logo F1online.sk

Čakajú nás ťažké časy, obáva sa Helmut Marko

Helmut Marko a Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 4. 2022

Red Bull sa aj naďalej borí v problémoch so spoľahlivosťou. Kvôli nim Max Verstappen prišiel o minimálne 36 bodov za dve druhé miesta. Red Bull urýchlene potrebuje zakročiť, no momentálne naráža aj na iné obmedzenia. V tíme vedia, že vyriešiť to nebude žiadna hračka.

V Bahrajne aj v Austrálii Red Bullu zlyhal palivový systém. Istou útechou je len fakt, že sa dvakrát nepokazilo to isté. Červení býci niekoľko hodín po pretekoch potvrdili, že kým v Bahrajne šlo o problém vo vnútri nádrže, v Melbourne zlyhal bližšie nešpecifikovaný externý komponent. Expert na techniku F1 Craig Scarborough zistil, že z nádrže vedie len jedno externé palivové potrubie, a to do vysokotlakovej pumpy motora. Zrejme na tomto mieste začalo unikať palivo, ktoré zacítil aj sám Verstappen.

“Unikalo nám palivo, ale nevieme kde a ako,” povedal Helmut Marko pre nemeckú Sky, keď ešte nedisponoval vyššie spomenutými informáciami. “Zas sme mali problém s palivovým systémom, skrátka nám uniklo veľa paliva. Preto sme Maxovi povedali, aby okamžite zastavil, ideálne niekde, kde je hasiaci prístroj.” Verstappenovi sa také stanovisko podarilo nájsť hneď za prvou zákrutou.

Mimochodom, toto nebol jediný problém, ktorý postihol monopost RB18 v Melbourne. Výmena niekoľkých komponentov pred pretekmi nebola žiadna náhoda. “Po kvalifikácii sme mali hydraulický problém, ale vyriešili sme ho. Toto zlyhanie sa objavilo z ničoho nič.”

“Nuž a potom Max zacítil palivo, ako ste mohli sami počuť. Vtedy nevedel, že je to palivo. Bola to kritická situácia, dokonca aj nebezpečná. Jediná možnosť bola čím skôr odstaviť monopost,” hovorí Marko.

Inžinieri teraz budú musieť nájsť spôsob, ako zabezpečiť, že sa už žiadne takéto problémy nebudú opakovať. To sa ľahšie povie, ako vykoná. Ak chcete zvyšovať spoľahlivosť, obyčajne musíte zvýšiť aj hmotnosť auta.

Red Bull má však problém, podľa insiderov má najťažšie auto zo všetkých a dosiahnutie minimálneho limitu 798 kilogramov v nedohľadne. Motorizovaný býk má nadváhu už teraz, ako na tom bude, keď sa v tíme rozhodnú spevniť spoje a súčiastky? Pripomeňme, že každých desať kíl spôsobí spomalenie v priemere o tri desatiny na kolo. A to sme ešte nespomenuli rozpočtový strop. Každé euro, ktoré Red Bull investuje do odstraňovania únikov a zlyhaní, bude chýbať pri vývoji.

“Nemáme problémy len so spoľahlivosťou, ktoré sú nám do veľkej miery neznáme. Tá druhá vec je problém s hmotnosťou. Sme o dosť ťažší ako Ferrari. Toto sa ťažko balansuje, dokonca aj s rozpočtovým stropom,” uvedomuje si poradca rakúskej stajne. “Čakajú nás náročné časy. Dnes sme tiež boli prekvapení z toho, aké bolo Ferrari rýchle.”

“Jedna vec je, že sme druhýkrát nedokončili preteky a teraz sme o 46 bodov pozadu v jazdeckom šampionáte, druhá vec je, že na stredne tvrdej zmesi sme kvôli drobeniu nemali absolútne žiadnu šancu. Z pohľadu časov na kolo miestami pôsobil aj Mercedes lepšie ako my,” krúti hlavou nad týmto prepadom Helmut Marko.

Bývalý pretekár nevychádza z údivu pri pohľade na Ferrari. “O pneumatiky sa starali oveľa menej ako my. Ferrari bolo vo svojej lige, takže gratulácia je namieste. Žiaľ, my sme boli jasne pozadu, boli sme pomalší o tri až štyri desatiny na kolo. Kedykoľvek Max zaútočil, Charles to poľahky odrazil.”