logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verstappen si ide po víťazstvo, Alonso môže byť na pódiu

Max Verstappen, Fernando Alonso a Carlos Sainz
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2022

Max Verstappen pôsobí v Montreale neporaziteľným dojmom. Úradujúci majster sveta suverénne ovládol kvalifikáciu a ženie sa za ďalším víťazstvom v tejto sezóne, aj s pomocou vypadnutí najväčších konkurentov z boja o triumf. Dnes sa zdá, že o prvé miesto by ho mohla pripraviť len smola. Za ním to však bude zaujímavejšie.

Ferrari má pred sebou víkend, ktorého cieľom bude minimalizovať straty. Charles Leclerc odštartuje až devätnásty pre výmenu motorových komponentov, Carlos Sainz v kvalifikácii obsadil len tretie miesto. Z tohtoročnej jazdeckej TOP4 len on môže pomýšľať na to, že by Verstappena potrápil, no piatkové simulácie naznačujú, že na to nebude mať nárok.

Rýchlosť Red Bullu a Ferrari si vieme porovnávať len na stredne tvrdej zmesi. Z pohľadu časov vidíme, že Carlos Sainz (1:17,604) bol o takmer päť desatín na kolo rýchlejší ako Max Verstappen (1:18,087), no tento časový rozdiel nemôžeme vnímať bez kontextu.

Priemer Maxa Verstappena (kompletný prehľad nižšie) je v porovnaní so Sainzovým skreslený tým, že Holanďan odjazdil o desať kôl viac, navyše vo svojom prvom stinte z pretekovej simulácie. Sainz pred tým absolvoval osem kôl na mäkkej zmesi, na mediumkách mal preto aj o čosi menej paliva.

Keďže Carlos Sainz bude hlavným želiezkom v ohni Scuderie, a do pretekov bude štartovať až z tretieho miesta za krajanom Fernandom Alonsom, čaká ho veľmi ťažká úloha. Aj keby sa dostal pred Alonsa a začal na Verstappena útočiť, na rovinkách to nebude jednoduché.

V piatok na suchej trati bola Verstappenova maximálka o 5,4 km/h vyššia ako 322,0 km/h v podaní Charlesa Leclerca, rýchlejšieho z dvojice Ferrari, ktorý bude potrebovať predbiehať a podľa toho bude mať aj nastavený monopost.

Čo môžeme čakať od Leclerca? Pretekový riaditeľ stajne Laurent Mekies mu predpovedá umiestnenie v najlepšej päťke, samotný Monačan poškuľuje ešte o jednu pozíciu vyššie.

Keďže sa v piatok koncentroval na simulácie s mäkkými pneumatikami, zrejme to na nich skúsi aj v nedeľu, hoci inžinieri Mercedesu predpovedajú: “Väčšina pilotov sa v nedeľu mäkkej zmesi ani nedotkne.” Kľúčom k dobrému výsledku bude manažovanie zadných pneumatík a správne nastavený monopost, aby sa Leclercovi v pretekoch darilo predbiehať.

Pilot Priem. čas Kolá Pneu P. č. stintu
Sainz 1:18,237 8 soft 1
Vettel 1:18,301 6 soft 2
Leclerc 1:18,464 15 soft 1
Ocon 1:18,921 5 soft 2
Stroll 1:19,134 14 soft 1
Cunoda 1:19,153 7 soft 2
Schumacher 1:19,784 13 soft 1
Sainz 1:17,604 7 medium 2
Verstappen 1:18,087 17 medium 1
Pérez 1:18,371 13 medium 1
Hamilton 1:18,534 7 medium 1
Vettel 1:18,598 9 medium 1
Russell 1:18,654 16 medium 1
Norris 1:18,804 10 medium 1
Ricciardo 1:19,162 11 medium 1
Gasly 1:19,175 16 medium 1
Čou 1:18,969 10 medium 1
Albon 1:19,702 13 medium 1
Latifi 1:20,370 13 medium 1
Cunoda 1:20,404 12 medium 1
Alonso 1:18,064 9 hard 1
Ocon 1:18,681 10 hard 1
Magnussen 1:19,595 11 hard 1

Stred poľa

Všetkých istotne zaujíma, či Fernando Alonso môže potrápiť Maxa Verstappena. Po kvalifikácii avizoval útok na Red Bull, no sám si uvedomoval, že získať čo i len pódium nebude vôbec jednoduché.

Dobrú formu Alpinu dokumentujú Španielove časy na tvrdej zmesi, ktorú si Alpine zvolil ako jeden z mála tímov. Alonso bol v priemere rovnako rýchly ako Red Bull na mediumkách, a o poznanie rýchlejší ako Hamilton na stredne tvrdých gumách.

Hlavný technický riaditeľ Alpinu Pat Fry je spokojný. “Naše dlhé jazdy vyzerajú byť celkom dobré.” Slušná rýchlosť i maximálka by Alonsovi mohli pomôcť vytvoriť ďalší zo svojich tohtoročných vláčikov a ktovie, možno získať aj vytúžené pódium.

Alonsovými najbližšími súpermi budú Mercedesy a Carlos Sainz. Ferrari zrejme za sebou nedokáže udržať, rýchlostný rozdiel medzi Scuderiou a Alpinom je príliš veľký, ale Lewisa Hamiltona by zdolať určite mohol.

Z dvojice strieborných šípov by podľa piatkových simulácií mal byť rýchlejší George Russell — jeho priemer bol len o desatinku horší ako Hamiltonov, hoci odjazdil dvakrát toľko kôl —, ktorý však po risku so slikmi odštartuje až ôsmy.

Haasy sa vďaka premenlivým podmienkam dostali až do tretieho radu, čo je obrovský úspech americkej stajne. Simulácie z piatka však predpovedajú, že po nedeli sa oslavovať nebude. Mick Schumacher bol suverénne najpomalším pilotom na mäkkej zmesi, Kevin Magnussen zas na tej tvrdej. Môžeme predpovedať, že z prvej desiatky to budú oni, kto uvoľní svoje pozície Sergiovi Pérezovi a Charlesovi Leclercovi.

V piatok bol skutočne rýchly aj Aston Martin. Od Sebastiana Vettela bol na mäkkej zmesi lepší len Carlos Sainz, na stredne tvrdých pneumatikách len Ferrari, Red Bull a Hamilton. Škoda, že Nemcovi to neprinesie toľko bodov, koľko by si želal. Po štarte zo šestnásteho miesta bude rád, ak sa pozrie do TOP10.

Štartový rošt a stratégie

Ako už iste viete, z prvého radu odštartujú Max Verstappen a Fernando Alonso, za nimi Carlos Sainz s Lewisom Hamiltonom.

Na trináste miesto sa postaví Sergio Pérez, ktorý v kvalifikácii havaroval, nuž a devätnásty bude Charles Leclerc, keďže aj Júki Cunoda nasadil nové motorové komponenty a takisto mal štartovať z chvosta štartového poľa. Za Leclerca ho odsunul fakt, že v kvalifikácii obsadil horšiu pozíciu.

Image

Odborníci z Pirelli tímom radia staviť na jednozastávkovú stratégiu s jedným stintom na tvrdej zmesi. Štartovať na nej z čela zrejme nebude veľmi výhodné, keďže zohriať ju nebude také jednoduché, ale tímy vzadu by to mohli skúsiť.

Podľa výpočtov talianskeho dodávateľa sa viac oplatí staviť na mediumky než na softy. Ide však len o teoretické prepočty; ak na štarte stratíte pozíciu a dostanete sa do vláčika, tieto predpoklady letia von oknom.

Dvojzastávková stratégia je pomalšia, no ak sa pre ňu niekto rozhodne, podľa Pirelli by si mal zvoliť dva stinty na softoch a jeden na tvrdej zmesi.

Image

O pneumatiky dnes nik nebude mať núdzu. Po mokrom treťom tréningu a kvalifikácii majú tímy plné sklady.

Image

Podľa piatkových simulácií delí jednotlivé zmesi vždy päť desatín sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Alonsove piatkové simulácie vyzerali naozaj dobre. A aj keď ho Carlos Sainz predbehne, rodákovi z Ovieda verím, že tretiu priečku udrží pred skackavými Mercedesmi aj Pérezom s Leclercom, ktorí budú štartovať až z vedľajšej doliny.

Nebyť Russellovho risku, Lewis Hamilton by sa po sobote takmer určite neradoval zo štvrtého miesta. Opäť aj na základe piatkových simulácií — a vôbec celkového dojmu z Russellovej jazdy z úvodu sezóny — odhadujem, že mladík sedemnásobného majstra sveta opäť zdolá.

Sebastian Vettel v piatok patril medzi najrýchlejších mužov na trati. V kvalifikácii doplatil na pneumatiky, no dnes bude v Montreale krásne slnečno, čo bude vodou na jeho mlyn. Stačí nadviazať na prvé dva tréningy.

Matúš Pavlík

Pred pretekmi v Kanade sa dá predpokladať jedine to, že sa nedá predpokladať nič, tobôž po takej kvalifikácii. Preteky by sa mohli premeniť na organizovaný chaos, hoci Charles Leclerc upozorňuje, že predbiehanie by nemuselo byť také jednoduché, ako sa zdá. Uspieť by však mohol ten, kto urobí najmenej chýb a bude najviac konzistentný. Preto sa opieram o dvoch „pánov Konzistentných“ Georgea Russella a Alexa Albona, ktorí zakaždým odvedú svoju prácu a maximalizujú potenciál svojho monopostu.

Podobne tak Lando Norris by mohol dať zabudnúť na svoje včerajšie problémy a znovu ukázať, že je o hlavu pred tímovým kolegom.

Pokiaľ ide o Micka Schumachera, tak si myslím, že je len otázkou času až prelomí svoje čakanie na prvé body. Stávka na Sergia Péreza je v tomto prípade čisto len optimalizáciou kurzu.

Tomáš Schügerl

Fernando Alonso má jedinečnú šancu získať s Alpinom pódium. Hneď dvaja jazdci zo špičky štartujú ďaleko vzadu a aj keď sa určite posunú vyššie, stratia v premávke cenný čas. Medzi silné stránky Alpine naviac patrí maximálna rýchlosť, čo môže Španielovi pomôcť pri bránení. Dnes by to mohol vytiahnuť na pódium.

Max Verstappen má v rukách všetky karty na víťazstvo. Pokiaľ mu vydrží technika a nedopustí sa chyby, mohli by to byť v jeho podaní pokojné preteky s dôležitými 25 bodmi a ďalšie zvýšenie náskoku na čele šampionátu.

Daniel Ricciardo bol po sobote pomerne spokojný s deviatym miestom, v kvalifikácii bol lepším z McLarenov. Ťažko povedať, ako by to bolo dopadlo, ak by Landa Norrisa v Q2 nezastavili technické problémy. Medzi Ricciardom a Norrisom je päť miest. Dnes má Lando ideálnu šancu rehabilitovať sa za sobotu a získať pár pozícií vrátane tej od tímového kolegu.

Slavo Dzuričko

Pokiaľ ide o víťaza pretekov v Kanade, Max Verstappen bude tým jazdcom, ktorý preteky zvládne systémom štart-cieľ, s miernou komplikáciou v prvej zákrute, ktorá sa volá Fernando Alonso. Red Bull však nemá v predných radoch svoje druhé auto a Sergio bude musieť agresívnou stratégiou minimalizovať tímové straty. Preto práve jeho monopost s číslom 11 tipujem na celkové štvrté miesto v cieli.

Ak sa Ferrari vyvaruje technickým problémom, Charles Leclerc určite má na prvú päťku, a to aj pri štarte z konca štartového poľa. Je to odvážny tip? Možno áno.

A do prvej desiatky sa v cieli dostane minimálne jeden monopost Haasu, a takisto monopost Alfy Romeo v podobe Valtteriho Bottasa.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!