logo F1online.sk

Häkkinen: Ešte horšie by bolo dojazdiť preteky za safety carom

Lewis Hamilton za safety carom, bezpečnostné vozidlo Aston Martin
© Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala17. 12. 2021

Nehoda Nicholasa Latifiho, výjazd bezpečnostného vozidla, zelená vlajka v poslednom kole a úspešný predbiehací manéver v piatej zákrute. Tento sled udalostí, z ktorých niektoré mali nádych kontroverzie, zaručil Maxovi Verstappenovi prvý titul, no jemu nemôže nikto nič vyčítať. Všetko si zlízne Michael Masi, podľa Miku Häkkinena nie celkom oprávnene.

Mika Häkkinen sa k Veľkej cene Abú Zabí vrátil v stĺpčeku pre Unibet. Vysvetlil v ňom, že kontroverzné rozhodnutie Michaela Masiho povolať bezpečnostné vozidlo do boxov nevníma ako najhoršie možné, ktoré mohol riaditeľ pretekov v danej chvíli prijať.

“Myslím si, že by to skončilo oveľa horšie, ak by sa šampionát ukončil za bezpečnostným vozidlom,” myslí si Mika Häkkinen. Strhujúca sezóna by si nezaslúžila taký nemastný-neslaný záver. “To by bolo naozaj sklamanie.”

“Rozhodnutie riaditeľa pretekov, ktoré neskôr podporila aj štvorica komisárov, bolo založené na jeho výklade pravidiel vrátane zodpovednosti za rozhodnutie, kedy povolá bezpečnostné vozidlo do boxov. Nájsť balans medzi bezpečnosťou a podporením pretekania je najťažšia úloha, ktorej čelí riaditeľ pretekov,” podotýka majster sveta z rokov 1998 a 1999.

Masimu zostávalo prikloniť sa k jednej z dvoch možností; vzrušujúcemu záveru s jedným pretekovým kolom alebo kačičkovým dojazdom do cieľa. A pripomínajúc si, že tímy sa už dávnejšie dohodli, že vždy treba spraviť maximum pre to, aby cieľovú čiaru nepretínal ako prvý Bernd Mayländer, sa Masi priklonil k prvej alternatíve.

Aj Alex Wurz, šéf Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA a občasný pretekový komisár si myslí, že Masi v pravom zmysle slova nič neporušil, hoci sa ocitol vo “veľmi ťažkej pozícii”. “Nespravil nič zlé, nie v zmysle športových pravidiel.”

Uznáva však: “Existujú situácie alebo články, ktoré sa dajú interpretovať dvoma spôsobmi. Vyústilo to v tieto nejasné situácie. To však v športe a pri rozhodcoch, ktorí sú ľuďmi a musia rozhodovať v zlomku sekundy, existovalo vždy,” pripomína. Aj vo futbale či v hokeji arbitri veľakrát neposúdia situáciu správne, hoci pri týchto športoch majú možnosť pozastaviť hru. “Celkovo sa riaditeľ pretekov ocitol vo veľmi ťažkej situácii, pod tlakom sociálnych sietí a médií, no ja vnímam Michaelov výkon ako extrémne slušný. Veľmi dobre pozná športové pravidlá.”

Podľa Häkkinena si Masi úspešne “splnil svoju prácu”, keďže sa na jednej strane postaral o bezpečné odpratanie Latifiho auta a na druhej nám doprial čo najviac kôl v riadnom pretekovom tempe.

Mercedes napokon bude hriať pri srdci fakt, že vyhral aspoň v konštruktéroch, myslí si Häkkinen. “Red Bull odviedol naozaj fantastickú robotu, keď tento rok zviedol boj s Mercedesom. A Maxov titul je zaslúžený.”

“Lewis prišiel o neuveriteľný ôsmy titul o najužší vlások. Podľa mňa fakt, že on a Valtteri Bottas vyhrali konštruktérsky šampionát, dáva veci do istej rovnováhy. Pomôže im, že získajú väčší kus z koláča prize money.”

“Toto bol najtesnejší možný súboj v sezóne, ktorá najskôr vyzerala tak, že sa bude vyvíjať v prospech Red Bullu, až kým Lewis na konci ročníka nezačal na to tlačiť. Jeho víťazstvá v Brazílii, Katare a Saudskej Arábii ukázali, prečo je takou hviezdou. Verím, že tento tím naozaj pozdvihol,” zamyslel sa Lietajúci Fín.