logo F1online.skF1online.sk

Prechodné obdobie sa skončilo, FIA začne kontrolovať šperky aj spodky

Esteban Ocon po štarte VC Emilia Romagna 2022
© XPB Images/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala6. 5. 2022

Keď Medzinárodná automobilová federácia pred Veľkou cenou Austrálie oznámila, že si posvieti na šperky a spodnú bielizeň jazdcov, stanovila isté prechodné obdobie. To sa v Miami končí a riaditeľstvo pretekov sa ozýva opäť: Nové kontroly sa stanú súčasťou piatkového technického preberania monopostov.

Riaditeľ pretekov Niels Wittich zverejnil pred štartom víkendu ďalšie pokyny vrátane detailnejšieho zdôvodnenia, prečo sa FIA zrazu rozhodla vynucovať dodržiavanie predmetnej sekcie Medzinárodného športového kódexu, ktorý zakazuje “šperky v podobe pírsingu a kovové retiazky”. Zároveň sa v ňom píše, že je povolené nosiť len certifikované spodky.

Dodržiavanie týchto nariadení zabezpečí vyššiu ochranu jazdca. “Použitie materiálov, ktoré nie sú ohňovzdorné, najmä syntetických, môže po kontakte s pokožkou jazdca znížiť tepelnú ochranu a zvýšiť riziko popálenín,” píše vo svojich pokynoch Niels Wittich. “V najhoršom prípade sa takéto materiály môžu roztopiť, a tak zamedziť ošetreniu popálenín.”

Pírsingy či náušnice, o ktorých Lewis Hamilton hovoril, že si ich neplánuje a ani nevie dať dolu, zas podľa FIA môžu predstavovať problém počas vyslobodzovania jazdca z kokpitu. To však nie je všetko. “Metalické prvky ako šperky v kontakte s pokožkou znižujú tepelnú ochranu a môžu zvýši riziko popálenín.”

“Nosenie šperkov počas súťaže môže prekážať pri lekárskom zásahu a taktiež určovaní diagnózy a liečení, ak by to bolo po nehode nutné,” pokračoval Wittich narážajúc napríklad na CT vyšetrenie, pred ktorým je nutné zbaviť sa všetkých kovových predmetov.

“Nosenie šperkov môže v dôsledku zachytávania sa spomaliť vyzliekanie pilota z prilby, kukly a kombinézy. V prípade nutnosti použiť počítačovú tomografiu, aby bola po nehode stanovená diagnóza, môžu šperky spôsobiť výrazné komplikácie a zdržanie. V najhoršom prípade môžu šperky počas skenovania spôsobiť ďalšie zranenia. Šperky v blízkosti dýchacích ciest predstavujú ďalšie riziko, ak sa počas nehody uvoľnia a sú prehltnuté alebo vdýchnuté,” dodáva riaditeľ pretekov.

Súvisiace články

Diskusia