logo F1online.skF1online.sk

Zbaví sa Mercedes jedného zo zákazníckych tímov?

Predné krídlo Mercedesu, ilustračné
© Twitter/Mercedes
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl30. 5. 2022

Od začiatku hybridnej éry sú pohonné jednotky Mercedesu voľbou číslo jeden z pohľadu kvality i kvantity. Strieborné šípy získali osem konštruktérskych titulov. Aj medzi zákazníckymi tímami boli motory Mercedes tie najvyhľadávanejšie.

Mercedes hneď v piatich sezónach vrátane prebiehajúcej dodával motory ešte ďalším trom stajniam. Podobne „vychytené“ boli čo sa týka kvantity len agregáty Renault v roku 2014 a potom Ferrari v sezóne 2016.

Najväčšiu rovnováhu z pohľadu dodávateľov priniesli sezóny 2016 až 2018. Každý z tria Mercedes, Ferrari a Renault dodával motory trom zákazníkom, jeden tím poháňala Honda. V rokoch 2019 a 2020 mali Mercedes a Ferrari po troch zákazníkoch, Renault a Honda dvoch.

Významnú zmenu priniesla sezóna 2021, pre ktorú sa McLaren rozhodol po siedmich rokoch vrátiť k Mercedesu a zamával Renaultu, s ktorým strávil tri pomerne úspešné roky. Nemecká automobilka odvtedy opäť dodáva motory trom zákazníkom. Ferrari si naopak už šiesty rok po sebe stabilne drží dvoch – Alfu Romeo a Haas.

Toto konštatovanie sa však možno zmení a nie je vylúčené, že jeden z tria McLaren, Aston Martin a Williams bude musieť v budúcnosti hľadať a nasadiť inú pohonnú jednotku. „Nanešťastie, biznis s pohonnými jednotkami už dnes nie je zaujímavý. FIA totiž zaviedla určitý limit, ktorý môžeme účtovať našim zákazníkom. Urobila tak s cieľom ochrániť malé tímy,“ skonštatoval Toto Wolff a doplnil, že Mercedes aj z tohto dôvodu nezarába na motoroch žiadne podstatné sumy. Jeho slová cituje The Financial Times.

Mať v F1 tri zákaznícke tímy môže byť výhodné z politického hľadiska, viackrát sme boli svedkami, ako „rodinka Mercedesu“ držala pri kľúčových hlasovaniach či rozhodovaniach pokope. Formula 1 je však zároveň tvrdý biznis, zvlášť v čase rozpočtových stropov.

Preto Wolff pripustil možnosť, že by sa nemecká automobilka rozlúčila s jedným zo súčasných zákazníkov. „Radšej by som mal na rošte šesť áut s našou pohonnou jednotkou. Mohli by sme vďaka tomu posunúť vývoj ďalej. Zároveň by sme vďaka tomu vyrobili o dva motory menej a taktiež o dva rezervné kusy menej pre každý tím,“ uvažuje 50-ročný rodák z Viedne.

Otázka je, na koho by povestný „čierny Peter“ mohol padnúť. Pripomíname, že vývoj motorov je zmrazený do konca roka 2025, preto sa môžeme domnievať, že Wolffove slová smerujú práve niekam k tomuto časovému horizontu.

McLaren verejne dementoval spojenie s Audi, ktoré malo záujem odkúpiť tím, no jasne ho nevylúčil ako dodávateľa pohonných jednotiek. Aston Martin a Williams potvrdili, že sa rozprávali, resp. sú otvorení rokovaniam s Audi. V prípade vstupu Audi sa však rozprávame až o roku 2026.

„V ideálnom svete by som rád videl nás a dva zákaznícke tímy. Radi by sme to celé trochu zmenšili,“ uzavrel Toto Wolff, ktorý nekonkretizoval, kto by mohol zo zoznamu zákazníkov v budúcnosti vypadnúť.

Súvisiace články

Diskusia