logo F1online.sk

Mazepin: Som pripravený na stred poľa

Nikita Mazepin
© Haas
Milan Kubala
Milan Kubala3. 1. 2022

Od sezóny 2022 majú všetky tímy veľké očakávania. Niektoré chcú zabojovať o titul, iné získať pár víťazstiev, občas sa ocitnúť na pódiu, a ďalšie chcú poskočiť do stredu poľa. To je prípad Haasu, ktorého pilot Nikita Mazepin hlási, že je pripravený pustiť sa do súbojov na hranici TOP10.

Mick Schumacher a Nikita Mazepin majú za sebou akúsi prípravnú sezónu. Ich monopost VF-21 sa len málokedy zmohol na lepšie ako posledné dve miesta, no to by sa mohlo už o pár týždňov zmeniť. Haas totiž už na začiatku roka 2021 presmeroval všetky dostupné vývojové zdroje na sezónu 2022.

Či to prinesie nejaké ovocie, ešte len uvidíme, no Nikita Mazepin je presvedčený, že ak mu Haas poskytne konkurencieschopné auto, on bude zbierať dobré výsledky. Pred bránami stredu poľa vraj čaká v plnej zbroji a s pocitom, že je pripravený. “Samozrejme, že som. Cítim sa byť stopercentne pripravený.”

“Zažil som si veľa dobrých súbojov s rýchlejšími autami a cítil som sa komfortne,” pokračuje mladý Rus. “Keď bojujem s inými ľuďmi, potrebujem presne vedieť, kde sa končí moje zadné krídlo a kde sa začína predné, aby som presne vedel, ako mám vedľa nich umiestňovať moje auto.”

Po prestupe z Formuly 2 zažil veľkú zmenu; z obratného a malého monopostu presedlal na hotovú loď. “Cítim, že mám sebadôveru. Spomínam si, že na prvých pretekoch v Bahrajne to bolo strašidelné, pretože autá sú veľmi dlhé a široké. Ale teraz sa cítim dobre. Keď budem jazdiť v aute s lepším balansom, ktoré bude predvídateľnejšie, malo by to byť ľahšie a mal by som si to viac užiť.”

“Keď prídem na trať, chcem si ísť za svojím cieľom a pretekať s pocitom, že môžem ovplyvniť výsledok. Aj keď sme v roku 2021 mali dobrý víkend a ja som skončil pred tímovým kolegom, tak z toho bola devätnásta priečka. Po nej domov neodchádzate s pocitom spokojnosti,” poznamenal Mazepin.

Nový ročník, ktorý sa začne 20. marca v Bahrajne, by už mal vyzerať inak. Mazepin chce konečne pretekať s jasnými ambíciami, ktoré sa na niektorých pretekoch budú šplhať až k zisku majstrovských bodov.

“Pre mňa je veľmi dôležité mať zmysel života. Mojím zmyslom života nie je jazdiť do kruhu, mojím zmyslom je súperiť,” hlási Nikita Mazepin. “Keď som mal päť rokov, začal som s týmto športom, s týmto tímovým športom. V ňom vám tri veci umožnia bojovať v strede poľa, nemotať sa na jeho chvoste a nedostávať toľko kôl od ostatných áut.”

“Prvou je investícia do vývoja auta, potom ľudia a ich nápady a tvrdá práca, a poslednou ste vy, posledný kúsok skladačky. Vy máte auto dostať cez cieľovú čiaru a zrealizovať to, čo celý padok chce. Žiaľ, vyhrá len jeden. Teším sa však na toto pretekanie a ten pocit, že výsledok môže byť od víkendu k víkendu iný. Bude to ako keď som bol v F2,” zasnil sa 22-ročný Moskovčan.

Na jednej strane je pravda, že v šampionátoch F3 a F2 Mazepin zaznamenal aj dobré výsledky, no treba pripomenúť, že podobné problémy s adaptáciou na nové prostredie mal aj vtedy, vo Formule 1 išlo len o akési opakovanie minulosti.

Avšak v F1 sa vraj predsa len čosi zmenilo; na zlepšenie sa mal Mazepin oveľa viac času. “Obyčajne som sa nedokázal uprostred sezóny reštartovať, no aj sezóny boli oveľa kratšie. Ak máte len deväť pretekov, máte na to oveľa menej pokusov. Keď máte 23 veľkých cien, tých možností je oveľa viac. Som spokojný s tým, ako to prebehlo.”

Potrebuje teda istý čas na to, aby si zvykol na techniku? “Rozhodne! Som ako víno, dozrievam s vekom! Ak sa pozriem na moju kariéru, vidím, že keď mi auto sadne a máme správne nastavenia, okamžite viem byť rýchly. Avšak potrebujem nejaký čas na to, aby som s autom, tímom a ľuďmi pracoval ako kompletný balík, kým dosiahneme ten prielom.”