logo F1online.skF1online.sk

FIA neustupuje: Technická direktíva zavedená bude a od roku 2023 sa pozmenia pravidlá

Po štarte VC Rakúska 2022
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 7. 2022

Poskakovanie ako také z Formuly 1 v ostatnom čase vymizlo. V Silverstone ani v Rakúsku sa na to už nikto nesťažoval a ani o tom nik nehovoril. To však FIA rozhodne neodradí. Naďalej trvá na zavedení novej technickej direktívy, ktoré bolo pôvodne plánované už v Kanade a taktiež na úprave technických pravidiel pre rok 2023. To všetko v úsilí zdolať problémy s poskakovaním.

Napriek početným protestom pokračuje riadiaci orgán v zmenách, ktoré majú vyriešiť dnes už vlastne neexistujúci (alebo nevyskytujúci sa) problém. Sprísnenie testov flexibility podláh a zavedenie metriky poskakovania sa odložilo najprv do Francúzska a potom až do Belgicka, ale FIA na ich zavedení naďalej trvá.

V súvislosti s tým FIA pred britskou GP ohlásila, že je nutné zabrániť trikom s ohýbaním podlahy a jej dosky, ktoré podľa všetkého niektoré stajne využívajú.

Ako to už vo Formule 1 býva, niektorí z toho mali radosť, iní protestovali. Podľa ich názoru FIA nemá právo tímom diktovať, ako majú nastaviť svoje monoposty a tiež, že FIA v súčasnosti rieši vyriešené, keďže poskakovaním netrpel na britskej a rakúskej GP žiadny z tímov.

Vo štvrtok sa uskutočnilo zasadnutie Technickej komisie, ktorej závery sú jasné, FIA na zavedení všetkých týchto opatrení trvá napriek kritike, pretože poskakovanie je „dôležitou bezpečnostnou záležitosťou“.

„Je zodpovednosťou a výsadou FIA zasiahnuť v prípade, že sa jedná o bezpečnostné záležitosti. Je to tiež dôvod, prečo pravidlá umožňujú prijímať takéto opatrenia, pretože sa tým zabráni, aby bolo rozhodnutie prijímané bez vplyvu konkurenčnej pozície každého tímu,“ uviedla FIA vo svojom stanovisku.

Aj keď sa problém s poskakovaním v ostatnom čase neobjavil, FIA verí, že to bolo spôsobené skôr vlastnosťami trate. Čakajú nás však okruhy ako Budapešť, Spa či Singapur, kde by tento problém mohol byť opäť vypuklejší. Rovnako tak sa riadiaci orgán obáva, že s postupným vývojom a vyšším prítlakom by sa podobné komplikácie mohli opäť objaviť v budúcej sezóne.

Od Veľkej ceny Belgicka preto trvá na zavedení novej metriky poskakovania i spevnení dosiek podvozku. Tie sa po novom nesmú zbrúsiť o viac ako jeden milimeter a zabrániť sa má aj nadmernej flexibilite dosiek, ktoré tak dokážu pohltiť energiu bez toho, aby ju zbrúsili.

To však nie je všetko, FIA prišla aj s návrhmi na úpravu technických pravidiel pre rok 2023, ktoré majú rovnaký cieľ. Plánované sú nasledovné zmeny:

  1. Zvýšenie okrajov podlahy o 25 milimetrov.
  2. Zvýšenie „hrdla“ difúzora pod podlahou.
  3. Zavedenie prísnejších testov zameraných na prehýbanie okrajov podlahy.
  4. Nasadenie presnejšieho senzora, ktorý pomôže kvantifikovať aerodynamické oscilácie.

Všetky uvedené opatrenia majú byť urýchlene predložené Svetovej motoristickej rade na schválenie, aby mohli tímy čo najskôr začať pracovať na revidovaných návrhoch monopostov pre rok 2023.

Súvisiace články

Diskusia