logo F1online.sk

Mená Masiho a Tombazisa zmizli zo stránky FIA, nemusí to však nič znamenať

Michael Masi
© Twitter/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 1. 2022

Vianočné „prázdniny“ sa skončili a opäť sme naskočili do víru špekulácií, na ktorej sa vezieme prakticky od skončenia Veľkej ceny Abú Zabí. Počas posledného podujatia sezóny boli kontroverzným spôsobom reštartované preteky v poslednom kole, vďaka čomu Max Verstappen predstihol Lewisa Hamiltona a vybojoval majstrovský titul. Mercedes s počínaním riaditeľa pretekov Michaela Masiho nebol ani trochu spokojný a podnikol patričné kroky.

Následné protesty víťaza Pohára konštruktérov nepadli na úrodnú pôdu. S odvolaním u komisárov veľkej ceny nepochodili, následne sa dostalo k slovu možné odvolanie. Mercedes si naňho uplatnil nárok, napokon ho však nevyužil, čo z Maxa Verstappena urobilo definitívneho šampióna sezóny 2021.

Mercedes sa tak napokon neodvolal. Prečo? Podľa oficiálnej verzie sa uspokojil s tým, že FIA podnikne hĺbkové vyšetrovanie a príde nielen s odpoveďami, ale aj riešeniami. To vraj napokon primälo Wolffa a spol. odvolanie stiahnuť. Nad touto verziou však mnohí zapochybovali. O slovo sa začiatkom tohto týždňa prihlásila britská BBC, podľa ktorej Mercedes stiahol odvolanie, pretože získal od FIA garanciu, že riaditeľ pretekov Michael Masi a šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis prídu o svoje miesta.

„Medzi tímami narastá nespokojnosť s uplatňovaním pravidiel, najmä po smrti Charlieho Whitinga a nástupe Michaela Masiho. Takisto nepanuje spokojnosť s vedením technického oddelenia pod taktovkou Nikolasa Tombazisa,“ píše renomovaný portál The Race, ktorý nešpecifikoval, ktoré tímy majú tými nespokojencami.

„Podľa administratívnej štruktúry FIA boli Masi a Tombazis zodpovední za záležitosti formulových sérií pod hlavičkou FIA, až pokým to zmeny v roku 2022 neposunuli do kompetencie Petra Bayera.“

„Od FIA neprišli žiadne náznaky o tom, či bude Masi pokračovať v pozícii riaditeľa pretekov. V súčasnosti sa však jeho miesto javí ako neudržateľné. Taktiež nie je jasné, či je v ohrození aj Tombazisova pozícia,“ dodáva The Race. To ostatne môžete vidieť sami na obrázkoch pod článkom.

A skutočne, ten minulý čas, ktorý vo svojich článkoch uvádzame my i portál The Race, nie je náhodný, hoci tomu nie je nutné prikladať nejakú veľkú váhu. Avšak ak by ste ešte pred niečo vyše mesiacom klikli na stránky administratívy FIA, našli by ste mená Masiho i Tombazisa vo vedúcej štruktúre. Ešte pred časom by ste pod hlavičkou šéfov FIA pre oblasť monopostov (angl.: single-seater) našli mená Masiho ako človeka zodpovedného za športové záležitosti a Tombazisa zodpovedného za technické záležitosti.

Dnes pod touto kolónkou nájdete „len“ meno Petra Bayera, ktorý toto miesto obsadil po nástupe Mohameda bin Selajema do kresla šéfa FIA. Znamená to niečo viac alebo je to len dôsledok reštrukturalizačných zmien pod Sulajemovým vedením? Zatiaľ sa zdá pravdepodobnejšie, že druhá možnosť je tá správna. Aj keď je to práve Bayer, ktorý by podľa dostupných informácií mal byť tým najdôležitejším mužom pokiaľ ide o vyšetrenie udalostí z Abú Zabí.

Môžeme si byť viac ako istí, že FIA by takým dôležitým ľuďom ako Masi a Tombazis nezamávala len tak bez rozlúčenia, napriek tomu je ich absencia v oficiálnej administratíve dosť zaujímavá a získala si pozornosť viacerých zahraničným médií.

Na záver je ešte nutné dodať, prečo by mal Mercedes žiadať aj hlavu Tombazisa. Dôvod, prečo by tento tím mal byť nasrdený na Masiho, je viac ako zrejmý, avšak prečo Tombazis? Nuž, ten sa podieľal na „obratí“ Mercedesu o ďalší titul mierou nie menšou než Masi. Práve jeho ľudia totiž stáli za zmenou pravidiel, ktorá Mercedesu a Aston Martinu v roku 2021 tak veľmi skomplikovala život. „Odrezanie“ častí podlahy sa tímu okolo Tota Wolffa stalo osudnými a posadila na koňa Red Bull. Rok 2021 mal byť pôvodne tranzitný a Mercedes nemal nijak ohroziť, avšak táto napohľad nepatrná zmena znamenala dosť zásadný obrat.

„BBC uviedla, že možno bude nutné vymeniť Masiho i Tombazisa. Druhý menovaný bol pod dohľadom kvôli štyrom drobným, ale významným zmenám aerodynamických pravidiel, ktoré boli podľa mienky Mercedesu zavedené preto, aby narušili ich dominanciu. Samozrejme, nahnevali aj Aston Martin,“ píše portál The Race.

„Na to poukazoval v priebehu minulého roka aj sám Toto Wolff, keď kritizoval riadiaci orgán FIA slovami: ‚V každej oblasti – športovej i technickej – sa nás snažia zastaviť svojimi ad hoc rozhodnutiami‘,“ uvádza The Race.

Súvisiace články