvek a náskok Ferrari z piatka môže razom zmiznúť. Stačí jedna chyba, bariéry sú tu oveľa bližšie ako vo Francúzsku. Taliani pritom potrebujú body ako soľ.

Ak však veríte, že zaprší, azda sa oplatí staviť si na niektorých z outsiderov. Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na pole position podľa nike.sk (11:00):

1,80 – Leclerc
3,00 – Verstappen
4,50 – Sainz
20,00 – Pérez
25,00 – Norris
25,00 – Hamilton
35,00 – Russell
40,00 – Alonso
80,00 – Ricciardo

Stred poľa

Zo stredu poľa mal v piatok jednoznačne najlepšie tempo McLaren. Keď však Lando Norris dostal otázku, či sa dvojdesatinová strata premietne aj v sobotu a jeho tím bude bojovať o pole position, bez váhania pokrútil hlavou. Francúzsky balíček síce začína fungovať, ale papájoví dobre vedia, že v piatok už tradične pôsobia lepším dojmom ako v sobotu.

Fernando Alonso z Alpinu v piatok priznal, že rýchlosť McLarenu mu robí starosti. Hungaroring totiž dokonale skrýva problémy McLarenu s odporom auta. Alpinu zas nevyhovuje fakt, že trať neďaleko Budapešti ponúka len jednu rovinku, ani tá nie je príliš dlhá.

V sobotu by však francúzsky tím mal byť bližšie. Inžinieri sa totiž v piatok prerátali a nasadili príliš veľké chladenie, na čo doplácali z hľadiska odporu. V sobotu a v nedeľu ho budú môcť ešte viac priškrtiť, vzduch bude oveľa chladnejší.

Podobne ako Red Bull, aj v Alpine budú dúfať, že zaprší a bude sa jazdiť. “Teraz sa už nebojíme žiadneho okruhu,” hovorí technický riaditeľ Pat Fry s dodatkom, že strach nemajú ani pred dažďom. “Tento rok sme už párkrát ukázali, že v daždi sa vieme pekne zvŕtať.”

Mercedes sa v piatok ocitol v hĺbke poľa. Jazdci sa sťažovali na blokovanie predných kolies v prvej zákrute aj nestabilitu zadnej časti na vjazde do zákrut. Noc musela byť dlhá. “V takejto forme nestrácame len na Ferrari a Red Bull, ale aj na McLaren, Alpine a Aston Martin,” obáva sa jeden z inžinierov.

George Russell však pripomenul, že v piatok nebolo dôležité vyladiť monopost. V sobotu a v nedeľu sa ochladí a zrejme aj zaprší, čo môže dramaticky zmeniť pomer síl v strede poľa. Nik však nevie presne povedať, kto na tom zarobí a komu to uškodí.

Príjemným prekvapením bol istotne Aston Martin s novým zadným krídlom, ktoré zo všetkých vylepšení upútalo najväčšiu pozornosť. Sebastian Vettel však zdôraznil, že zlepšenie nemožno pripisovať len novej vychytávke, monopostu skrátka vyhovujú pomalé a stredne rýchle zákruty. Tých je na Hungaroringu požehnane.

Jedným očkom dnes bude treba sledovať aj Haas. Kevin Magnussen má novú špecifikáciu auta, ktoré už volajú biele Ferrari, no zdá sa, že ešte nebolo vypustené z reťaze. Mick Schumacher bol pomalší len o dve desatiny sekundy. “Dáta vyzerajú dobre, ale časy na kolo zatiaľ nie,” skonštatoval Günther Steiner. Problémom je balans. “Preto zatiaľ nedokážeme zužitkovať celý potenciál tohto balíka.”

Dážď by inokedy americkú stajňu potešil a teraz istotne poteší Micka Schumachera, no z hľadiska výkonov novej špecifikácie a dlhodobého progresu to nie je ideálne. “Keď prinesiete taký veľký balík, chcete mať stále počasie, aby ste sa niečo naučili. My sa s týmto balíkom ešte musíme spoznať.”

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia