Racing Point naštve ešte nejeden tím. Nové závesy Mercedesu chce nasadiť bez žetónov
Akoby kontroverzia spôsobená skopírovaním minuloročného Mercedesu inžiniermi Racing Pointu nebola dosť veľká, schyľuje sa nám k niečomu, čím si stajňa zo Silverstone znepriatelí ešte viac tímov. V budúcej sezóne chce nasadiť súčiastky tohtoročného Mercedesu, dokonca bez toho, aby musela minúť akékoľvek žetóny.
Sezóny 2020 a 2021 sa budú niesť v právnickom duchu. Tímy hľadajú v pravidlách diery, nuž a Racing Point je na tomto love veľmi úspešný. Teraz má na udici ešte väčšiu rybu, informuje nemecký Auto Motor und Sport.
Aby FIA pomohla tímom znížiť náklady, ale na druhej strane im umožnila robiť aspoň nejaké zmeny na monopostoch, zaviedla žetónový systém, ktorý bude postupne vchádzať do platnosti. Prvé komponenty boli takto “zmrazené” už na začiatku roka, nuž a postupom času k nim budú pribúdať ďalšie.
Práve tu chce Racing Point využiť nedokonalo spísané regule. Aktuálny monopost RP20 nasadil komponenty minuloročného Mercedesu W10 všade, kde mohol. V prípade súčiastok, ktoré si každý tím musí vyrobiť sám, ich aspoň skopíroval. To znamená, že aktuálne zavesenie a aj prevodovka pochádza z vlaňajšieho auta strieborných šípov.
Nuž a vďaka tomu, že Racing Point dostal minuloročné komponenty, bude môcť v sezóne 2021 nasadiť prevodovku a zavesenie Mercedesu W11 bez toho, aby musel využiť akékoľvek žetóny. Ako je to možné? V zmysle pravidiel to totižto nebude vnímané ako vylepšenie, na ktoré je treba použiť žetóny.
“Už od začiatku sme mali v úmysle nasadiť špecifikáciu prevodovky Mercedesu z Melbourne,” prezradil Andy Green, technický riaditeľ Racing Pointu, na margo plánov pre rok 2021. “Vždy sme o rok pozadu. Nuž a keďže Mercedes na prevodovku pre rok 2020 nepoužil žiadne žetóny, ani nám nemôžu byť odobraté.” To isté platí aj v prípade spomínaného zavesenia.
Racing Point má teda oveľa väčší priestor na zlepšenie ako konkurencia. Okrem nového zavesenia a prevodovky môže stále využiť zostávajúce žetóny na ďalšie zmeny. Šéfom ostatných tímov sa to, prirodzene, vôbec nepozdáva, veď Racing Point je už aj bez tejto výhody pekelne rýchly.
“Neviem, prečo by sa malo k Racing Pointu pristupovať inak,” poznamenal šéf Haasu Günther Steiner, ktorého tím nemôže využiť takúto dieru v pravidlách. Haas totižto nasadzuje aktuálne komponenty Ferrari rovnako ako aj Alfa Romeo.
Ozval sa aj Mattia Binotto. “My sme už ohlásili, kde minieme svoje žetóny. Avšak, týmto homologizačným procesom sa ešte bude treba zaoberať. Nie sme spokojní s tým, že niektoré tímy majú možnosť vymeniť celý svoj balík z roku 2019 za ročník 2020. Je to nefér voči tým, ktorí majú povolené dotknúť sa len dvoch súčastí. Pre každého by mali platiť rovnaké obmedzenia.”
Nuž a spokojný nie je ani Marcin Budkowski. Aj Renault sa rovnako ako Ferrari obáva, že Racing Point spraví cez zimu najväčší pokrok a stane sa treťou silou, či dokonca možno aj druhým najlepším tímom v štartovom poli.
“Žiaľ, toto pravidlo má dieru, ktorá dvom tímom umožňuje profitovať z tohto systému,” konštatuje Budkowski s odkazom na Racing Point a čiastočne aj na tím AlphaTauri. “S FIA aj ostatnými tímami sa budeme o tomto opäť baviť.”
- Značky
- Racing Point