Horner: S toľkými DRS zónami by F1 mohla pripomínať MotoGP
Veľká cena Austrálie bude v histórii Formuly 1 prvou, ktorá sa bude môcť pochváliť štyrmi DRS zónami. Otázkou však je, či ich v nedeľu po pretekoch aj skutočne budeme chváliť. Časť padoku sa obáva, že predbiehanie bude kvôli nim príliš jednoduché a preteky budú pripomínať skôr podujatie MotoGP.
Ak má DRS príliš veľký efekt, môže to byť až nebezpečné. Príkladom toho je súboj Charlesa Leclerca a Maxa Verstappena zo Saudskej Arábie, kde táto dvojica začala pred detekčnou čiarou DRS prudko brzdiť v snahe získať DRS pre seba. Ak by sa takých monopostov na trati stretlo viac a jazdci by začali špekulovať, mohlo by sa to skončiť aj nehodou.
Podľa Christiana Hornera nás v Melbourne môže čakať niečo podobné, no dalo by sa tomu predísť lepším rozmiestnením detekčných bodov DRS. “Myslím si, že ak by napríklad v Džidde bola čiara DRS ďalej, možno aj uprostred zákruty, tak by sme nevideli žiadne taktické hry. Tu to bude tiež zaujímavé, máme štyri zóny, pokrývajú takmer celé kolo.”
“Nechceme však, aby to s DRS bolo príliš ľahké a len ste sa okolo niekoho previezli. DRS by malo zvýrazniť efekt zákrytu, no mali by ste pretekať, nie len sa prehnať okolo,” zdôrazňuje dlhoročný boss Red Bullu. “Táto dĺžka DRS zón bude v nedeľu zaujímavá, pretože to má veľký efekt. Mohlo by to pripomínať MotoGP, kde sa pozície menia aj dva- či trikrát v priebehu jedného kola. Všetko závisí od dĺžok zón a aký majú vplyv. Nie je dobré, ak je predbiehanie príliš jednoduché.”
Počet výmien pozícií bude však limitovať fakt, že na Albert Parku budeme mať len dva detekčné body. Ak prejdete jedným z nich s menšou ako sekundovou stratou, DRS budete môcť otvoriť v nasledujúcich dvoch zónach.
Red Bull hľadá optimálne pracovné okno
Red Bullu napokon môže prísť také množstvo DRS zón vhod. V piatok totiž rýchlostne zaostával za Ferrari, ktorého monopost sa nastavuje o čosi jednoduchšie ako RB18 červených býkov. Christian Horner si však myslí, že postupne sa jeho inžinieri a jazdci začali blížiť k optimálnym hodnotám a tým sa na súpera v kvalifikácii dotiahnu.
“Dnešné tréningy boli veľmi produktívne. Postupne sme menili nastavenia a auto sme približovali k jeho optimálnemu pracovnému oknu,” prezradil Horner. “A ku koncu aj naše pretekové simulácie vyzerali celkom slušne. Dnes v noci nás čaká práca, musíme upratať niekoľko vecí, ale myslím si, že máme dobrý smer a auto začína reagovať na naše zmeny.”
O čom sa vlastne teraz bavíme, ak spomíname pracovné okno? Ide tu o teploty pneumatík? “Pravdepodobne áno, máme tu nový povrch. Požiadavky okruhu sa trochu zmenili, na auto pôsobia iné sily, pneumatiky reagujú inak. Rozbiehali sme sa mimo toho okna, ale teraz sa doňho dostávame. Auto začína reagovať.”
V padoku pomaly začíname badať aj prvé záblesky vývojovej vojny. Kým červení býci si do Melbourne priniesli len predné krídlo s novou koncovou lištou, Ferrari vytiahlo úplne nový difúzor, hoci zatiaľ ho testovalo len na jednom monoposte.
Nie je to trochu skoro? Zatiaľ sme odjazdili len dva preteky. “Absolútne netuším, aké diely majú na aute,” zareagoval 48-ročný Brit, no vzápätí vysvetlil, že on to nevníma ako príliš skoré vylepšenie. “Na prvé preteky si nepriniesli nič, zatiaľ čo iné tímy mali balík vylepšení. Myslím si, že nové komponenty budú prichádzať na rôznych pretekoch. Tento rok sa však potrebujete vojsť do rozpočtového stropu, musíte uvažovať strategicky, ktoré súčiastky predstavíte.”