logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Leclercovo víťazstvo je takmer nezvratné

Charles Leclerc s trofejou Pirelli
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala29. 5. 2022

O dôležitosti pole position v Monaku určite netreba nikoho presviedčať. Charles Leclerc spravil v sobotu obrovský krok za svojím tretím sezónnym víťazstvom, teraz to stačí už len dotiahnuť do konca. Takmer všetko hrá v prospech domáceho pretekára, sťa pri Mojžišovi sa dokonca rozostupujú aj dažďové mraky.

Víťazstvo Charlesa Leclerca naznačujú v prvom rade štatistiky. V doterajších 67 veľkých cenách až 30-krát vyhral pilot štartujúci z pole position a zároveň len desaťkrát jazdec, ktorý na štarte nestál v prvej trojke. Rekordérom je Olivier Panis, ktorý na šialených pretekoch v roku 1996 vyhral zo štrnásteho miesta. Vtedy však do cieľa dorazili len tri autá.

Monačanovi mohlo skomplikovať cestu za víťazstvom počasie. Upršaná veľká cena je vždy nepredvídateľnejšia, nuž a to je posledná vec, ktorú by Leclerc potreboval. Ak vôbec zaprší, tak podľa predpovede až po skončení pretekov, a na suchu sa v Monaku musí udržať na prvej priečke, aj keby mu vypadla časť výkonu ako Danielovi Ricciardovi v sezóne 2018.

Kto by dnes mohol Leclerca ohroziť? Ak nezaúraduje jeho domáce prekliatie, nezlyhá mu technika a nespraví chybu, z čistého pretekového tempa zrejme nikto. Leclerc so Sainzom mali na mäkkej zmesi najlepšie tempo zo všetkých, hoci hodnotiť ho nie je celkom relevantné.

Ako poznamenal Sergio Pérez, dlhé jazdy vraj za veľa nestáli. “Nikdy som neodjazdil viac ako dve čisté kolá za sebou.” Piatkové simulácie nepriamo znehodnotil Daniel Ricciardo, keďže svojou nehodou ukrojil z piatkového programu takmer desať minút.

Helmut Marko síce chválil svojich jazdcov za dlhé jazdy na stredne tvrdej zmesi, no porovnanie so Scuderiou na nej nám chýba. Červení sa rozhodli absolvovať pretekovú simuláciu len na spomínaných na mäkkých pneumatikách, Carlos Sainz sa pustil aj do jednej krátkej na hardoch. Keďže ju odjazdil na konci tréningu a s ľahším autom, dosiahol ukážkový priemer. Reálna hodnota bude o čosi horšia.

Je však pravdepodobné, že v pretekoch nikto nesiahne po tvrdej zmesi. Podľa predpovedí Pirelli je o sekundu pomalšia ako mäkká zmes a o 0,6s pomalšia než stredne tvrdá. Obe rýchlejšie zmesi sa pritom neopotrebúvajú tak rýchlo, aby to malo niekoho v pretekoch znepokojovať.

Fernandovi Alonsovi s Georgeom Russellom sa podarilo odjazdiť 21, resp. 22 kôl na softoch (vrátane tých, keď si nechávali odstup do jazdcov pred sebou). To by malo relatívne pohodlne stačiť, aby zvyšok pretekov dojazdili na mediumkách.

Verstappenov stint však ukázal, že na začiatku to s mäkkou zmesou netreba prehnať. Po štyroch kolách prepálil tempo, zničil si pneumatiky a začal výrazne strácať. Z tohto dôvodu by tímy mohli uprednostniť štart na mäkkej zmesi, keďže zatlačiť na červené pneumatiky v snahe zvládnuť undercut by mohlo spôsobiť veľké problémy smerom ku koncu veľkej ceny.

Prehľad pretekových simulácií podľa toho, ako ich zaznamenal Auto Motor und Sport:

Pilot Priem. čas Kolá Pneu P. čís. stintu
Stroll 1:16,493 3 soft 2
Leclerc 1:16,721 6 soft 1
Sainz 1:16,929 4 soft 1
Verstappen 1:17,038 6 soft 1
Russell 1:17,292 7+4 soft 1+2
Vettel 1:18,144 3 soft 2
Albon 1:18,063 11 soft 1
Cunoda 1:18,794 7 soft 1
Alonso 1:18,888 15 soft 1
Magnussen 1:19,454 11 soft 1
Verstappen 1:16,932 6 medium 2
Pérez 1:16,994 10 medium 1
Albon 1:17,982 3 medium 2
Norris 1:18,020 8 medium 1
Čou 1:18,035 6 medium 1
Stroll 1:18,709 13 medium 1
Vettel 1:18,831 14 medium 1
Bottas 1:19,550 5 medium 1
Latifi 1:19,970 9 medium 1
Schumacher 1:20,268 11 medium 1
Ocon 1:20,911 16 medium 1
Sainz 1:16,298 3 hard 2

Štartový rošt a stratégie

Dnešná veľká cena bude najmä o tom, kto bude mať na štarte výhodnejšiu pozíciu. Charles Leclerc s Carlosom Sainzom by si mali postrážiť prvé dve priečky. Za nimi odštartujú Red Bully, Norris a George Russell.

Image

Veľké strategické šachy v Monaku nemôžeme čakať. Zaujímavosťou však je, že Pirelli odporúča tímom nenasadiť kombináciu mäkkej a stredne tvrdej zmesi. Podľa matematických výpočtoch ideálne stratégie zahŕňajú vždy tvrdú zmes. Uvidíme, či sa táto predpoveď naplní.

Image

Vzhľadom na to, že nás čakajú s najväčšou pravdepodobnosťou jednozastávkové preteky, pneumatík bude mať každý dostatok:

Image

Pirelli po piatku nameralo, že medzi dvoma mäkšími zmesami je rozdiel 0,4 sekundy, medzi dvoma tvrdšími zas 0,6 sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

V Monaku sa veľmi ťažko predbieha, to vie každý. Je teda vyššia šanca, že sa do prvej dvojky dostane Max Verstappen, ktorý štartuje štvrtý, alebo Carlos Sainz z druhej priečky? Kurzy favorizujú Maxa Verstappena (2,00), no ponuka 2,30 na Sainza je určite viac ako zaujímavá.

Sergio Pérez by nemal mať problém skončiť preteky v prvej štvorke, aj keby dostal príkaz “zhora”. Sebastian Vettel a Valtteri Bottas zas skončia v prvej desiatke.

Matúš Pavlík

Keďže som nebol v týchto tipovačkách príliš úspešný, skúsim trochu zmeniť taktiku. Poďme skúsiť uhádnuť väčšiu časť bodovanej desiatky a poradie na stupňoch víťazov. Napriek otázniku v podobe počasia neočakávam výrazné posuny v najlepšej trojke, ani v najlepšej desiatke.

Ferrari a jeho piloti majú všetko vo svojich rukách. Myslím si však, že Red Bull urobí všetko, čo urobiť môže. Nemalo by nás teda prekvapiť, keď v určitom okamihu dôjde k výmene pozícií medzi Maxom Verstappenom a Sergiom Pérezom.

Tomáš Schügerl

Charles Leclerc dnes prelomí domácu kliatbu. Aj vzhľadom na neistú predpoveď počasia a možný dážď nemá ešte nič vyhrané, no má najlepšiu východiskovú pozíciu. Monačan nutne potrebuje víťazstvo, ktoré môže byť dôležité z pohľadu psychiky i šampionátu. Dnes by mohol dosiahnuť.

Lando Norris po sobote upokojoval prognózy o tom, že sa do bodky zopakuje jeho monacký víkend spred roka. Aj vtedy sa totiž kvalifikoval piaty, a v pretekoch sa posunul na tretie miesto. Treba však pripomenúť, že vtedy ťažil z problémov Leclerca, ktorý ani neodštartoval, a najdlhšej zastávky v boxoch v histórii v podaní Bottasa. Lando nebude zbytočne riskovať, no sme v Monaku a stať sa môže čokoľvek. Do prvej štvorky by sa dnes mohol zmestiť.

V Monaku ešte viac vystupuje do popredia jazdecké umenie. Sebastian Vettel potvrdil, že to stále vie, a v kvalifikácii to vytiahol na peknú deviatu priečku. Štvornásobný majster sveta aj pred rokom potvrdil, že sa vie orientovať vo vždy nevyspytateľných pretekoch v kniežatstve. Vtedy skončil piaty, dnes môže byť v TOP8.

Aj v Monaku vyzerá George Russell ako o niečo rýchlejší z dvojice Mercedesov. Potvrdil to v kvalifikácii a pred pretekmi je odhodlaný posunúť sa dopredu. Naviac, medzi ním a tímovým kolegom je Fernando Alonso, majster defenzívy. Pokojne by sa mohlo stať, že George zdolá Lewisa Hamiltona aj s výraznejším časovým náskokom.

Slavo Dzuričko

O prvej dvojke prakticky nemám pochybnosti. Charles Leclerc, ak sa vyhne technickým problémom, má veľkú šancu prekonať svoju smolu zo svojho domáceho podujatia. Skrz tímovú réžiu alebo taktiku v boxoch bude chcieť Max Verstappen minimalizovať straty a práve preto ho vidím v prvej dvojke jazdcov. Okrem toho, Sergio Pérez zvedie súboj o tímovú “dvojku” a jeho umiestnenie tak očakávam v prvej štvorke.

Nechýba ani tip na poslednú bodovanú priečku, kde by sa s trochou šťastia mohol vyšplhať Valtteri Bottas, po štarte z 12. miesta. Zaujímavý bude aj interný súboj jazdcov Mercedesu, kde tentokrát favorizujem sedemnásobného majstra Lewisa Hamiltona.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!