logo F1online.sk

AMuS: Aston Martin chce v Španielsku predstaviť B-špecifikáciu

Lance Stroll a Sebastian Vettel, Aston Martiny zozadu
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala12. 5. 2022

Krušné chvíle Aston Martinu by už čoskoro mohli byť minulosťou. Silverstonská stajňa sa totiž o týždeň v Španielsku chystá predstaviť veľký balík vylepšení, ktorý vraj do značnej miery zmení vzhľad a správanie tohtoročného monopostu.

Aston Martin sa odlepil z dna po pretekoch v Austrálii. Bez jediného bodu a s monopostom, ktorý nemohol jazdiť s takou svetlou výškou, s akou počítali inžinieri pri vývoji, to nevyzeralo vôbec dobre. Víkend v Imole bol však vykúpením aj vďaka premenlivému počasiu, ktoré do istej miery zmiernilo problémy s poskakovaním.

Za lepšími výkonmi však nebolo len počasie, ale aj na prvý pohľad neviditeľné vylepšenia. “Inžinieri modifikovali riadenie, aby jazdci dostávali lepšiu spätnú väzbu. Nejazdili totiž podľa inštinktu, ale po pamäti,” vysvetľuje Michael Schmidt z nemeckého Auto Motor und Sport. Keď musíte s monopostom bojovať a v každej zákrute cielene premýšľať nad tým, ako ju správne prejsť, stačí drobné zaváhanie a chyba je na svete.

Dôvodom zlej spätnej väzby z volantu mal byť fakt, že aerodynamici si pri návrhu prednej nápravy presadili svoje aj na úkor mechanických vlastností. Formula 1 však nie je len o aerodynamike.

Nuž a situáciu len zhoršoval fakt, že monopost poskakoval. Dostať ho pod kontrolu bol tvrdý oriešok ešte aj na rovinkách. Inžinieri teda museli pristúpiť ku kompromisu a postupne zvyšovať svetlú výšku, čo síce pomohlo s riadením, no negatívne vplývalo na prítlak.

“Tento zásah do riadenia Vettelovi so Strollom prinavrátil sebadôveru. Okrem toho inžinieri zlepšili životnosť niektorých komponentov na aute. Obavy z únavového poškodenia materiálu boli ďalším dôvodom, prečo sa bolo treba vyhnúť poskakovaniu. V Miami teda nešlo len o plochú trať, ktorá by vyhovovala Aston Martinu. Jazdci a aj monopost ustáli istú mieru poskakovania,” píše vo svojej analýze Schmidt.

Aston Martin si odrazu mohol dovoliť priblížiť podlahu k zemi a okamžite sa to odrazilo na dosiahnutých časoch. Stroll s Vettelom získali desiate a trináste miesto, čo bolo v prvých troch veľkých cenách neslýchané. A to Vettel ešte lamentoval, že vo svojom ostrom kole spravil drobnú chybu. Postup do Q3 mu ušiel o pár stotín sekundy.

Lance Stroll v pretekoch dokonca bodoval. Treba uznať, že s výrazným prispením konkurencie, keďže Ricciardo aj Alonso boli potrestaní, no na druhej strane nebyť kolízie s Mickom Schumacherom, mohol tieto body získať Vettel. V čase incidentu sa Nemci držali na deviatom a desiatom mieste.

Čo ďalej? AMuS informuje, že silverstonský tím nechce nechávať všetku zodpovednosť len na jazdcoch, aby sa vysporiadali s poskakovaním. Podľa technického riaditeľa Andyho Greena monopost má na viac ako len na občasné omrvinky za deviate či desiate miesta.

“Preto sa už chystá vynovený AMR22,” prezradil AMuS. “Od svojho predchodcu sa bude na prvý pohľad líšiť a mal by byť aj imúnny voči poskakovaniu. Cieľom je predstaviť ho na VC Španielska, hoci problémy s dodávkami by to mohli oneskoriť o jeden týždeň. Alebo bude v Barcelone pripravená len jedna B-verzia.”

Súvisiace články