logo F1online.sk

Honda bude Red Bullu dodávať motory až do konca roku 2025

Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 1. 2022

Zmena plánu. Špekuluje sa o tom už asi od decembra, no teraz je definitívne, že Red Bull Powertrains nebude dodávať pohonné jednotky tímu až do konca roku 2025. Tím okolo Christiana Hornera bude v nasledujúcich štyroch rokoch naďalej závislý na priamej podpore japonskej Sakury.

Honda sa z Formuly 1 stiahla a jej duševné vlastníctvo prevzal Red Bull, ktorý plánoval japonské motory vyrábať a opravovať vo vlastnej réžii, keďže v tomto roku dôjde k zmrazeniu vývoja pohonných jednotiek, čím odpadla nutnosť investovať značné čiastky do ich vývoja.

Red Bull spustil svoju vlastnú motoráreň, nakúpil dynamometre, stavia v Milton Keynes novú budovu a rekrutuje ľudí z motorových oddelení svojich konkurentov, najmä z Mercedesu. Avšak zrejme nie dosť rýchlo. Na konci minulého roka preto bolo oznámené, že Red Bull bude až do konca sezóny 2022 preberať už skompletizované pohonné jednotky od Hondy a taktiež využívať ich plnú technickú podporu na trati.

Red Bull mal v rokoch 2023, 2024 a 2025 už vyrábať motory vo vlastnej réžii z dielov dodaných z Japonska. Zároveň tiež pracovať na vývoji novej pohonnej jednotky, ktorá sa začne používať od roku 2026. Plány sa však napokon zmenili.

Špekuluje sa o tom už nejaký čas a poradca Red Bullu Helmut Marko to teraz potvrdil. Honda bude tímom Red Bull a AlphaTauri dodávať pohonné jednotky až do konca sezóny 2025.

„Toto rozhodnutie zamedzí obavám ohľadne kontroly kvality, ktoré by mohli nastať v dôsledku presunu do Spojeného kráľovstva. Zároveň umožní Red Bullu sa plne sústrediť na projekt pre rok 2026,“ píše portál Motorsport.com.

„Zmena bola urobená taktiež preto, aby bol Red Bull Powertrains považovaný za nováčika, keď v roku 2026 predstaví vlastný motor. Bude tak môcť ťažiť z ústupkov, o ktorých sa diskutuje a ktoré majú prilákať automobilky skupiny Volkswagen do Formuly 1. Jedným z týchto ústupkov je napríklad vyšší rozpočtový strop pre pohonné jednotky,“ dodáva Motorsport.com.

Viaceré podrobnosti zostávajú nateraz skryté, medzi nimi napríklad aj to, aké budú mať tieto motory označenie. Aby totiž mohol RBP získať status nováčika, mali by tieto motory naďalej niesť označenie Hondy.

„Našli sme úplne nové riešenie,“ povedal Marko pre magazín Autorevue, na ktorý odkazuje Motorsport.com. „Až do konca roka 2025 budú motory vyrábané v Japonsku, my sa ich ani nedotkneme. Takže práva a všetky tieto veci zostanú Japoncom, čo je dôležité smerom k roku 2026, keďže vďaka tomu budeme mať status nováčika.“

Rakúšan zároveň potvrdil, že zisk majstrovského titulu v roku 2021 Hondu povzbudil, aby zostala naďalej úzko prepojená s Formulou 1. „Vzhľadom na naše stále väčšie a väčšie úspechy to Japonci do určitej miery prehodnotili. Znalosti o batériách, ktoré za ten čas nadobudli, môžu samozrejme využiť. Pôvodným plánom bolo, že nám budú motory vyrábať len do konca roka 2022. Teraz padlo rozhodnutie, že sa to posunie až do konca roka 2025. Pre nás je to určite veľká výhoda,“ hovorí Marko.

Pokiaľ ide o práce na zariadeniach Red Bull Powertrains v Milton Keynes, poradca Red Bullu povedal: „Továreň bude do plnej prevádzky uvedená niekedy v máji alebo júni. Konečné rozhodnutie o tom, že si motory budeme vyrábať sami, bolo závislé od zmrazenia pravidiel. Bez toho by sme nemali šancu,“ uzavrel Rakúšan.