Red Bull sa pri Verstappenovi nebál riskovať. Sme iní ako Mercedes, hovorí Marko
Z Maxa Verstappena je už právoplatný majster sveta, no ktovie, či by sa ním stal tak skoro, keby si ho neosvojil Red Bull a keby na začiatku jeho kariéry nebol ochotný prižmúriť niekedy aj obe oči nad jeho agresívnym štýlom či jazdeckými chybami. Podľa Helmuta Marka však presne táto mentalita nebáť sa riskovať priniesla svoje ovocie. V Mercedese sú vraj oveľa konzervatívnejší.
Keď na Veľkej cene Austrálie 2015 Max Verstappen sledoval, ako na štartovom rošte F1 zhasínajú svetlá, stal sa najmladším pilotom v histórie, ktorý by sa niečím takým mohol pochváliť kamarátom pri pive. Nuž a hneď o dva týždne k tomu pridal aj prvé body a o rok sa z neho stal najmladší víťaz veľkej ceny.
Red Bull sa o Verstappena staral ako o zlaté dieťa, čo sa napokon ukázalo ako správny prístup, veď dnes je z neho majster sveta. Nemôžeme však povedať, že len Red Bull mal šťastie na Verstappena. To isté platí aj v opačnom garde.
Helmut Marko v novej knihe Formula Max, ktorá vyšla v Holandsku, vysvetľuje, že Red Bull sa nebál Verstappena bleskovo posúvať na vyšší level. V Mercedese by sa vraj takého luxusu nikdy nedočkal. “Samozrejme, že sme vedeli o tom, že rokuje aj s Mercedesom, ale v Mercedese by sa do Formuly 1 tak rýchlo nedostal.”
Strieborné šípy by zrejme trvali na tom, aby najskôr potvrdil svoj talent v F2 či F3 — vtedy GP2 a GP3. Namiesto toho sa Verstappen vďaka Red Bullu dostal z európskeho šampionátu F3 priamo do kráľovnej motoršportu.
“Oni nechceli pri nováčikovi tak riskovať. Môj plán okamžite ho dostať do F1 však nemal za cieľ to, aby sme tromfli Mercedes. Ja som bol naozaj stopercentne presvedčený, že Max je na Formulu 1 pripravený. To sa napokon aj potvrdilo,” vysvetľuje Marko. “Red Bull je skrátka iná spoločnosť v porovnaní s Mercedesom, my viac vyznávame mentalitu ‘žiaden risk, žiadna zábava’.”
Ak by sa Verstappenovci rozhodli pre Mercedes, v uplynulých sezónach by bol možno len “odložený” v jednom z béčkových tímov ako George Russell. Ak si však spomenieme na Verstappenovo vyčíňanie na trati z jeho juniorských rokov, možno by to nebolo na škodu.
Red Bull si počas tých sezón musel vypočuť veľa kritiky, no vedenie nepochybovalo o svojich rozhodnutiach. “Tú kritiku sme čakali, ale úprimne, bol to kalkulovaný risk. Mali sme dobrú prípravu, Maxovi sme poskytli čo najviac testov, koľko nám pravidlá povoľovali. Jeho prvý tréning sme zámerne naplánovali na Suzuku, čo je pre mladých pilotov jeden z najnáročnejších okruhov v celom kalendári. Pre nás to bola príležitosť vidieť, aký výkon Max podá v takých náročných podmienkach.”
“Celkovo sme mali dobrú prípravu na jeho prvú sezónu. Samozrejme, vždy je to riziko, pretože jazdci, ktorí sú úspešní v juniorských kategóriách, nemusia byť úspešní aj vo Formule 1. Počas našich rozhovorov som však nadobudol presvedčenie, že on je popredu, že po fyzickej aj mentálnej stránke je dostatočne silný na F1. Nikdy sme nepochybovali o správnosti tohto rozhodnutia,” zdôrazňuje šéf jazdeckej akadémie.
Dokázal to v prvom roku, v ktorom zatienil Carlosa Sainza. “Max mal v Toro Rosso skúsenejšieho kolegu v osobe Carlosa Sainza, z juniorských sérií mal oveľa viac skúseností, no Max okamžite začal jazdiť na rovnakej úrovni.”
Odvtedy Max Verstappen urazil poriadny kus cesty. Dnes je z neho úplne iný pilot ako v jeho prvých dvoch sezónach. Ako 24-ročný má už na konte 141 štartov, dvadsať víťazstiev aj prvý titul. Jeden sa musí zamyslieť nad tým, čo ešte tento talent môže dokázať a kam sa ešte môže posunúť.
“Dospel,” pritakáva Marko. “Jeden rozdiel je napríklad v tom, že keď sme mali vlani problém v tréningu, zostal pokojný. V predchádzajúcich rokoch by vybuchol a v boxoch sa rozkričal. Teraz vie, že to nevie ovplyvniť a inžinieri takisto. Teraz sa oveľa lepšie koncentruje na ďalšiu časť víkendu a ďalšiu šancu.”
“Predtým bolo občas vidieť tú netrpezlivosť, napríklad keď sa mu pomalšie autá neuhýbali z cesty. Časom sa určite čosi naučil, je oveľa pokojnejší, podáva konzistentné výkony a na neuveriteľne vysokej úrovni. Je to naozaj výnimočný pilot,” znie pochvala pre Maxa Verstappena.