V Monaku sa štart neodkladal len pre počasie, organizátorom vypadol prúd | Magazín F1 - F1online.sk

V Monaku sa štart neodkladal len pre počasie, organizátorom vypadol prúd

fotka k článku undefined
zdroj: DPPI/Sauber Media Hub

Zdĺhavé čakanie na štart Veľkej ceny Monaka otravoval nielen pilotov a tímy, ale aj komentátorov či fanúšikov najmä pre to, že dážď už ustupoval. Keď sa teda preteky konečne odštartovali, v priebehu dvoch kôl bola trať dostatočne suchá na to, aby prví piloti prezuli na intermediálky. Na čo sme tak dlho čakali? Nebola to chyba pri čítaní dát z radaru ani strach o bezpečnosť, organizátori riešili technické problémy.

Červené svetlá mali pôvodne zhasnúť o tretej. Riaditeľstvo pretekov však oznámilo, že procedúra sa posunie o deväť minút. Vysvetlilo to obavami z prichádzajúceho lejaku, keďže ten by mohol narobiť vážne problémy pilotom, ktorí v priebehu celého víkendu neodjazdili na vode ani jedno jediné kolo.

Keď jazdci vyrazili do zahrievacích kôl, lejak prišiel. Maršáli vytiahli červené vlajky a čakanie sa začalo. Trvalo takmer celú hodinu i napriek tomu, že dážď po pár desiatkach minút stratil na intenzite. “Toto nie je pretekanie v juniorskej sérii, toto je Formula 1,” zdôraznil Martin Brundle, zatiaľ čo nám réžia ukazovala, ako kvapky lenivo padajú na trať. Nikto netušil, na čo sa stále čaká.

Ako sa ukázalo, organizátorom nerobilo starosti len počasie. Po silnom lejaku vypadla elektronika na štarte vrátane štartových svetiel i svetelných panelov. Na tento problém upozornil už počas priameho prenosu fotograf Martin Trenkler, ktorý sa nachádzal priamo v Monaku.

Tento výpadok sa čiastočne podpísal aj pod voľbu letmého a nie pevného štartu. Druhým dôvodom však bola rozdielna úroveň gripu na štartovom rošte; na niektorých miestach trať schla, na iných bolo ešte množstvo vody. Lewis Hamilton tiež poznamenal, že to bolo správne rozhodnutie, keďže za autami sa tvorilo “šialené množstvo” vodnej triešte.

Odklady vrátane červenej vlajky po nehode Micka Schumachera napokon spôsobili, že sme stihli odjazdiť len 64 z predpísaných 78 kôl.

“Na začiatku to bolo v aute trochu frustrujúce, neustále sa to odkladalo,” priznal George Russell. “Avšak, klobúk dolu pred FIA. Videli, že sa blíži ten dážď a boli z toho naozaj podmienky, v ktorých sa nedalo jazdiť, keď sme to prvýkrát skúsili. Potom prišla druhá červená vlajka, trať osychala a vytvorila sa jedna stopa, na nej to nikdy nie je jednoduché. Hlavne na takomto type okruhu.”

Kevin Magnussen by najradšej začal presne o 15:00, aj keby to znamenalo neskôr prerušiť veľkú cenu. “Mohli to odštartovať. Samozrejme, potom prišiel bod, keď sa ten dážď premenil na poriadny lejak a preteky by museli byť prerušené, no to je súčasťou pretekania. Ak sú podmienky OK, mali by to odštartovať. Alebo možno by nám mali zaplatiť nejakú školu jazdy v daždi…”