Analýza: Získal by Sainz pódium, keby na konci nezastavil?
Nico Rosberg v nedeľu vyhlásil, že neveril vlastným očiam, keď videl, s akou stratégiou v závere pretekov vyrukoval boxový múrik Ferrari. Carlos Sainz vraj mohol hravo skončiť na pódiu, keby sa Scuderia neprerátala a Carlosa Sainza by nechala na trati. Je to naozaj tak alebo tentoraz treba dať za pravdu stratégom? Pozreli sme sa na čísla.
Carlos Sainz v nedeľu nemal ľahkú úlohu, najmä po päťsekundovej penalizácii za nebezpečné vypustenie z boxov. Keď teda v závere pretekov predbehol Georgea Russella a Sergia Péreza, na zisk tretieho miesta mu to nestačilo. Pred pilotom na druhom mieste by si musel vypracovať aspoň päťsekundový náskok.
Ferrari nechcelo riskovať, že Sainzovi v závere veľkej ceny odídu pneumatiky a začne sa prepadávať. Po debate vo vysielačke preto dostal príkaz zamieriť do boxov. Šlo o rozhodnutie na istotu. Na čerstvých pneumatikách by nemal mať problém z deviateho miesta sa dostať na piate a získať extra bod za najrýchlejšie kolo.
“Piate miesto a bod za najrýchlejšie kolo, to sú dobré body, a nakoniec sme to piate miesto aj obsadili a zajazdili najrýchlejšie kolo,” poznamenal Sainz ubezpečujúc, že proti rozhodnutiu neprotestuje, práve naopak, stratégov sa zastal.
Risk je zisk
Z pohľadu Ferrari to bola stávka na istotu, no má Maranello v tejto fáze sezóny a s takou stratou na Red Bull ešte priestor na to, aby šlo len na istotu a nebolo odvážnejšie? To je otázka, na ktorú si každý môže zodpovedať sám.
Formula 1 je aj o vyhodnocovaní rizika a potenciálneho zisku, ktorý je s ním spojený. V tomto ohľade sa Ferrari prerátalo. Príliš úzkostlivo sa držalo jedného bodíka, čím si zahatalo cestu za väčším obnosom.
Čo mu vlastne garantovala spomínaná stratégia na istotu, t.j. ďalší pitstop? Ferrari sa ňou odsúdilo na jedenásť bodov za piate miesto a najrýchlejšie kolo. Získať ich viac nebolo možné, Russell a Pérez mali nedostihnuteľný náskok.
Naproti tomu riskantná stratégia v skutočnosti nebola taká riskantná, ako sa zdá, zato ponúkala oveľa väčšie potenciálne zisky. Sainzovi v najhoršom prípade hrozilo, že skončí piaty bez najrýchlejšieho kola, čo predstavuje desať bodov, teda iba o jeden menej. Nižšie by sa neprepadol, keďže šiesty Fernando Alonso nepredstavoval hrozbu. V čase Sainzovej zastávky naňho strácal 33 sekúnd, pričom do cieľa zostávalo už len jedenásť kôl.
Ferrari nechcelo vložiť do banku jeden bod. Keby sa však odvážilo, získalo by šancu pripísať si dvanásť, resp. až pätnásť bodov v závislosti od toho, ako by sa Sainzovi darilo a či by v konečnej listine obsadil tretie alebo štvrté miesto.
Päť sekúnd na Russella
Aby Sainz získal nejaký bodík k dobru, potreboval mať v cieli päťsekundový náskok pred Georgeom Russellom, resp. aspoň Sergiom Pérezom. Bolo by niečo také možné? Aby sme to vedeli s určitosťou povedať, potrebovali by sme krišťáľovú guľu, ktorá by nám povedala, aké časy by Carlos Sainz odjazdil v kolách 42 až 53. Potrebovali by sme totiž vedieť, o koľko vylepší jeho časy dochádzajúce palivo a zrýchľujúca sa trať, a o koľko ich zhoršia degradujúce sa pneumatiky.
Krištáľovú guľu síce nemáme, no máme Pierra Gaslyho. Francúz v nedeľu stavil na totožnú stratégiu ako Sainz. Na štarte obul tvrdú zmes, ktorú počas safety caru vymenil za stredne tvrdú. AlphaTauri však na rozdiel od Ferrari druhýkrát nezamierila do boxov, na mediumkách to zvládla až do cieľa.
Na základe Gaslyho časov v posledných kolách preto vieme teoreticky predpovedať, ako by sa vyvíjali aj časy Carlosa Sainza vzhľadom na palivo a pneumatiky. Na to však potrebujeme vedieť, v priemere o koľko desatín je rýchlejší monopost Ferrari od monopostu AlphaTauri na stredne tvrdých pneumatikách.
Problémom je, že Carlos Sainz a Pierre Gasly značnú časť pretekov presedeli v premávke, teda ich “čistú” rýchlosť nedokážeme porovnať priamo v tom istom kole. Vieme však získať dolný odhad rozdielu rýchlosti monopostov, a to ak porovnáme Gaslyho 38. a 39. kolo so Sainzovými kolami 32 a 33. Poznamenajme, že v týchto kolách obaja jazdili na čistom vzduchu (zelené časy v tabuľke nižšie, červené označujú kolá v premávke, slabo zelené stratu 1 až 2 sekundy na monopost vpredu).
Ak to spravíme, zistíme, že Ferrari by malo byť na tvrdej zmesi v priemere o 1,361 sekundy na kolo rýchlejšie. Skonštatujme, že naozaj ide o spodný odhad a v skutočnosti Ferrari môže mať ešte o niečo väčší náskok; porovnávame totiž Gaslyho časy s o šesť kôl staršími časmi Carlosa Sainza. V pretekoch platí, že za štandardných podmienok časy s ubúdajúcim palivom a zrýchľujúcou sa traťou majú tendenciu klesať až do chvíle, kým pneumatiky neodídu. Keby sme teda mali k dispozícii Sainzove časy na voľnej trati k 38. a 39. kolu, mali by byť lepšie ako v kolách 32 a 33.
Na základe Gaslyho kôl teda vypočítajme teoretické časy Carlosa Sainza pre kolá 42 až 53 (sivá). Ak to spravíme a začneme porovnávať vypočítané Sainzove časy s reálnymi výkonmi Georgea Russella a Sergia Péreza, zistíme, že na konci pretekov by mal Carlos Sainz pred Russellom náskok 4,195 a pred Pérezom dokonca 5,010 sekundy.
Poznamenajme, že Carlos Sainz mal vo chvíli, keď vchádzal do boxov, pred svojimi súpermi Russellom a Pérezom náskok 2,125, resp. 1,302-sekundový náskok. V posledných kolách teda potreboval nájsť len približne tri sekundy na Russella.
Ale 4,195 sekundy Sainzovi na pódium nestačilo, poviete si. To je pravda, no Španielove časy mohli byť ešte o niečo lepšie. V prvom rade pre to, že hodnota 1,361s, ktorá hovorí o náskoku Ferrari na AlphaTauri, predstavuje spodný odhad, nuž a v druhom rade si môžeme všimnúť, že v kolách 42 až 47 bol Pierre Gasly zaseknutý v premávke za Alexom Albonom, zatiaľ čo Carlos Sainz by mal čistú trať. S najväčšou pravdepodobnosťou by bol v týchto kolách od Francúza rýchlejší ako o 1,361 sekundy na kolo.
Potenciálne problémy by Sainzovi mohol spôsobiť Lewis Hamilton, pokiaľ by sa naňho Španiel musel nalepiť. V konečnom dôsledku vidíme, že George Russell na cieľovej čiare stratil na Hamiltona len 5,908 sekundy, teda Sainz by musel byť priamo na zadnom krídle Mercedesu.
V skutočnosti by sa táto hrozba nenaplnila, Lewis Hamilton totiž v posledných troch kolách výrazne ubral a do cieľa sa len doviezol. George Russell naňho v týchto troch kolách získal 2,726 sekundy. Keby mu na chrbát dýchal Sainz, len ťažko si predstaviť, že by spomaľoval a riskoval stratu druhého miesta, hlavne v tejto sezóne.
Reálnejšie riziko predstavovali pneumatiky, ktoré mohli v posledných kolách prísť o svoj výkon. Poľahčujúcim faktorom však je, že Sainz by v závere jazdil na čistom vzduchu. Ak teda Gaslymu v premávke gumy vydržali, mali by aj na monoposte Ferrari. Pripomeňme však, že aj keby odišli, Sainz by mal desať bodov prakticky istých.
Ak sa teda budeme odrážať od Gaslyho časov, Carlos Sainz reálne mohol mať v cieli pred Georgeom Russellom náskok aj viac ako 4,195 sekundy.
Pódium alebo aspoň štvrté miesto bolo určite v hre, no to by sa Ferrari nemohlo tak úzkostlivo držať jedného bodíka za najrýchlejšie kolo.