logo F1online.sk

Nový formát víkendu: Povinné autogramiády a piatkové tréningy opäť 90-minútové

Po štarte VC Holandska 2021, Max Verstappen na čele
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2022

Okrem zásadných zmien v podobe nových aerodynamických pravidiel sa musia fanúšikovia oboznámiť aj s niektorými ďalšími. Týka sa to však skôr tých, ktorí sa rozhodnú navštíviť niektoré podujatie osobne. Pre tých, ktorí budú dianie na okruhoch sledovať „len“ v televízii, sa toho veľa nezmení. Teda až na to, že piatkové voľné tréningy budú trvať opäť 90 minút.

Reportér Dieter Rencken z portálu RacingNews365.com sa pozrel na to, aké zmeny nás čakajú v roku 2022 z pohľadu víkendového formátu. O zmenách technických pravidiel sa hovorilo už viac ako dosť, poďme sa trochu pozrieť aj na športovú stránku.

Kalendár sa rozrastá priam exponenciálnym spôsobom. V roku 2021 sa plán s 23 podujatiami nepodarilo naplniť kvôli pandémii. Liberty Media to však v roku 2022 už nedopustí. Ak však prinútite tímy a ich zamestnancov, aby trávili v podstate každý druhý víkend v roku na pretekárskom okruhu, chcete im to nejak vykompenzovať. Začali sa teda pohrávať s myšlienkou trojdňového formátu víkendu miesto doterajšieho štvordňového (v prípade Monaka päťdňového), čo teda v súčte prinesie až 24 dní voľna navyše.

Doteraz to fungovalo tak, že povinnosti na okruhu začínali už vo štvrtok tlačovkami, technickou previerkou a tímy ich využili aj na inšpekciu trate i ďalšie aktivity. Po novom však budú štvrtky voľné a dôjde ku kompletnému prekopaniu piatkového harmonogramu. Tlačové povinnosti už nebudú vo štvrtok, ale v piatok ráno (od 9:00) a prvý tréning začne až o 13:00 (vlani začínal obvykle o 10:00), druhý až 17:00 (vlani od 14:00), takže by ho formuloví „skalní“ už nemuseli sledovať z práce. Potréningové tlačovky odštartujú o 19:00.

Zmení sa aj neštandardný formát Veľkej ceny Monaka. Tá je sprevádzaná množstvom sponzorských a ďalších aktivít. Bolo teda zvykom, že sa voľné tréningy jazdili vo štvrtok. Po novom však bude aj Monako „štandardným“ víkendom s voľnými tréningami v priebehu piatka.

Avšak zrejme najdôležitejšou novinkou je, že sa v roku 2022 vraciame späť k 90-minútovým piatkovým voľným tréningom. Vlani si tímy prvýkrát vyskúšali, aké to je jazdiť v piatky len 60 minút a nestretlo sa to s veľkým nadšením. Testovanie je totiž obmedzené na absolútne minimum, kvôli čomu trpia najmä nováčikovia, ktorí prichádzajú o cenný čas na trati. Takto dostanú v priebehu víkendu 60 minút navyše. V priebehu celej sezóny to znamená v súčte o 23 hodín v kokpite naviac. Tieto kolá sa tímom i jazdcom určite zídu.

Tretí tréning zostáva 60-minútový tak, ako sme boli zvyknutí. Formát kvalifikácie a pretekov zostáva taktiež bez zmeny.

Pravidlá však v roku 2022 počítajú s ešte jednou novinkou. Totižto v sobotu medzi 9:00 až 10:30 majú jazdci povinnú „interakciu“ s fanúšikmi. Každý z nich musí byť divákom k dispozícii aspoň na pätnásť minút a poskytovať autogramy. Je jasné, že dostať sa k podpisu niektorého z pilotov bude veľmi náročné, keďže pätnásť minút je naozaj veľmi krátka doba, avšak stále to je lepšie než doteraz, kedy k niečomu takému nebol vyhradený žiadny čas.

Podoba pretekárskeho víkendu v roku 2022:

Piatok:

  • 9:00: Mediálne povinnosti, dokumentácia a technické previerky
  • 13:00 až 14:30: Prvý voľný tréning
  • 15:00 až 16:00: Tlačové konferencie zástupcov tímov
  • 17:00 až 18:30: Druhý voľný tréning
  • Od 19:00: Mediálne povinnosti

Sobota:

  • 9:00 až 10:30: Povinná interakcia jazdcov s fanúšikmi, autogramiáda (každý tím v trvaní minimálne 15 minút)
  • 12:00 až 13:00: Tretí voľný tréning
  • 15:00 až 16:00: Kvalifikácia
  • Od 17:00: Mediálne povinnosti

Nedeľa

  • 13:30: Prehliadka jazdcov
  • 15:00: Štart pretekov
  • 18:00: Mediálne povinnosti

Súvisiace články