logo F1online.sk

FIA schválila zmeny pravidiel, tímom môžu pomôcť riešiť nespoľahlivosť motorov

Charles Leclerc, dym
© FOM
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková30. 6. 2022

Medzinárodná automobilová federácia na stredajšom zasadnutí Svetovej motoristickej rady v Paríži schválila niekoľko zmien pravidiel F1 pre rok 2022. Tie sa týkajú napríklad motorov, testovania pneumatík či harmonogramu tlačových konferencií.

FIA v reakcii na problémy so spoľahlivosťou, ktorým tímy v tejto sezóne čelia, aktuálne podnikla určité kroky. Stajne môžu v oblasti motora nasadiť komponenty novšej špecifikácie aj medzi kvalifikáciou a pretekmi, a to bez obáv z penalizácie, ktorou je pri porušení parc fermé štart z pitlane. Okrem toho môžu v prípade potreby robiť dočasné a provizórne opravy pohonných jednotiek, čím sa vyhnú použitiu nových dielov.

Ďalšia zmena pravidiel sa týka maximálnej teploty paliva. Namiesto predchádzajúcich 15°C budú mať po novom tímy povolené ochladiť palivo na 20 °C, čo je dôležité najmä počas mimoriadnych horúčav. Ide o odpoveď na situáciu, kedy sa Max Verstappen a Pierre Gasly dostali z boxovej uličky pred Veľkou cenou Španielska len tesne pred jej uzavretím, pretože čakali, kým ich palivo dosiahne požadovanú teplotu.

FIA zrejme zareagovala aj na moment zo začiatku sezóny, kedy bolo Ferrari podozrievané z použitia nelegálnej podlahy u Carlosa Sainza počas testovania pneumatík Pirelli po pretekoch v Imole. Špekulovalo sa, že išlo o doposiaľ nevyskúšaný komponent, čo sa však nakoniec nepotvrdilo.

Nové ustanovenie v pravidlách preto pre istotu uvádza: „Nebudú povolené žiadne testovacie diely, testovací softvér, zmeny komponentov alebo zmeny nastavenia, ktoré by pretekárovi poskytli akékoľvek informácie nesúvisiace s testom pneumatík. Akékoľvek zmeny sú teda povolené len vtedy, ak ich treba na správne vyhodnotenie pneumatík alebo na dokončenie ich testovania.“

Takisto bol aktualizovaný aj časový harmonogram oficiálnych mediálnych výstupov jazdcov počas súťažných víkendov. Tlačové konferencie sa od Silverstone budú opätovne konať štvrtky poobede. Piatkové rána sa teda očividne neosvedčili.

V neposlednom rade sa sprísnili testy ohybnosti zadných krídel a upravili sa aj pravidlá týkajúce sa spätných zrkadiel, aby sa jazdcom zlepšila viditeľnosť smerom dozadu.

FIA tiež oznámila, že má v úmysle schváliť pravidlá k pohonným jednotkám pre rok 2026. To sa pravdepodobne udeje už počas najbližších týždňov.

Súvisiace články