logo F1online.sk

FIA: Zostali sme prekvapení, keď sme zbadali niektoré autá

Aston Martin, ilustračné
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2022

Pri viacerých tímoch sme zatiaľ spoznali len základnú verziu monopostu či dokonca len akúsi atrapu odetú do tohtoročných farieb. V takejto hmle však nežijú technici Medzinárodnej automobilovej federácie. Počas súkromných kontrol v továrňach vraj zbadali niekoľko riešení, nad ktorými prekvapene nadvihli obočie.

Po predstavení nových pravidiel sa viacerí inžinieri sťažovali na to, aké sú reštriktívne. Obávali sa, že nebudú mať priestor na kreativitu a autá sa budú podobať ako vajce vajcu, no postupom času sa ich pohľad zmenil. Dôkazom toho majú byť už budúcotýždňové predsezónne testy, na ktorých môžeme čakať množstvo rôznych variácií.

Technici FIA to už vedia, nové monoposty — navyše tie skutočné — videli oveľa podrobnejšie ako verejnosť. Podľa Nikolasa Tombazisa totiž chodia na inšpekcie do tovární, aby sa uistili, že sa “na prvých pretekoch neobjaví žiadne škaredé prekvapenie”.

Niekoľko prekvapivých riešení už takto odhalili. “Tu či tam sme videli pár prekvapení,” prikyvuje Nikolas Tombazis. “V niektorých oblastiach sa autá od seba líšia o čosi viac, než sme čakali, a tiež v oblastiach, v ktorých inžinieri využili svoje inovátorské schopnosti, aby našli nejaké riešenie.”

Vďaka tomu si autá nebudú stopercentne podobné. “Myslím, že uvidíme oveľa viac odlišností, než koľko sme ich spočiatku očakávali.” To však neznamená, že by FIA hneď začala prepisovať pravidlá, vraj zatiaľ neobjavila nič, čo by malo predstavovať škrt cez rozpočet plánom, ktorých ťažiskovým bodom má byť zmiernenie turbulencií a lepšie pretekanie.

“Nepovedal by som, že by sa spustil nejaký veľký poplach. Všetko je to relatívne mierne a stále v rámci toho, čo považujeme za férovú interpretáciu pravidiel. Zatiaľ sme nevideli nič, čo by bolo ekvivalentné dvojitému difúzoru alebo niečomu takému!” pokračoval Tombazis.

Na základe toho, čo sme doposiaľ videli, sa môžeme domnievať, že najväčšie odlišnosti uvidíme pri riešeniach bočníc. Niektoré stajne sa rozhodli pre štíhle verzie, iné zas uložili chladiče takmer horizontálne, kvôli čomu sa bočnice rozpínajú do šírky.

Na predsezónnych testoch toho uvidíme ešte viac, tímy už totiž nebudú môcť skrývať podlahy ako na predstaveniach. Práve pri podlahách a riešeniach Venturiho kanálov by sme mohli vidieť zaujímavé riešenia, ktoré budú istotne zodpovedať tvaru bočníc.

Podľa Nikolasa Tombazisa budú jednotlivé autá postupne konvergovať k zlatému stredu, no nikdy sa nedostaneme do bodu, že by boli na nerozoznanie. “Potrebujete si definovať, čo to presne znamená, že autá sú ako dvojičky. Môžeme totiž argumentovať, že širokej verejnosti sa autá javili ako dvojičky už posledných pár rokov.”

“Myslím si, že súčasné nové autá sa budú viditeľne viac líšiť tvarom, aspoň na začiatku. Je jasné, že inžinieri hodnotia riešenia iných áut a snažia sa pochopiť, prečo sa monoposty ostatných trochu líšia. A myslím si, že pravidlá sú napísané takým spôsobom, že pomerne rýchlo budú autá konvergovať,” predpovedá 53-ročný rodák z Atén.

Súvisiace články