logo F1online.skF1online.sk

Ako sa Norris dostal až na piate miesto?

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl14. 7. 2020

Štajerský víkend Landa Norrisa sa nevyvíjal vôbec dobre. Od piatka ho trápili zdravotné ťažkosti, za predbiehanie pod žltými vlajkami dostal penalizáciu v podobe straty troch miest na štarte, v kvalifikácii trafil autom vtáka a štartoval až z jedenásteho miesta.

Naopak, jeho tímový kolega Carlos Sainz dosiahol najlepší kvalifikačný výsledok kariéry a štartoval tretí.

Ako je teda možné, že Norris skončil na výbornom piatom mieste a Sainz prišiel do cieľa až deviaty? Odpovede dáva zaujímavá strategická analýza zo strany McLarenu.

Keďže kvalifikácia sa jazdila v mokrých podmienkach, všetci mali na štarte voľný výber zmesi pneumatík. Dvanásť jazdcov vrátane oboch McLarenov štartovalo na najmäkšej zmesi, šesť na strednej.

Sainz si až do prvých zastávok v boxoch držal piate miesto, všetko sa však pokazilo pri pit-stope, kde sa zdržal o sedem sekúnd dlhšie než mal. Španiel tak stratil miesta voči Danielovi Ricciardovi i obom Racing Pointom a po stabilizácii poradia jazdil až ôsmy.

Norrisa v úvodnom stinte predbehli oba Racing Pointy, no následne sa rozhodlo, že zostane na trati o niečo dlhšie. Kým jeho tímový kolega išiel do boxov v 32. kole, mladý Brit zastavil až v 39. kole, keď obul strednú zmes.

„Rozhodli sme, sa že predĺžime Landov prvý stint. Na mäkkých pneumatikách sme chceli zostať tak dlho, ako len bolo možné. Každé kolo, o ktoré zostanete dlhšie na trati, vám dáva väčšiu silu zaútočiť v závere pretekov. Na druhej strane, tým, že zostávate na opotrebovanej sade, strácate čas. Je potrebné nájsť medzi tým rovnováhu. Zamerali sme sa na predstihnutie Daniela Ricciarda a oboch Racing Pointov,“ povedal Randy Singh, šéf strategického a športového oddelenia tímu.

Práve v tejto chvíli získal Norris kľúčovú výhodu. Jazdil na deviatom mieste a pomerne rýchlo dostihol svojho tímového kolegu, ktorý ho na základe pokynu tímu pustil pred seba.

Následne mu zahralo do karát, že Daniel Ricciardo zvolil reverznú stratégiu, keď štartoval na strednej zmesi a potom obul mäkkú, čo mu síce spočiatku vychádzalo, no jeho pneumatiky v závere postupne odchádzali. Šiesty Ricciardo zdržiaval siedmeho Strolla a Norris sa na nich rýchlo dotiahol.

To, čo nasledovalo, už dobre poznáme – fantastické posledné dve kolá, keď Lando Norris poskočil z ôsmeho miesta až na piate a v pohári jazdcov je na neskutočnom treťom mieste. McLaren je medzi konštruktérmi dokonca druhý.

„Lando musel v poslednom stinte skutočne zatlačiť, inak by sa nedostal na lepšiu pozíciu. Bola to dobrá tímová stratégia, pretože sme dokázali zaistiť, že jeden náš jazdec nezdržal druhého. Ak by Lando zostal ešte jedno kolo za Carlosom, nezískali by sme v závere pretekov extra pozície. Aj tieto preteky ukázali, že rozhodujú skutočne detaily,“ doplnil šéf strategického oddelenia Mclarenu.

Súvisiace články

Diskusia