Sainzovi leží v žalúdku riaditeľstvo pretekov: Prišiel som o šancu bojovať s Maxom | Magazín F1 - F1online.sk

Sainzovi leží v žalúdku riaditeľstvo pretekov: Prišiel som o šancu bojovať s Maxom

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Carlos Sainz sa ani v Saudskej Arábii nezapojil do boja o víťazstvo. Podľa jeho slov však za to môže v prvom rade FIA, resp. riaditeľstvo pretekov, ktoré nezvolilo dostatočne rázny prístup počas výjazdu bezpečnostného vozidla a Sergiovi Pérezovi neprikázalo vrátiť neprávom získanú pozíciu.

Výjazd bezpečnostného vozidla bol pre Charlesa Leclerca, Maxa Verstappena aj Carlosa Sainza načasovaný dokonale. Znamenal totiž, že sa vďaka výhodnejšej zastávke v boxoch dostali cez Sergia Péreza, hoci poslednému z menovanej trojice sa to nepodarilo hneď.

Keď Carlos Sainz opúšťal boxovú uličku, na výjazde z nej zviedol súboj so Sergiom Pérezom o to, kto ako prvý pretne kontrolnú čiaru SC a kto teda po správnosti drží tretiu priečku. Pársekundová analýza palubných záberov ukázala, že spomínanú čiaru preťal ako prvý Carlos Sainz. Red Bull mu však pozíciu nevrátil hneď, ale až po reštarte na príkaz tímu. Podľa Ferrari bola celá situácia nespravodlivá.

Zhodou okolností Sainz o presne takomto scenári hovoril vo štvrtok pred víkendom. Zdôrazňoval, že pozíciu treba vždy vrátiť “okamžite”. “Nemôžete stratiť tri alebo štyri kolá a potom vrátiť pozíciu. Pravidlá preto musia byť krištáľovo jasné, musia byť aplikované okamžite vo chvíli, keď nastane problém.”

Upozorňoval na to, no napokon doplatil na presne taký istý scenár. Sainz teraz vyčíta riaditeľstvu pretekov, že Pérezovi neprikázalo vzdať sa neprávom získanej výhody hneď. To znamenalo, že Pérez musel spomaliť až po reštarte, aby Sainza pustil pred seba. Počas tejto výmeny však už Leclerc s Verstappenom mizli v diaľke.

“Checo v podstate prišiel o možnosť zabojovať na reštarte so mnou a ja som prišiel o šancu bojovať s Maxom, keďže mi nebola vrátená pozícia počas výjazdu bezpečnostného vozidla,” vysvetľoval Sainz. V Red Bulle podľa slov Christiana Hornera očakávali, že taký príkaz od riaditeľstva pretekov príde. Zrejme však nechceli konať skôr, ako to bolo nutné. Z tohto pohľadu mohlo ísť aj o taktiku Red Bullu, ktorý tým pádom neriskoval, že sa Sainz hneď po reštarte dostane na druhé miesto a tým chtiac-nechtiac bude chrániť Charlesa Leclerca pred útokmi Maxa Verstappena, konečného víťaza.

FIA mala zasiahnuť okamžite. “Mali sme na to veľa kôl. FIA nám to neumožnila. Myslím si, že v prospech pretekania, pre dobro Formuly 1 by sa takéto veci mali riešiť rýchlejšie, efektívnejšie. Toto je top priorita, o ktorej budeme musieť diskutovať s FIA.”

Ani šéf Ferrari Mattia Binotto nevedel povedať, kde sa celý proces zasekol. Rozhodovať tu totiž nebolo o čom, stačilo sa pozrieť na čiaru SC a skonštatovať, kto ju preťal ako prvý. Čierno-biele rozhodnutie sa však rodilo ťažko.

“My sme sa čím skôr ozvali riaditeľovi pretekov a povedali sme mu, aby skontroloval čiaru SC, pretože sme mali zato, že sme ju preťali o pár desatiniek skôr,” opisoval komunikáciu medzi Ferrari a FIA Mattia Binotto. “Trvalo príliš dlho, kým sa rozhodli to posunúť komisárom. Keď konečne vydali verdikt, safety car už mieril do boxov, to bolo už príliš neskoro pred reštartom.”

“Nejdeme nikoho obviňovať, ale myslím si, že takéto rozhodovanie treba urýchliť, pretože to bol zjavné a priamočiare. Dalo sa to spraviť inak. Vymeniť pozície ešte pred reštartom by bolo oveľa férovejšie a spravodlivejšie, pretože jazdci mali byť zoradení v takom poradí. A bolo by to lepšie aj kvôli súboju po reštarte,” podotýka švajčiarsky rodák.

Carlos Sainz napokon poukázal na ďalšie negatívum nedostatočnej pružnosti FIA. “Spravili sme z toho zbytočný chaos, keďže sme šesť kôl strávili za bezpečnostným vozidlom a Checo mal milión príležitostí nechať ma prejsť, po reštarte by sme zviedli pekný súboj.”

“Čo by sa však stalo, keby ma napríklad predbehol Russell?” pýta sa narážajúc na chvíle po reštarte. “Musel by Checo pustiť Russella a mňa, čo by bolo úplne nespravodlivé voči nemu? Alebo by mi Checo nevrátil pozíciu, lebo medzi nami by bol ešte Russell, čo by zas bolo nespravodlivé voči mne?”

“Ja vám neviem, v takýchto veciach sa náš šport musí zlepšiť. Veci potrebujeme zjednodušiť, vyjasniť, aby im všetci ľahšie rozumeli a aj piloti išli do pretekov s čistejšími hlavami,” doplnil Španiel.