Alpine nie je spokojný, FIA vytiahla jeho súperov z kaše
Azda najviac technických článkov z úvodu sezóny 2022 sa týkalo návratu prísavného efektu a s ním súvisiaceho poskakovania monopostov. A hoci sme si ho rozobrali azda už zo všetkých strán, tento problém ešte stále trápi viaceré stajne. Tie sa naň za každú cenu snažia nájsť riešenie, v čom im pomáha aj FIA. Tým však ostatných znevýhodňuje, povzdychli si v Alpine.
Ukazuje sa, že jednou z príčin poskakovania môže byť aj príliš flexibilná podlaha. Ak sa jej okraje vo veľkej rýchlosti začnú ohýbať a dotknú sa až zeme, utesnia tým celý priestor pod podlahou, ktorá začne generovať obrovské množstvo prítlaku.
Tímy by obyčajne presne to chceli dosiahnuť, no realita je o čosi komplikovanejšia. V momente, keď sa takto utesnia okraje podlahy, vznikne toľko prítlaku, že celé auto pod tou prítlačnou silou narazí na zem. Vtedy sa naruší prúdenie pod podlahou, v čoho dôsledku auto stratí prítlak a vracia sa do pôvodnej polohy — má za sebou jeden kmit z mnohých.
Aby tomu stajne predišli, už na predsezónnych testoch predstavili lanká, ktoré mali spevniť okraje podlahy a pomôcť predísť náhlemu nárastu prítlaku, ktorého dôsledkom je poskakovanie auta. Spočiatku sa zdalo, že toto kutilské riešenie “na kolene” bude len akýmsi testom, ktorý by dal tímom odpoveď na otázku, či sa oplatí spevniť podlahu — koniec-koncov použitie takýchto laniek nepovoľovali ani pravidlá.
Avšak, FIA na žiadosti tímov dodatočne schválila nasadenie spevňovacích laniek, vďaka čomu sme ich mohli vidieť na pretekoch v Bahrajne aj v Saudskej Arábii. Kým tento krok výrazne pomohol viacerým tímom, iné na toto rozhodnutie doplatili. Príkladom tých, čo ťahali za kratší koniec, je Alpine.
Technický riaditeľ Alpinu Pat Fry vysvetľuje, že jeho tím úmyselne skonštruoval tuhšiu podlahu, ktorá je síce o poznanie ťažšia, ale nemala by sa tak veľmi ohýbať ako problémové riešenia konkurencie. Keď teda FIA odklepla využitie spevňovacích laniek, súperom ponúkla lacnejšie a výhodnejšie riešenie, ako spevniť okraje podlahy — dosiahnuť jej dostatočnú tuhosť je z pohľadu hmotnosti oveľa efektívnejšie drobnými spevňovacími lankami ako vystužením celej konštrukcie podlahy.
“Nepovedal by som, že sme boli pri konštruovaní chytrejší a vyhli sme sa poskakovaniu. Naše auto sme skrátka skonštruovali tak, aby malo maximálny výkon. Akceptovali sme však, že bude o čosi ťažšie,” vysvetľuje Pat Fry z Alpinu. “Podlahu sme výrazne spevnili, nasadenie tuhšej verzie nám uľahčujú aj naše široké bočnice. Aj tie nám pomohli.”
“Keď pridali spevňovacie lanká, ukázali im cestu von. Čo na to povedať? Je to trochu frustrujúce. My sme nenasadili spevňovacie lanká, pretože naša podlaha je aj bez nich dostatočne tuhá. Predpokladám, že ostatným to výrazne pomohlo,” pokračoval šéf technického oddelenia, ktorého vyjadrenia azda neboli také ostré, aké mohli. “Toto je súčasťou hry, musíme to vziať športovo a vyriešiť to spolu s novým balíkom vylepšení. Auto sa dá odľahčiť, no my sme už tú hmotnosť využili.”
Ak by spevňovacie lanká neboli schválené, bola by to konkurencia, ktorá by urýchlene musela vyvíjať tuhšie podlahy. Napokon však zostal čierny Peter v rukách Alpinu, ktorý sa pustil do konštruovania ľahšej verzie — čo, samozrejme, stojí peniaze.
Francúzska stajňa chce novú špecifikáciu predstaviť na pretekoch v Imole. Jej cieľom bude znížiť hmotnosť, no priniesť aj výkon k dobru. “Potrebujeme oboje. Je zrejmé, že vo všetkom sa dá nájsť čas na kolo, no musíme pracovať rozumne. Na nasledujúcich dvoch-troch veľkých cenách predstavíme vylepšenia, pričom všetky boli vyvíjané podľa našich vlastných znalostí — teda ešte skôr, ako sme videli pretekať ostatných.”
“Potom toho začne prúdiť oveľa viac, keď všetci uvideli všakovaké zaujímavé veci na ostatných autách. My sa pokúsime skresať z tej hmotnosti čo najviac. Nie sme príliš nad limitom, ale chceli by sme byť o pár kíl pod ním,” konštatuje Fry.
Odľahčiť podlahu či ktorýkoľvek iný komponent je aj tak trochu zahrávanie sa s ohňom. Ak vaše súčiastky nebudú dostatočne pevné, hrozí, že sa v priebehu pretekov rozpadnú. Alpine bude musieť všetko dobre prerátať, teraz už totiž nemá k dispozícii testovací deň, počas ktorého by si to mohol aj reálne preveriť.
“Toto je dosť veľká výzva. Aby sme prežili jazdu cez obrubníky, musíme veci spevňovať, ktoré tým pádom naberajú na hmotnosti. Je to tak trochu boj,” dodáva Pat Fry. “Vaše auto v prvej polovici sezóny obyčajne priberie päť kíl, kým sa snažíte o zvýšenie jeho spoľahlivosti. Pri týchto monopostoch, podlahách, sa veci pri prejazde obrubníkmi ničia. Teraz sme na to oveľa náchylnejší.”