logo F1online.sk

Vo veci legálnosti Racing Pointu sa už angažuje aj Ferrari

Nico Hülkenberg
© Racing Point
Ladislav Király
Ladislav Király4. 8. 2020

V stredu by sa malo uskutočniť vypočúvanie vo veci protestu Renaultu proti monopostu Racing Pointu. Predstavitelia francúzskej stajne sú presvedčení o tom, že konkurenčné auto je nelegálne a tím pri jeho výrobe nesplnil podmienky, vďaka ktorým by mal právo mať konštruktérsky status.

Renault najskôr protestoval krátko po Veľkej cene Štajerska a ďalšie protesty následne pridal aj po pretekoch v Maďarsku a vo Veľkej Británii. Nuž a podľa dostupných informácií sa o situáciu aktívne zaujímajú už aj Ferraristi.

„Ferrari, ktoré podporuje protest Renaultu, požiadalo o ujasnenie podmienok, ktoré stoja v športových pravidlách F1 a ktoré sú pri tomto prípade Renaultu kľúčové,“ píše stránka RaceFans.

Ide tu o tzv. Appendix 6, v ktorom sa píše, že všetky „listed parts“ si musí stajňa samostatne nadizajnovať a rovnako samostatne vyrobiť. Nuž a medzi týmito „súčiastkami na zozname“ je napríklad aj brzdové potrubie, ktoré mal Racing Point prevziať od Mercedesu.

Hovorca Ferrari v rozhovore pre spomínaný zdroj pripomenul, že Racing Point sa už vlastne priznal k modelovaniu súčiastok po vzore Mercedesu a pýta sa: „Ako teda môže byť potom niekto považovaný za konštruktéra dotknutých súčiastok?“

Celá situácia je pomerne komplikovaná. Racing Point tvrdí, že auto Mercedesu skopíroval len na základe fotografií, avšak málokto tomu verí. Nuž a brzdové potrubia, ktoré na fotografiách nevidieť, má minuloročné a vtedy ešte bolo možné kupovať ich od iného tímu. Teraz to už možné nie je.

Mali teda inžinieri minuloročné potrubia vyhodiť a nadizajnovať si nové? Keď si ich de facto obstarali legálne a v súlade s pravidlami? Aj tieto otázky tu zohrávajú dôležitú rolu a právnici sa nimi budú zaoberať.

„Aj my si myslíme, že toto skopírovanie auta je proti duchu pravidiel,“ pridal svoj názor Zak Brown z McLarenu. „Nemáme však detaily a nevieme posúdiť, či to bolo legálne alebo nie. Nedisponujeme totiž insiderskými informáciami. Ale podľa toho, ako sa to prezentuje, to rozhodne vyzerá tak, že je to proti úmyslom F1.“

„Preto nás veľmi zaujíma výsledok protestu Renaultu a podobne, ako Ferrari, aj my chceme vedieť, či to FIA považuje za legálne. Do budúcna by niečo také rozhodne nemalo byť možné,“ dodal Brown.