logo F1online.sk

Rozpočty a poskakovanie: Ukázal Horner dvojaký meter ako z učebnice?

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2022

Asi nikoho netreba presviedčať o tom, že tímy Formuly 1 hľadia predovšetkým na vlastné záujmy a tomu podriaďujú všetko, aj štýl komunikácie. Raz za niečo bojujú, nuž a po čase pokojne aj proti tomu, ak im to tak vyhovuje. Nie tak často sa však stáva, aby šéf tímu stihol niečo také v rámci jedného a toho istého rozhovoru. V piatok sa takto zadarilo Christianovi Hornerovi.

Formulový padok trápia najmä dve témy. Tou najpálčivejšou je poskakovanie, ktoré sa začalo rozoberať po sťažnostiach niektorých pilotov, a tou druhou, hoci už menej naliehavou, rozpočtový strop. Red Bull stojí pri týchto témach na opačných brehoch: Pri poskakovaní je proti zmene pravidiel, pri rozpočtovom strope však žiada, aby sa jeho hranica zvýšila aj uprostred roka.

Šéf Red Bullu Christian Horner sa počas druhého tréningu spojil s komentátormi Sky Sports, aby prebrali obe témy. Najskôr prišlo na rad poskakovanie a technická direktíva, ktorá by do budúcna mala chrániť pilotov a ich chrbtice pred následkami agresívnych otrasov.

Christian Horner je rázne proti tejto novinke. Argumentuje tým, že nie je správne meniť pravidlá uprostred hry a v prospech niektorých vybraných tímov, ktoré nedokázali odviesť dosť dobrú robotu.

“Pre všetkých platia rovnaké pravidlá,” odkazuje šéf Red Bullu. “Niektoré monoposty majú taký problém, iné nie. Taká je táto hra, taká je Formula 1, že sa začne tlačiť na zmenu pravidiel…”

“Chápeme Jamesa (Allisona) a jeho pilotov, že sa v tomto smere angažujú, no nebolo by fér uprostred roka de facto meniť pravidlá, pretože niektorý tím netrafil svoje ciele. Dôraz by sa mal klásť na tento tím, nech si vyrieši svoje problémy sám,” uvažuje zástupca červených býkov.

Horner má jeden nápad, ako chrániť pilotov aj bez zmeny pravidiel. A nešlo by o žiadnu komplikovanú novinku. Riešenie je jednoduché. “Ak je dané auto nebezpečné, do hry musí vstúpiť FIA, ktorá má v arzenáli aj čiernu vlajku. Ak teda vyhodnotia, že jazdiť v niektorom aute nie je bezpečné, mali by mu ukázať čiernu vlajku.”

Red Bullu na technickej direktíve prekáža niekoľko vecí. Okrem zmeny pravidiel uprostred roka aj spôsob, akým bola predstavená: Bez konzultácie s tímami, bez jasného vysvetlenia, ako bude dané vyhodnocovanie prebiehať, no čo je najdôležitejšie, tým, že zasiahne aj tie stajne, ktoré s poskakovaním a narážaním auta na trať nemajú problémy.

Christian Horner preto upozornil, že nová technická direktíva by uštedrila poriadnu ranu už beztak tesným rozpočtom. “Keby ste prikázali niečo takéto, malo by to aj významné náklady na vývoj.”

A práve aktuálny rozpočtový strop je ďalšou témou, ktorá leží Red Bullu v žalúdku. Pri ňom však červení býci bojujú za zmenu pravidiel, ktorú pri poskakovaní tak vehementne odmietajú. “Pri rozpočtovom strope sa však bavíme o inflácii. Vo Veľkej Británii máme približne jedenásťpercentnú infláciu. Nikto nepredpokladal, čo sa vo svete udeje. Je to situácia force majeure. Opäť si myslím, že na rade je FIA, aby prijala patričné opatrenia. Inak hrozí, že do konca roka možno až sedem tímov prekročí rozpočtový strop.”

Pripomínajúc Hornerove slová: Pre všetkých platia rovnaké pravidlá. Ak tri tímy dokážu postaviť monopost, ktorý neposkakuje, tak je evidentné, že sa to dá zvládnuť. Ak tri tímy dokážu dodržať rozpočet, platí rovnaký argument; pravidlá netreba meniť. Ako odkázal Frédéric Vasseur z Alfy Romeo: Ak sa nedokážete vojsť do rozpočtu, vypnite veterné tunely a simulácie CFD.

Christian Horner však nechce vidieť paralelu medzi týmito dvoma témami. Odmieta, že by vodu kázal a víno pil. “To sú dve rozdielne veci. Daný tím má poskakovanie vo svojich rukách.”

Mohli by sme sa spýtať, či nemá v rukách aj to, kedy a na čo minie peniaze. Podľa odhadov majú tímy na vývoj vyčlenených približne štrnásť miliónov dolárov, tu sa určite dá niečo ušetriť. “Toto nie je o tom, či predstavíme nové predné krídlo. Je to o nákladoch na energie, inflácii, nákladoch na život, palivo. Tieto náklady rastú všetkým. Bavíme sa aj o cene súčiastok od dodávateľov, logistiky, elektriny, údržby. To sú veci, ktoré nemáte pod kontrolou,” trvá na svojom 48-ročný Brit. “Preto väčšina tímov má pocit, že ide o problém, ktorý treba riešiť.”

Tak či onak, ešte pár týždňov potrvá, kým sa túto tému podarí uzavrieť, predpovedá Horner. “Určite sa to bude ťahať. Nemáme dokonalú odpoveď, ale nikto nemohol predpovedať, čo sa udeje, keď bol zavedený rozpočtový strop. Žiaľ, ide dôsledky toho, čo sa deje vo svete. Azda zvíťazí zdravý rozum a nájdeme riešenie.”