Schumacherovi sa nepáči posudzovanie traťových limitov | Magazín F1 - F1online.sk

Schumacherovi sa nepáči posudzovanie traťových limitov

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Haas

Mick Schumacher bol v kvalifikácii na najlepšej ceste postúpiť do Q2 a azda aj Q3, no nakoniec vypadol už medzi prvou päticou jazdcov. Riaditeľstvo pretekov mu totiž zmazalo jeho najrýchlejší čas. Sklamaného Nemca to poriadne mrzelo. Vyhlásil, že s takýmto “príliš komplikovaným” posudzovaním limitov trate treba niečo robiť.

Mladík v službách Haasu bol až do posledných minút v zóne vypadnutia. Zachránil to až v poslednom kole, ktoré odjazdil za 1:33,114. Tento pokus ho vtedy vystrelil do prvej desiatky a keby si ho mohol ponechať, nakoniec by v Q1 obsadil jedenástu pozíciu pred Sebastianom Vettelom.

Takú radosť mu však nedoprialo riaditeľstvo pretekov. Nepomohli ani sťažnosti Haasu, ktorý rozbehol živú debatu na boxovom múriku a Micka Schumachera nechal sedieť v kokpite pre prípad, že by sa mu podarilo zvrátiť verdikt. FIA však nakoniec potvrdila svoje rozhodnutie: Mick Schumacher na vnútrajšku tretej zákruty prekročil bielu čiaru.

Novinári položili Mickovi Schumacherovi otázku, či podľa neho bolo toto vymazanie času férové. “Ja by som zareagoval protiotázkou: Bolo v poriadku, keď Checo prišiel o svoje kolo na Red Bull Ringu? Väčšina pilotov by povedala, že nebolo,” argumentoval Nemec.

“Koniec-koncov, aj tam platí nejaké pravidlo, toto pravidlo platí pre všetkých. Žiaľ, ja som tie limity prekročil, ale toto je určite niečo, o čom by sme sa mali porozprávať. Mali by sme pouvažovať, či nevieme nájsť nejaký menej komplikovaný spôsob, možno niečo, čo by vám poskytlo viac priestoru,” pokračoval pilot Haasu vyzbrojený aj jedným návrhom: “Ak je tam stĺpik a ten stĺpik odletí, tak to je porušenie traťových limitov. V tomto prípade tam však kužeľ zostal stáť.”

Medzinárodná automobilová federácia odôvodňuje sprísnenie posudzovania traťových limitov dohodou s tímami žiadosťou, aby sa celý proces zjednodušil. Jazdcom aj fanúšikom má byť úplne jasné, prečo došlo k vymazaniu toho-ktorého času.

V minulosti v tom bol totiž veľký chaos: V jednej zákrute sa trať končila za bielou čiarou, inde za červeným obrubníkom, inokedy zas až za umelým trávnikom. A pri niektorých zákrutách sa to všetko menilo dokonca v priebehu jedného dňa. Chceme sa vrátiť k takémuto chaosu a pliesť do toho ešte aj stĺpiky, ktoré môžu hneď v prvom kole odletieť? Aktuálne riešenie nie je ideálne, no ak sa na trate nevráti štrk alebo na ne nenainštalujeme aspoň pásy umelého trávnika, tak je azda najlepšie možné.

Micka Schumachera v sobotu trápila ešte iná vec. Vraj už od piatka prechádzal tretiu zákrutu rovnako, no až do Q1 mu to nikto nevytkol. “Myslím si, že by bolo dobré vedieť o tom už počas tréningov. Nikto mi nič nepovedal, pritom v prvom, druhom a aj v treťom tréningu som tam volil rovnaký prejazd.”

“V kvalifikácii mi za to vymazali čas. Možno by bolo lepšie o tom vedieť skôr, že hej, toto v kvalifikácii nebude povolené. Potom by to bolo fajn, vedeli by ste, čo smiete a čo nie. V mojom prípade som bol presvedčený, že to bude OK,” doložil 23-ročný šampión série F2 a európskej F3.

Pri pohľade na Schumacherove palubné zábery môžeme mať pochybnosti o tom, či FIA správne posúdila túto situáciu. Monopost si síce skracuje obrubník, no zdá sa, že ten nie je dosť široký na to, aby sa doň zmestilo auto po celej svojej dĺžke, konkrétne obe jeho ľavé kolesá. Ale to už necháme na vaše posúdenie:

Kevin Magnussen bude v nedeľu štartovať posledný. Jeho jedinou dnešnou úlohou bolo odjazdiť 107-percentný čas, aby nemusel žiadať FIA o povolenie štartovať. Pokúsiť sa prekonať Carlosa Sainza a namiesto dvadsiateho miesta štartovať z devätnásteho už vyzeralo byť príliš ambiciózne.

Haasu sa to však mohlo poľahky podariť. Túto príležitosť premrhal, keď Magnussena v Q3 neposlal na trať ani na použitých pneumatikách. Dánovi by pritom stačilo odjazdiť akýkoľvek slabý čas, keďže Sainz nezajazdil žiadne merané kolo.

V sobotu teda jazdil len pre radosť. “Auto malo dobrú rýchlosť. Mali sme v pláne postúpiť a pomôcť Mickovi so zákrytom,” vysvetlil snahu o postup do Q2 Kevin Magnussen. “On nepostúpil do Q2, ale my sme už mali naplánovaný výjazd, tak sme išli na trať. Aj keď to nemalo zmysel, tak som sa aspoň zabavil v rýchlom aute. Zajtra štartujem posledný, no auto bude hádam opäť dobré a posunieme sa dopredu.