logo F1online.skF1online.sk

Prečo sme sa po červenej vlajke vrátili k pôvodnému poradiu zo štartu?

Po štarte VC Veľkej Británie 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 7. 2022

Veľká cena Veľkej Británie bola prerušená pár sekúnd po obrovskej nehode v prvej zákrute. Červená fáza trvala takmer jednu hodinu a po jej skončení sa stalo niečo zaujímavé: Namiesto toho, aby sa piloti na reštarte zoradili podľa poradia z momentu vyvesenia červenej vlajky, vrátili sme sa k poradiu z kvalifikácie len s tým rozdielom, že na rošte chýbali piloti, ktorí odstúpili. Podľa Christiana Hornera je to niečo, na čo by si FIA mala posvietiť.

Viacero pilotov mohlo v nedeľu lamentovať nad tým, že získané pozície na štarte museli vrátiť. Napríklad Maxovi Verstappenovi sa aj vďaka mäkkej zmesi podarilo predbehnúť Carlosa Sainza na pole position, no následne mu túto pozíciu FIA vzala. Red Bull preto komunikoval s riaditeľstvom pretekov, ale so sťažnosťami nepochodil.

Zdôvodnenie nám ponúkajú samotné Športové pravidlá F1. V článku 57.3, ktorý opisuje, v akom poradí sa majú autá zoradiť po prerušení, sa píše: “Vo všetkých prípadoch bude použité poradie z posledného bodu, kedy bolo možné určiť pozície všetkých áut. Všetkým takýmto autám bude následne povolené pokračovať v šprinte alebo v pretekoch.”

Posledný taký bod je však samotný štart. FIA totiž pri meraní rozostupov medzi autami nepoužíva GPS. Trať je v skutočnosti rozdelená do niekoľkých minisektorov — v Silverstone sa ich nachádza 23 — a časový rozostup sa zaznamená až vo chvíli, keď auto prejde meraným bodom, ktorý je vždy na konci daného minisektora.

Problémom však je, že prvý minisektor sa končí až na úrovni čiary SC2, teda na úrovni výjazdu z boxov. V momente vyvesenia červenej vlajky však tento bod nepreťali všetky monoposty, a teda nebolo možné spoľahlivo a objektívne určiť ich poradie.

“Pýtali sme sa na to,” priznal šéf Red Bullu Christian Horner na margo toho, či počas červenej fázy komunikoval s FIA s otázkou, prečo Verstappenovi vzali pozíciu. “Max tam stratil, Checo získal. Pokiaľ viem, tak čiaru SC2 nepreťali všetky autá.”

“Jediná referencia, ktorú mali k dispozícii, bol teda štart. Preto sa poradím vrátili do tohto bodu,” ozrejmil 48-ročný Brit, ktorý avizuje, že tento bod pravidiel ešte bude treba s FIA prerokovať. “Toto je azda niečo, na čo by sme sa mali pozrieť.”

Súvisiace články

Diskusia