logo F1online.sk

Alpine bol začiatkom sezóny 2021 „stratený“, priznáva Rossi

Laurent Rossi
© Alpine
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková27. 1. 2022

V stajni Alpine zažívajú v týchto dňoch turbulentné obdobie poznačené množstvom zásadných zmien. Tím totiž nedávno opustil štvornásobný majster sveta F1 a zároveň poradca Alain Prost, odísť musel aj bývalý šéf Marcin Budkowski. Vo francúzskej stajni sú však presvedčení, že nakoniec všetko dobre dopadne podobne, ako to dopadlo vlani. CEO Alpinu Laurent Rossi priznáva, že v počiatočných fázach sezóny 2021 nevedeli, kde je sever, ale postupne sa im podarilo zorientovať.

Dá sa konštatovať, že prvá polovica sezóny 2021 Alpinu skutočne nevyšla. Pravidelne obsadzovali len pozície niekde medzi piatym a sedemnástym miestom, pričom kontinuálne nezískavali body. Typickým príkladom môžu byť piate preteky sezóny uskutočnené v Monaku, v ktorých Esteban Ocon skončil na deviatej priečke a Fernando Alonso ani nebodoval. Laurent Rossi uznáva: „Na začiatku sezóny sme boli stratení. Na Monako mám zlé spomienky, v tom čase sme boli stratení a nevedeli sme, čo máme robiť. Získali sme body, ale ani sme nevedeli ako. Bolo to ťažké, pretože sme autu tak dobre nerozumeli. Boli to prvé dni, po ktorých sme už vedeli, čo očakávať.“

Na otázku od motorsport.com ohľadom pretrvávajúcej kolísavosti výkonov v poslednej sezóne zareagoval tvrdením, že v skutočnosti sa jeho tím zlepšoval stabilným tempom: „Pravdepodobne je pre vás ťažké to ako nezainteresovaný oceniť, ale pre nás je to v skutočnosti oveľa priamočiarejšie, než si myslíte. V priebehu sezóny sme porozumeli autu oveľa lepšie. Najväčšou hnacou silou nášho zdokonalenia sa bol v skutočnosti spôsob, akým fungujeme. Po prvé, z jazdcov sme vyťažili maximum a po druhé, tím, ktorý obklopoval jazdcov dokonca ešte viac posunul ich hranice.“

Zlom nastal pred letnou prestávkou, kedy Alpine zažil prelomovú Veľkú cenu Maďarska, v ktorej Ocon získal svoje premiérové víťazstvo v kariére v rámci série Formuly 1, pričom jeho tímový kolega obsadil štvrté miesto. „Trvalo nám to štyri alebo päť mesiacov, kým sme sa tam dostali, ale neustále sme sa zlepšovali a myslím si, že Maďarsko bolo dramatickou ukážkou toho, kam sme to spoločne dotiahli a čo nám to dalo. Bolo to trochu dramatické, ale videli sme pokrok a potom sme začali byť oveľa viac predvídateľnejší v tom, čo urobíme počas nasledujúcich pretekov. V skutočnosti sme vedeli, že takmer vo všetkých pretekoch sme viac-menej mohli získať určitý počet bodov,“ spomína Rossi.

Následne prišli v druhej polovici sezóny úspechy v Zandvoorte a Rusku, v oboch pretekoch totiž Alonso obsadil šiestu priečku. Nesmieme zabudnúť ani na jeho famózne tretie miesto v Katare, nakoľko išlo o Španielove prvé pódiové umiestnenie od Hungaroringu 2014.

Naopak, trate s nízkou priľnavosťou, akou bola napríklad tá v Austine, ukázali, čo je Achillovou pätou tímu Alpine. „Vedeli sme, že Austin bude extrémne ťažký. Všetci si hovorili: Ach, možno je to koniec pre Alpine a AlphaTauri ich dobehne,“ pripomína Rossi. „Neboli sme si istí, či zvládneme odolávať AlphaTauri, ale boli sme si istí, ktoré preteky nám môžu vyhovovať. Na asfalte, kde je problém s priľnavosťou, sme sa trápili s nájdením balansu. V Austine máte neustále nerovnosti, nie je tam žiadna priľnavosť. Museli sme popracovať na priľnavosti a keď sme to urobili, na zvyšku sme nepracovali. Pre nezainteresovaného to vyzeralo nevypočítateľne, ale vedeli sme, kde auto dobre funguje,” dodáva výkonný riaditeľ Alpinu.

Po Austine zavítali piloti F1 do Mexika, pričom až tieto preteky viedli z pohľadu Alpine k neželanému delenému piatemu miestu v Pohári konštruktérov s AlphaTauri. Napokon sa však partii okolo Rossiho predsa len podarilo získať viac bodov než ich talianskemu konkurentovi a na konci sezóny si túto pozíciu udržali.