Horner: Mercedes Masiho šikanoval, až kým ho nevyhodili | Magazín F1 - F1online.sk

Horner: Mercedes Masiho šikanoval, až kým ho nevyhodili

fotka k článku undefined
zdroj: Red Bull Content Pool

Tentoraz si Christian Horner nedával servítky pred ústa. Svojich súperov z Mercedesu obvinil, že po Veľkej cene Abú Zabí sa pustili do šikanovania riaditeľa pretekov Michaela Masiho. Boli v tom takí úspešní, až ho FIA nahradila.

Christian Horner volil takéto ostré slová v najnovšom rozhovore pre BBC Sport, keď dostal otázku, ako vníma vyhadzov Michaela Masiho. “Či bolo v poriadku vyhodiť ho na základe tlaku, pod ktorý ho dostal jeden zo súperiacich tímov? To podľa mňa nebolo správne,” zdôrazňuje a veľavravne poznamenáva: “To sa rovná šikanovaniu, je to pasívna agresia.”

Šéf Red Bullu týmito slovami naráža na nátlak, ktorým sa Mercedes snažil dosiahnuť Masiho odchod. Na začiatku januára sa špekulovalo, že jeho vyhadzov mal byť súčasťou dohody medzi FIA a Mercedesom, keďže Mercedes v decembri ochotne stiahol svoje odvolanie, ktoré si chystal na Medzinárodný odvolací súd FIA. Tím však využíval aj iné páky; Toto Wolff sa niekoľkokrát usiloval navodiť dojem, že Lewis Hamilton môže z Formuly 1 odísť, pokiaľ ho FIA nepresvedčí, že chce zrovnať nápravu. Môžeme len špekulovať, či si pod tým predstavoval aj “napravenie” Masiho hlavy.

“Áno, Michael spravil chyby a bolo to frustrujúce, ale treba zohľadniť aj to, v akej bol pozícii a čo mal vlastne k dispozícii. Nemôžete hodiť vinu na Michaela, to by nebolo fér,” pokračoval Horner.

Pravdou je, že Michael Masi nemal k dispozícii nič, čo sa chystá od novej sezóny, aby riaditeľ pretekov mohol prijímať lepšie rozhodnutia. Z nedostatočnej podpory plynuli aj chyby. “Aj my sme doplatili na mnohé Michaelove omyly, ale je v pozícii, v ktorej bol pod veľkým tlakom. Nedá sa však odpustiť to trolovanie, urážanie na internete, vyhrážanie sa smrťou jemu aj jeho rodine. Toto nemožno prepáčiť.”

“Preto som prehovoril za Michaela. Cítil som, že nemá žiadnu podporu, nik za ním nestál. Nechali ho napospas, zatiaľ čo sa viedla táto kampaň, ktorá bola pasívne-agresívne cielená proti nemu. Ja sa vždy postavím za človeka, ktorého šikanujú. Šikana je neakceptovateľná,” odkazuje aj smerom do Brackley Horner.

Po Masiho vyhadzove mnohí nadobudli pocit, že FIA konečne priznala, že na konci minulého roka boli natoľko ohýbané pravidlá, až ich riaditeľ pretekov zlomil. Toto sčasti uznal aj nový šéf jednosedadlových monopostov FIA Peter Bayer ešte v januári.

Horner si však nemyslí, že tieto tvrdenia obstoja. “Podľa mňa nie je pravda, že by nepostupoval podľa pravidiel. Keď neumožnil všetkým autám, aby sa vrátili do prvého kola, možno tie pravidlá aplikoval inak ako dovtedy, no ak mali komisári pocit, že to nebolo v poriadku, nemali rozhodnúť tak, ako rozhodli.” Komisári vo verdikte k protestu Mercedesu uviedli, že všetko prebehlo v súlade s pravidlami.

Ako už aj sám šéf Red Bullu uznal, na Masiho pochybenia určite treba hľadieť aj vo svetle obrovského tlaku, ktorému čelil. Nie je to však tak, že okrem Mercedesu ho do tohto tlakového hrnca tlačil aj Red Bull? Nielen športový riaditeľ Jonathan Wheatley, ale dokonca aj sám Horner od Masiho žiadal to posledné kolo.

Mercedes však na Masiho tlačil viac, argumentuje Horner. “Treba predložiť fakty. Kto ako prvý volal Michaelovi? Ja som to nebol. Ja som len odpovedal na ten tlak konkurenčného tímu, o ktorom som sa dopočul. Ja ako šéf tímu, ktorý zastupujem, mám úlohu ho voči tomu brániť.”

“Myslím si, že ten tlak bol menší, ako keď ho naši súperi tlačili k tomu, aby na trať nevyšlo bezpečnostné vozidlo, alebo aby sa posledné kolo nerátalo, alebo aby sme nemali VSC, alebo aby sa z VSC nestal riadny safety car,” vyratúva 48-ročný Brit.

A napokon Masiho rozhodnutie pustiť len niektoré pomalšie autá dopredu vraj o ničom nerozhodlo. “Nebola to veľká nehoda a pilot nebol zranený. Auto bolo blízko otvoru v bariére a celý čas to vyzeralo tak, že sa to podarí vyčistiť. Nebol by problém pustiť všetkých sedem áut namiesto piatich.”

“Keby pustil všetkých sedem, mali by ste s tým problém? Výsledok šampionátu by to nijako nezmenilo. Jediná chyba, o ktorej by sme mohli debatovať, bola, že nepustil aj tie posledné dve autá, čo mohol poľahky spraviť, ale na výsledok pretekov to nemalo žiaden vplyv,” argumentuje.

Michael Masi sa skrátka snažil naplniť želania tímov a Formuly 1, aby cieľ nepretínali za bezpečnostným vozidlom. Dá sa však na to pozerať aj inak: Formula 1 chcela zo športu spraviť reality šou.

“To by bol najhorší možný koniec ku grandióznej sezóny, keby sa po takej hlúpej nehode preteky skončili za bezpečnostným vozidlom. Bolo by to šokujúce,” nechal sa počuť Horner, podľa ktorého motivácia za týmto rozhodnutím nemala nič dočinenia so šou. “Keď Michael Masi prijímal toto rozhodnutie, tak vedľa neho nesedel režisér Netflixu.”

Napokon dodáva: “Formula 1 je stále šport, ale šport je zábava. Môžeme sa baviť, že počas posledného dva a pol mesiaca sa o Formule 1 hovorilo viac ako tradične, keď hibernuje. Čísla sledovanosti nikdy neboli vyššie, každý organizátor má vypredané. Silverstone sa snaží zriadiť viac miest na sedenie a viac tribún. Ešte nikdy sme nemali takú bitku o usporiadanie veľkej ceny. Hmm… Takže naozaj je to také strašné?”