logo F1online.sk

Fallows neprestúpi do Aston Martinu len tak, Red Bull sa s ním súdi

Dan Fallows
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 1. 2022

V priebehu uplynulej sezóny sa Aston Martinu podarilo ulapiť dôležitého človeka konkurencie, keď sa dohodol s bývalým šéfom aerodynamického oddelenia Red Bullu Danom Fallowsom. Ten sa mal práve v týchto dňoch pustiť do práce v novej stajni, no má problém. Red Bull trvá na tom, že Fallows nesmie zamieriť do silverstonskej továrne minimálne ďalší rok.

Dan Fallows má byť veľkou posilou technického oddelenia Aston Martinu, veď v Red Bulle strávil pätnásť rokov a za tento čas sa učil od toho najlepšieho, keďže pracoval priamo pod Adrianom Neweym. Aston Martin dokonca v júni 2021 oznámil, že Fallows sa stane jeho novým technickým riaditeľom s tým, že v novej kancelárii sa má zabývať na začiatku roka 2022 po uplynutí štandardnej šesťmesačnej nútenej dovolenky.

Nie je to však také jednoduché; Dan Fallows s Red Bullom podpísal kontrakt až do konca sezóny 2022. Červení býci sú presvedčení, že na nútenú dovolenku smie nastúpiť až po vypršaní kontraktu, teda najskôr po 31. decembri tohto roka. Aston Martin by tým pádom zostal bez nového technického riaditeľa minimálne do júla 2023.

V Red Bulle sú presvedčení, že angažovanie Dana Fallowsa do pozície technického riaditeľa Aston Martinu je porušením kontraktu. A keďže Fallows v úvode roka 2021 stihol čo-to vidieť z vývoja monopostu pre rok 2022, nie je žiadnym prekvapením, že Red Bull ho chce udržať mimo dosah konkurencie čo najdlhšie.

Spor medzi Red Bullom a Danom Fallowsom sa dostal až pred súd a prvé pojednávanie prebehlo už 17. decembra. Vysvitlo na ňom, že Fallows bol preložený z projektu F1 na projekt Valkyrie a hoci podľa informácií zahraničných médií mal jeho kontrakt takýto presun umožňovať, Fallows proti tomuto kroku namietal a o mesiac neskôr podal výpoveď.

Fallows a jeho tím sa snažili dokázať, že Red Bull porušil jeho pracovnú zmluvu a tým bola vážne narušená dôvera medzi zamestnancom a zamestnávateľom, čo nakoniec Fallowsa viedlo k nútenej výpovedi. Red Bull však argumentoval, že k ničomu takému nedošlo a Fallows odstúpil sám a dobrovoľne, čo však znamená, že musí pamätať na povinnosti, ktoré mu ukladá kontrakt.

Bývalý šéf aerodynamického oddelenia na súde uviedol aj niekoľko príkladov iných zamestnancov Red Bullu, ktorí mohli odísť zo svojich pozícií bez toho, aby vypršal ich kontrakt. Protistrana zas namietala, že išlo o zamestnancov na nižších pozíciách a k ich odchodu došlo za iných okolností, s čím súhlasil aj súd.

Po prvom pojednávaní je v lepšej pozícii Red Bull, no súd bude pokračovať 25. až 28. januára, kedy by sa malo rozhodnúť, či Fallows bude môcť prestúpiť do Aston Martinu už tento rok.

Mimochodom, Dan Fallows sa dostal po podobného sporu už v roku 2014, keď chcel prestúpiť do McLarenu a dokonca s ním podpísal novú zmluvu. Následne mu však Red Bull ponúkol viac peňazí, a tak nakoniec zostal. McLaren sa chcel domôcť svojich práv na súde, no napokon sa s Red Bullom vyrovnal mimosúdne. S červenými býkmi sa dohodol na skrátení nútenej dovolenky Petera Prodromoua, ktorý sa tak mohol pripojiť k McLarenu o čosi skôr.