logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Verstappen bez súpera?

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2022

Prvý deň na okruhu v Kanade má jasného víťaza, aj keď sa zatiaľ o nič nebojovalo. Prvé dva piatkové tréningy však ukázali, že Max Verstappen má všetko rozbehnuté takmer dokonale. Holanďan bol najrýchlejší v kvalifikačných simuláciách aj tých pretekových. Pole position má na dosah.

Max Verstappen sa ocitol na čele v oboch tréningoch. Priblížiť sa mu dokázal len Charles Leclerc, čo predstavuje nádej pre Ferrari, že aspoň Carlos Sainz by v sobotu mohol trochu postrašiť továreň v Milton Keynes. Leclerc sa totiž na pole position určite nepostaví; pre výmenu motorových komponentov bude štartovať so stratou desiatich miest, prípadne z úplného chvostu. To sa dozvieme až v sobotu večer v závislosti od toho, či nasadí úplne novú pohonnú jednotku, alebo si vystačí s novou riadiacou jednotkou elektroniky.

Leclercov čas však Sainzovi nedáva skutočnú nádej, že by mohol hrať vyrovnanú partiu s Maxom Verstappenom. Monačan totiž potreboval až dve kvalifikačné simulácie na mäkkej zmesi na to, aby sa Verstappenovi priblížil na 81 tisícin, ktoré uvádza výsledková listina. “Keď to vezmeme do úvahy, sme o tri desatiny rýchlejší,” cituje Helmuta Marka AMuS.

Carlos Sainz sa navyše v priebehu piatka sťažoval na poskakovanie svojho auta, čo môže v Kanade predstavovať problém. Výhodou talianskej stajne je aspoň to, že Ferrari F1-75 zvláda prejazdy cez obrubníky lepšie ako ktorýkoľvek iný monopost. Múr šampiónov si za tie roky vyžiadal už množstvo obetí, ktoré nezvládli prejazd poslednej šikany s vysokými obrubníkmi. Aj tu Sainz bude získavať.

Red Bull sa však môže popýšiť lepšou trakciou, nuž a predná náprava drží na trati rovnako dobre ako pri Ferrari, ktoré tým pádom skoro nikde veľmi nevytŕča. Možno by Scuderia dokázala spraviť väčší krok vpred, keby Charles Leclerc nemal iné priority ako pripravovať sa na sobotu. Monačan si dobre uvedomoval, že v nedeľu bude musieť rozbehnúť stíhaciu jazdu, a tak uprednostnil dlhé jazdy.

Sergiovi Pérezovi piatok nevyšiel. Jeho kvalifikačná simulácia neprebehla ideálne, podľa jeho vyjadrení auto nebolo nastavené správne. Chybu sa podarilo nájsť, no ďalšie rýchle kolo už neprišlo.

Dokáže Mexičan vyzvať svojho tímového kolegu? V Kanade zrejme nie. Ako už bolo spomenuté, Red Bullu sa konečne podarilo nájsť dostatok gripu na prednej náprave, čo Maxovi Verstappenovi veľmi chutí, keďže obľubuje monoposty s pretáčavými charakteristikami. Predná časť drží perfektne, zadok mierne lieta. Verstappen sa raduje, Pérez už menej.

“Na jedno kolo sa ukázala Pérezova slabina, resp. Max ukázal svoju silnú stránku,” zhodnotil Helmut Marko s úsmevom na tvári. “Už od prvého kola sme boli rýchli, nestrávili sme celú večnosť hľadaním lepšieho vyváženia.”

Red Bull je na ceste za pole position, po štyroch kvalifikačných víťazstvách Charlesa Leclerca bolo načase.

Kurzy na víťaza kvalifikácie na nike.sk:

1,83 – Verstappen
3,00 – Leclerc
5,00 – Pérez
8,00 – Sainz
66,00 – Alonso, Vettel, Russell, Gasly, Hamilton

Stred poľa

Najrýchlejším mužom zo stredu poľa sa prekvapivo stal Sebastian Vettel, ktorého tím mal len pár týždňov dozadu problémy dostať sa do najlepšej pätnástky. Stratiť na Maxa Verstappena tri desatiny sekundy je výsledok, za ktorý sa zelený Red Bull vôbec nemusí hanbiť.

Vettelovi dodáva nádej. Keby sa vpredu niečo prihodilo, ktovie, možno by z toho mohlo byť pódium. “Nemali by sme preháňať,” krotil očakávania Vettel. “Ide to dobre, ale len vlastnou rýchlosťou sa na pódium ešte nedostaneme. Budeme spokojní, ak dokážeme bojovať s Mercedesom, Alpinom a McLarenom o post najlepšieho zo stredu poľa. Najmä po tom, čo sme zažili na začiatku.”

Akúkoľvek pozíciu medzi piatou a desiatou preto bude možné považovať za úspech. A je reálne, že sa mu to podarí. Auto sa totiž zlepšuje a on mu rozumie čoraz viac. “Táto trať nám aj vyhovuje. Auto sa správa dobre v pomalých a stredne rýchlych zákrutách. A pokiaľ ide o tie rýchle, do Silverstonu chystáme pár nových komponentov.”

Za Sebastianom Vettelom sa v piatok umiestnil Fernando Alonso, ktorý by mohol pomýšľať na podobný víkend ako v Melbourne, len bez kvalifikačnej nehody. Dobrú rýchlosť Alpinov potvrdil Esteban Ocon, ktorý obsadil desiate miesto i napriek tomu, že musel oveľa dlhšie hľadať správny balans.

Alpine sa čoraz viac začína podobať Red Bullu. Spodné zadné krídlo je takmer rovnaké ako riešenie na RB18 a šité na mieru okruhom ako Montreal. “Máme radšej trate s nízkou a strednou úrovňou prítlaku než tie, na ktorých jazdíme s maximom prítlaku,” hovorí Fernando Alonso.

Mercedesy však neradno odpisovať. George Russell, ktorý očividne jazdil s lepšími nastaveniami, sa dostal na siedme miesto pred dvojicu McLarenov. V sobotu sa strieborné šípy majú kde zlepšovať, pretože obom chýbala dôvera v zadnú časť monopostu. Napríklad v zákrutách 6 a 7, kde je táto dôvera životne dôležitá, Vettel na nich získal dve desatiny sekundy. Mercedes strácal čas aj v 180-stupňovej vracačke a v šikane pred múrom šampiónov. V prípade pôvodnej podlahy to bolo o čosi lepšie.

Tím z Brackley okrem toho testoval dve kotviace lanká podlahy, čo naštvalo niektorých súperov. FIA totiž takéto dodatočné lanko povolila len vo štvrtok, a hľa, hneď v piatok mal Mercedes pripravené riešenie. Ako to mohol stihnúť? Takéto otázky si kladie konkurencia.

Aj na to má Mercedes odpoveď. “Pretože niektorí naši ľudia odlietali do Montrealu neskoro, tak vzali so sebou aj tento materiál. Pre problémy s podlahou sme sa z hľadiska laniek pripravovali na každý scenár,” znie z tábora strieborných šípov.

Súperi však budú môcť pokojne spávať, odkazuje Mercedes. “To druhé lanko aj tak nefungovalo, ako malo.”

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!