logo F1online.sk

Mať novú motoráreň je dôležité, zdôrazňuje Marko

Továreň Red Bullu, Milton Keynes, ilustračné
© Twitter/RBContentPool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 1. 2022

Všetko nasvedčuje tomu, že Red Bull bude odoberať pohonné jednotky zo Sakury až do roku 2025. Z tohto pohľadu sa môže zdať, že novú motoráreň v Milton Keynes staval úplne zbytočne, no podľa Helmuta Marka to určite nie je tak. Motivácia, ktorá Red Bull viedla k tomuto kroku, je stále prítomná.

Nové motorové oddelenie začalo vznikať po tom, čo Honda ohlásila svoj odchod z Formuly 1. Cieľom bolo odkúpiť, prípadne aspoň získať práva na využívanie jej duševného vlastníctva v súvislosti s pohonnými jednotkami, ktoré by si inžinieri Red Bullu museli prevádzkovať sami priamo v Milton Keynes. Dnes sa zdá, že to bolo zbytočné, keďže sa o všetko aj naďalej bude starať Sakura.

Musíme však pamätať na to, že rakúska stajňa musí hľadieť do budúcnosti, konkrétne na sezónu 2026, v ktorej by chcela pokračovať v pozícii továrenského tímu, teda jazdiť s vlastným motorom. Na to bude potrebovať podporu zo strany nejakej automobilky, no nebude odkázaná len na ňu a jej vybavenie. Inžinieri budú môcť pracovať priamo v Milton Keynes, a to už v najbližších rokoch, keď sa začnú prvé práce na vývoji nového pohonného ústrojenstva.

To bolo aj cieľom výstavby nového oddelenia. “Je to dôležité z psychologického, ale aj z technického hľadiska,” vysvetľuje Helmut Marko, športový poradca stajne, pre rakúsky AutoRevue. “Keďže výrobcovia motorov majú svoje vlastné tímy inžinierov, dostanete len to, čo vám dajú.”

Táto technika je obyčajne vyvinutá tak, aby čo najlepšie zapadala do filozofie továrenského tímu. Red Bull by sa v pozícii zákazníka musel vrátiť ku kompromisom. “Pre Adriana Neweyho a celý technický tím je nesmierne dôležité, aby mohli niečo povedať napríklad do toho, aby bol povedzme chladič umiestnený inak.”

Ďalším dôvodom výstavby vlastného motorového oddelenia, ktoré by malo spustiť svoju prevádzku niekedy v polovici roka 2022, je aj snaha zmenšiť závislosť od dodávateľov. “Niečo dostanete, aby ste to použili, no neviete to nijako zmeniť. To bola celá idea, Ferrari má v tomto obrovskú výhodu. Je dôležité, aby celý koncept auto plus motor tvoril jeden celok. Preto sa to všetko bude diať priamo v našom areáli.”

Red Bull od vstupu do Formuly 1 prešiel poriadny kus cesty, toto bude len ďalší krok v evolúcii stajne. “Teraz máme ohromujúci areál. Za tie roky sme ho vybudovali z týchto dvoch hál, ktoré sme prevzali od Jaguaru. Všetky tieto budovy vlastníme my a vyzerá to veľmi usporiadane.”

Kto sa v novej motorárni usídli? Kým McLaren by mohol spojiť sily s Audi, Red Bull nemá veľmi ďaleko od toho, aby si tľapol s Porsche, ozýva sa zo zákulisia. Ak sa to premení na realitu, pôjde o samostatný projekt, pri ktorom už Honda nebude hrať žiadnu úlohu, hoci stále bude figurovať ako neoficiálny dodávateľ pohonných jednotiek.

V tejto súvislosti spomeňme ešte jednu zaujímavú informáciu: Aj keď Honda ako výrobca motorov oficiálne opúšťa Formulu 1, stále je v hre možnosť, že jej logá sa budú naďalej vynímať na monopostoch Red Bullu ako logá sponzora.

Vyplynulo to zo zákulisných špekulácií, podľa ktorých vraj Red Bull nezvládol čelné nárazové testy. Z tohto dôvodu vraj stále neoznámil dátum predstavenia nového auta. Podľa portálu racingnews365.com je však dôvodom nespresnenia dátumu niečo iné; v zákulisí sa stále rokuje, či si Honda bude môcť svoje logo nalepiť na karosériu auta.