logo F1online.sk

Wolff: Nemám záujem hovoriť s Masim

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala17. 12. 2021

Lewis Hamilton a Mercedes prišli o tohtoročný titul najmä kvôli rozhodnutiam riaditeľstva pretekov. Keby sa Michael Masi nepokúsil urýchliť celú procedúru dosť neštandardným spôsobom, dnes by sme oslavovali Lewisa Hamiltona ako osemnásobného šampióna. Toto Wolff od FIA preto žiada, aby konečne pripravila nepriestrelné pravidlá a v budúcnosti sa už nič také nezopakovalo. O vysvetlenie či rozhovor s Michaelom Masim však nemá žiaden záujem.

Mercedes by azda aj mohol požadovať hlavu Michaela Masiho, no FIA by v tom prípade mala zarobené na problém. Už hľadať náhradu za Charlieho Whitinga bolo veľmi ťažké. Práve Michael Masi sa mal stať jeho nástupcom, no nakoniec sa v pozícii zástupcu riaditeľa pretekov stihol zaúčať len deväť veľkých cien. Po nich nás Whiting navždy opustil a Masi bol hodený do riadnej hlbočiny.

Pomôže Formule 1, ak do pozície riaditeľa pretekov nasadíme niekoho iného, ktorá má ešte menej skúseností? Kto ešte nikdy nesedel na tejto horúcej stoličke? Dnes náhradu skrátka nemáme, a to ani náhradu za Michaela Masiho, nech si už o jeho kvalitách myslíme čokoľvek.

Svoje si po nedeli istotne myslí aj Toto Wolff, ktorý však v priebehu týždňa nemal záujem si s Masim “vyčistiť vzduch”. “Nemám záujem o rozhovor s Michaelom Masim. Rozhodnutie, ktoré prišlo v posledných štyroch minútach pretekov, Lewisovi Hamiltonovi vzalo zaslúžený majstrovský titul.”

“Najmä v posledných štyroch pretekoch jazdil bezchybne. V nedeľu v Abú Zabí mal už od začiatku jasný náskok. Vyhral na štarte a už nikdy neprepustil pozíciu lídra. Je neakceptovateľné takto ho okradnúť v poslednom kole pretekov. Preto z osobného pohľadu, ale ani z profesionálneho nedokážem…” odmlčal sa na moment šéf Mercedesu. “Moje hodnoty, môj zmysel pre integritu skrátka nie sú kompatibilné s rozhodnutiami, ktoré boli prijaté v nedeľu. Je na FIA, aby rozhodla, ako sa smerom do budúcnosti takýmto rozhodnutiam a situáciám budeme vyvarovať.”

Toto Wolff aj v štvrtkových rozhovoroch zdôrazňoval, že nemá nič proti Maxovi Verstappenovi a ani Red Bullu. K zisku titulu súperovi i zagratuloval. V jeho nemilosti je len Medzinárodná automobilová federácia, jej riaditeľ pretekov a komisári.

“Bol by som úplne v pohode s tým, ak by Max a Red Bull v nedeľu vyhrali titul. Táto situácia nemá s Maxom nič spoločné,” zdôrazňuje Wolff. “On si zaslúžil titul. Jazdil skvele a Red Bull je silným súperom. Mám veľký rešpekt pred ľuďmi, ktorí u nich pracujú. S nimi to nemá nič spoločné.”

Čo teraz bude žiadať od FIA? “Veľmi rád by som tu sedel a vyhol sa všetkým týmto rozhovorom a škodám, ktoré utrpel tento šport, tým, že by sa v nedeľu rozhodovalo športovo a férovo. FIA sa musí rozhodnúť, čo ďalej. V priebehu posledných dní sme viedli s FIA dialóg a bola zostavená komisia. Verím, že spoločne so všetkými tímami a jazdcami iných stajní dáme dokopy správne rozhodnutia a kroky k tomu, aby sme sa v budúcnosti podobnému scenáru vyhli.”

Je škoda, že sa k prekopaniu pravidiel schyľuje až teraz, keď je už oheň na streche. V tomto zmysle stojí za zmienku fakt, že v kruhoch FIA sa o kompletnom prepísaní pravidiel hovorilo už niekoľko mesiacov dozadu tak, aby sme na štarte roka 2022 pracovali s jasnými regulami, ktoré by sa štýlom približovali technickým pravidlám.

Platí totiž, že kým v technických pravidlách je len malý priestor na ich ohýbanie, chaos v tých športových má nevídané rozmery. Azda je však zbytočné hovoriť, že tento proces prepisovania pravidiel bol napokon zastavený.

FIA a napokon aj tímy vraj nechceli vyhodiť pravidlá, ktoré už všetci poznajú a v rýchlosti v nich vedia nájsť potrebné články. A tak aj v najbližšom roku sme mali len dopisovať potrebné state (napríklad v súvislosti so šprintami) a tým len zväčšovať zmätok v športových reguliach. Azda sa konečne tvorcovia pravidiel rozhýbu a uvedomia si, že je lepšie mať nepriestrelné pravidlá ako také, v ktorých rýchlo nájdem potrebný článok… ktorý beztak protirečí ďalším dvom, žiadalo by sa dodať.

Dokáže FIA napraviť svoje chyby? Nezopakuje sa situácia z roku 2019, kedy bola kauza pohonnej jednotky Ferrari len zametená pod koberec? Dodnes netušíme, na čom sa vlastne FIA dohodla s Maranellom…

“Myslím si, že v dnešnej dobe transparentnosti už takéto rozhodnutia nemožno robiť pokútnymi dohodami,” pokračuje Toto Wolff, z ktorého slov môžeme vyčítať aj to, že Mercedes sa s FIA nedohodol na žiadnom finančnom či mocenskom vyrovnaní. “Som optimista, že akcionári tohto športu budú zdieľať moju frustráciu s rozhodnutiami, ktoré boli prijímané celý rok.”

“Každý, kto je pretekár, vie, čo sa stalo. V každom prípade mám dôveru, pretože všetci budeme ťahať za jedno lano a rovnakým smerom. Dostal som spätnú väzbu od tímov aj jazdcov, a mám záruky od Petera Bayera (generálneho tajomníka FIA pre motoršport, pozn. red.) a Stefana (Domenicaliho, výkonného riaditeľa F1), že v najbližších týždňoch a mesiacoch budeme zmenšovať ten priestor, ktorý sa v priebehu posledných rokov podarilo roztvoriť,” doplnil.

Súvisiace články