Binotto: Radšej riešiť spoľahlivosť a mať dobrý výkon než opačne
Ferrari zažilo v Azerbajdžane poriadny debakel. Monoposty Carlosa Sainza a Charlesa Leclerca sa nedožili ani polovice pretekov, čo naplnilo celú garáž talianskej stajne sklamaním, vrátane Mattiu Binotta, ktorému to vraj robí starosti, hoci nie je veľmi prekvapený.
Talianskemu tímu v tejto sezóne rýchlosť nechýba, čo dokumentuje jeho šesť kvalifikačných víťazstiev. Scuderii sa ich však vôbec nedarí premieňať na pretekové triumfy. V dvoch prípadoch sa Leclerc musel zmieriť s technickými problémami, raz ho sklamali stratégovia.
Dvojité vypadnutie v Baku veľmi bolí, no podľa Mattiu Binotta sa to dalo očakávať, keďže pohonná jednotka Ferrari je ešte stále veľmi mladá. Počas zimy si prešla veľkou prestavbou. “Nie som prekvapený, ale určite mi to robí starosti a som aj trochu sklamaný, pretože toto potrebujeme opraviť a ešte sme to neopravili.”
“Nemôžem z toho obviňovať tím, pretože viem, koľko úsilia do toho vložili, aby vyriešili výkonnostné problémy z minulosti. Viem, že toto je dlhá púť,” pokračoval šéf maranellskej stajne. “Na začiatku sezóny sme sa nevzrušovali a myslím si, že dnešný deň nie je posledný. Vydali sme sa na cestu a teraz na nej potrebujeme spraviť ďalší krok.”
“Ako tím potrebujeme zostať zjednotení, pracovať tvrdo. Zatiaľ sme odviedli dobrú robotu. Vieme, že ešte nie je hotová, ale my to zvládneme. Radšej budem mať dobrý výkon a pokúšať sa opraviť spoľahlivosť než opačne,” vyhlásil Binotto.
Z pohľadu pravidiel dáva Binottov posledný výrok zmysel; keďže vývoj je od začiatku sezóny zmrazený a FIA povolí len vylepšenia pohonných jednotiek po stránke spoľahlivosti, z pohľadu nasledujúcich sezón 2023, 2024 a 2025 je takýto postup rozhodne výhodnejší.
Tu sa však vraciame k otrepanej mantre Ferrari: Budúci rok bude náš. A aj keď Binotto pred víkendom v Baku vyhlásil, že tento rok si nedáva za ciel zisk titulu, ale byť konkurencieschopný, takto si to istotne nepredstavoval.
“Určite nám to robí starosti, povedali sme to už pred príchodom do Baku. Spoľahlivosť je rovnako kľúčový faktor v tomto súboji ako výkon,” uvedomuje si. “Ako tím sme cez zimu išli úplne naplno, aby sme vyvíjali toto auto. Máme dôkaz, že spoľahlivosť ešte nie je stopercentná a čaká nás nejaká práca. Náš tím je stále koncentrovaný, pracujeme tvrdo a snažíme sa vyriešiť tieto problémy, aby sme boli v budúcnosti silnejší.”
Charlesovi Leclercovi v nedeľu zlyhal motor, Carlos Sainz mal hydraulické problémy. Ferrari pred víkendom avizovalo, že Monačan nasadí pohonnú jednotku číslo 2 zo Španielska, ktorá vraj bola dôkladne skontrolovaná a je bezpečné ju nasadiť. Ferrari vyhodilo len turbo a MGU-H.
Nemohlo nedeľné zlyhanie s tým súvisieť? “V prvom rade musíme podrobiť analýze a pochopiť, čo sa vlastne stalo. Všetky problémy nemajú rovnaký charakter, takže možnože sa niektoré dajú opraviť veľmi rýchlo. Ešte neviem, potrebujeme čas na to, aby sme to rozanalyzovali, zatiaľ nemáme odpovede. Musíme byť trpezliví, analyzovať a pochopiť to.”
“Myslím si, že tie zlyhania spolu nesúvisia. Carlos mal hydraulický problém, ktorý rozhodne nie je rovnaký ako v Barcelone a možno sa dá veľmi rýchlo odstrániť,” nádejá sa Binotto. “Charles mal inú poruchu, tá sa rozhodne týkala motora. Je to dosť očividné, keď vezmeme do úvahy ten dym. Objavilo sa už niečo také v minulosti? Nemyslím si, ale možno áno.”
“Sledujeme aj to, čo sa stalo našim zákazníkom, no len z pohľadu na telemetriu nemáme jasné odpovede. Všetky komponenty budú zaslané do Maranella. Ako obyčajne ich rozoberieme, pokúsime sa to pochopiť a problémy čím skôr odstrániť,” avizuje švajčiarsko-taliansky inžinier.
Práve problémy zákazníckych tímov ešte väčšmi umocňujú strach fanúšikov, že podobné vypadnutia budú nasledovať, o trestoch za výmenu motorových komponentov sa ani nemusíme baviť. Čo sa vlastne stalo Čouovi a Magnussenovi, ktorí museli takisto zamieriť pod sprchy predčasne?
“Aj tie problémy potrebujeme analyzovať. Avšak, mám dojem, že Čouov problém nesúvisí s komponentmi, ktoré sme im dodali my, ale musíme sa na to pozrieť,” uviedol Binotto, ktorý v celej veci vidí aj pozitíva. “Všetko, čo sa deje na trati, je určite užitočné.”
“My nedodávame zákazníkom komponenty, aby sme z toho mali biznis, ani z pohľadu financií to nie je žiadne terno. Chceme mať viac technickej spätnej väzby. Všetko, čo sa udeje, je teda užitočné. Teraz využijeme čas na analýzu týchto komponentov rovnako, ako budeme analyzovať súčiastky z červených monopostov,” sľúbil Binotto napokon.