logo F1online.sk

Mercedes má také bočnice vďaka raketovej technológii, tvrdí Symonds

George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 3. 2022

Napodobniť úzke bočnice Mercedesu nebude také jednoduché. Strieborné šípy sa totiž nehrali len s rozložením pohonnej jednotky, chladičov a tvarom bočníc, ale podľa technického riaditeľa Formuly 1 Pata Symondsa si osvojili aj “pár drobných trikov” od konštruktérov raketových motorov.

Pri pohľade na drobné vstupné otvory chladenia by jeden mohol zapochybovať, či sa Mercedesu vôbec podarí uchladiť pohonnú jednotku. Všetky ostatné tímy totiž siahli po rozmernejších riešeniach a počítali s nimi aj tvorcovia pravidiel, preto regule spísali tak, ako ich spísali.

Podobne ako my všetci, aj Pat Symonds keď zbadal Mercedes W13, uznanlivo povytiahol obočie. “Toto je veľmi novátorský prístup a ja mám rád takéto nové interpretácie,” uviedol v rozhovore s Tedom Kravitzom počas priameho prenosu na F1TV. “Musím povedať, že takúto som nečakal. Stále ma ohromuje, ako sa im darí naviesť prúd vzduchu, aby ochladili auto, ale zrejme to robia. Myslím, že ich súperi si teraz začnú podčiarkovať state v pravidlách a budú skúmať, čo to vlastne spravili.”

Pre chladenie je kľúčové, aby popri chladičoch pretekal čo dostatočný objem vzduchu čo najrýchlejšie. Je otázne, ako sa to Mercedesu podarilo. “Spravili to o trochu radikálnejšie, než sme si mysleli. Keď sme v týchto pravidlách pracovali na aerodynamike, skúmali sme veľa vecí, nie iba tvorbu prítlaku. Riešili sme aj chladenie bŕzd, zohrievanie pneumatík a najmä chladenie motora.”

“Využívali sme väčší vstupný otvor, než aký má Mercedes W13, aby sme to uchladili. Myslím, že Mercedes aplikoval pár drobných trikov, aby si v tomto smere pomohol. Príkladom je medzichladič, je to veľmi šikovné zariadenie. Toto je medzichladič voda-vzduch, ktorý Mercedes už využíva nejakú dobu, ale tento je trochu iný. Preto dokázali zaobaliť auto o čosi tesnejšie ako ostatní,” uvažuje Pat Symonds.

Ak by Mercedes prišiel s efektívnejším riešením chladičov a nepotreboval by toľko vzduchu ako predtým, naozaj by dokázal zmenšiť vstupné otvory. Podľa bývalého technického bossa Williamsu to tak aj urobil, pri výbere technológií sa inšpiroval vývojom v raketových motoroch.

“Medzichladič, ktorý som spomínal, pochádza od Reaction Engines z Oxfordshiru, teda od ľudí, ktorí pracujú na raketových motoroch. Z nich vyplynula naozaj extrémne efektívna technológia výmeny tepla. Myslím si, že toto je dôvod, prečo sa im podarilo vyrobiť také auto,” vysvetlil.

Symonds napokon vyhlásil, že až na spomínané bočnice mu už nič na novom Mercedese neupútalo pozornosť. “Dovolím si povedať, že zvyšok vyzerá konvenčne, ak vôbec také čosi existuje.”