logo F1online.sk

Racing Point vraj “bonzli” bývalí zamestnanci

Sergio Pérez
© Twitter/Racing Point
Ladislav Király
Ladislav Király4. 8. 2020

O tom, že Racing Point až príliš nápadne skopíroval minuloročné auto Mercedesu, sa hovorí už dlhšie. V podstate už od jeho predstavenia je zrejmé, že monopost RP20 je vernou kópiou Mercedesu W10. Ľudia z tohto tímu sa však obhajujú tým, že postupovali na základe fotiek a niečo také nie je nelegálne.

Auto Motor und Sport v Silverstone vypátral ďalšie zákulisné informácie a píše o tom, že verdikt by mal padnúť už v priebehu tohto týždňa. Nuž a podľa tohto zdroja sa ukázalo, že Racing Point fyzicky disponoval minuloročnými brzdovými potrubiami Mercedesu a následne ich len jednoducho skopíroval. FIA pritom o všetkom vedela.

Skopírovaných súčiastok je veľmi veľa, ale Renault si vraj brzdové potrubia vybral z jednoduchého dôvodu: na nich je vraj ľahké dokázať porušenie pravidiel, pretože skopírovať sa dajú len s cudzou pomocou – do útrob auta totiž ľudia z Racing Pointu vidieť nemali. Nuž a ak by niečo takéto bolo povolené, mala by to byť veľká hrozba pre celú Formulu 1. Začal by to totiž robiť každý.

Aj preto je tento proces mimoriadne dôležitý. Je zrejmé, že nech bude prvotný verdikt akýkoľvek, jedna zo strán sa odvolá a napokon až odvolací súd nejakým spôsobom rozhodne, do akej miery je kopírovanie povolené, či je to vôbec tolerovateľné a ako celý tento prípad vlastne máme vnímať.

Technický šéf Racing Pointu Andy Green potvrdil, že FIA dostala dokumentáciu týždeň pred VC Veľkej Británie a športoví komisári potom minulý štvrtok. „Protest by mal byť zamietnutý,“ skonštatoval. „Držali sme sa pravidiel a prostredníctvom náčrtov a dát sme ukázali, prečo sú brzdové potrubia oboch áut také podobné.“

Green okrem toho zdôraznil, že jeho tím sa k minuloročným brzdovým potrubiam Mercedesu dostal celkom legálne. V tom čase ešte nepatrili medzi „listed parts“, takže stajne si ich nemuseli vyrábať vo vlastnej réžii.

Päťdesiatpäťročný Angličan okrem toho prezradil, že inšpektori FIA už tieto veci riešili. Stalo sa tak vo februári, keď kontrolovali aj brzdové potrubia a chceli konštrukčné detaily. „Na toto musel Nikolas zabudnúť,“ zareagoval Green na Nikolasa Tombazisa.

AMuS celkom otvorene píše o tom, že Racing Point fyzicky disponoval riešením Mercedesu a neskopíroval ho len na základe fotiek. Od 1. januára 2020 už skopírovanie brzdových potrubí nie je legálne a tímy o tom vedeli od júla 2019. Ale ako z toho vyvodiť záver, keď v minulom roku to ešte legálne bolo a Racing Point mal vtedy k dispozícii riešenie Mercedesu?

Teoreticky je to tak, že ešte aj v posledných pretekoch minulej sezóny mohol riešenie Mercedesu využívať ktokoľvek a bolo to legálne. Táto súčiastka sa dala kúpiť a mohol ju tak mať ktokoľvek.

„Ak by aj Racing Point ku koncu decembra všetky náčrty a dáta skartoval, tak nadobudnuté vedomosti by už tak či tak ostali v hlavách inžinierov,“ uznáva Nikolas Tombazis.

V takom Haase však postupovali inak a keď sa dozvedeli, že riešenie Ferrari už nebudú môcť skopírovať, vyvinuli si vlastné. „Zamestnal som troch dodatočných inžinierov a dal som im nástroje na to, aby sme vyvinuli a postavili vlastné brzdové potrubia,“ vysvetlil Günther Steiner.

Avšak toto nie je celkom dobrý príklad, pretože Haas postupuje inak ako Racing Point a využíva rovnaké súčiastky, ako Ferrari. Nie rok staré. Takže k súčiastkam z roku 2020 už tím nemohol mať prístup. Racing Point však využíva minuloročné súčiastky, keď to ešte bolo povolené.

Celý prípad Racing Pointu je mimoriadne pochybný a azda nikto neverí tomu, že auto sa dá skopírovať len na základe fotiek. „Nie je možné, že by to vedeli spraviť za pomoci fotiek z boxovej uličky alebo parc fermé,“ povedal šéf McLarenu Andreas Seidl. „Potrebovali by scan.“

Nuž a na záver ešte jedna zaujímavá informácia. V padoku sa hovorí o tom, že Renault sa k zákulisným informáciám o celom prípade dostal od bývalých zamestnancov Racing Pointu, ktorých zamestnal. Práve z nich môžu byť napokon v celom prípade rozhodujúci svedkovia.