Ako na trhu, krúti hlavou nad kšeftovaním s pozíciami Horner
Počas druhej červenej vlajky sme v Džidde mohli sledovať zaujímavú vysielačkovú výmenu medzi riaditeľstvom pretekov, Red Bullom a Mercedesom. Všetky tri strany sa dohadovali na tom, ako sa majú zoradiť na rošte. Riaditeľ pretekov Michael Masi nastreľoval ponuky a tímy ich mohli buď prijať, alebo by všetko nahlásil komisárom. Podľa Masiho takýto postup nie je ničím výnimočným.
Na reštarte sa mal na najvýhodnejšiu pozíciu pôvodne postaviť Max Verstappen pred Estebanom Oconom a Lewisom Hamiltonom. Avšak malo to háčik; po prvej červenej vlajke si Max Verstappen v prvej zákrute udržal pozíciu lídra len vďaka tomu, že si skrátil prvú zákrutu.
V takom prípade riaditeľ pretekov zvykne tímu navrhnúť, aby vrátil pozíciu súperovi a vzdal sa tým “trvalej výhody”, ktorú by inak mohli komisári oceniť piatimi sekundami. Keďže sme však mali červenú vlajku, réžia nám ponúkla skoro celú komunikáciu vo forme vysielačiek.
Jednotlivé strany si vymenili niekoľko správ. Red Bull chcel totiž pristať na pôvodnú ponuku Michaela Masiho, podľa ktorej sa zaradí za Estebana Ocona, no zháčil sa, keď sa Masi poopravil a uvedomil si, že Holanďan bude musieť spadnúť až za Hamiltona, aby mu vrátil pozíciu. Napokon Red Bull prikývol aj tomuto návrhu, a súhlasil i Mercedes. Ak by sa však nenašla dohoda, Masi by celú vec posunul komisárom, ktorí by rozhodli, či si Verstappen zaslúži penalizáciu.
“Nenazval by som to dohodou, keďže z pozície riaditeľa pretekov nemám právomoc tímom prikázať, aby v danej situácii niečo spravili,” vysvetľoval vysielačkové rokovania Michael Masi. “Môžem im dať len nejakú ponuku, no rozhodnutie musí byť na nich. Komisári majú moc aj udeľovať tresty, ale ja im môžem predostrieť svoj pohľad na vec. Preto som im ponúkol možnosť vzdať sa tej pozície.”
Riaditeľ pretekov sa tímom neozval hneď, pretože najskôr musel vyriešiť odpratávanie zničených monopostov Sergia Péreza, Georgea Russella a Nikitu Mazepina. Napokon uznal, že aj preto všetko “azda vyzeralo byť trochu natiahnuté v porovnaní so štandardom. Avšak je to normálny rozhovor, ktorý obyčajne prebehne.”
“Keď som zbadal, čo sa stalo v druhej zákrute, okamžite som komisárom navrhol, že tímu umožním vrátiť pozíciu. Veľmi rýchlo sa však objavila červená vlajka, to bola priorita pred tým, ako sa opäť rozbehneme. Avšak, keďže boli preteky prerušené, mali sme možnosť všetko napraviť ešte skôr, ako sme opäť začali pretekať,” ozrejmil Masi.
Red Bull však s ponukou spočiatku otáľal. V tíme neboli presvedčení, že si Max Verstappen za predbehnutie v prvej zákrute zaslúžil akúkoľvek penalizáciu, no napokon sa cítili byť zahnaní do kúta a Masimu na návrh prikývli.
“Keď sa Maxovi po reštarte podarilo dostať na čelo a Ocon sa zaradil za nás, rozbehli sa rokovania — mohli sme pozíciu vrátiť, alebo bude všetko posunuté komisárom —, tak sa rozbehne debata. Zhodli sme sa, že ak to pôjde pred komisárov, príde trest, preto sme na reštarte uvoľnili tú pozíciu,” vysvetľuje Christian Horner.
Avšak Red Bull to prinútilo zmeniť stratégiu. “Dotlačilo nás to k tomu, aby sme obuli mediumky, pretože to bol v prvom kole jediný spôsob, ako sa dostať k nejakej šanci Lewisa predbehnúť, čo nakoniec Max aj spravil.”
Celý zvyšok pretekov však musel šetriť gumy a na konci výrazne zvoľnil. Šéf Red Bullu bol frustrovaný z toho, ako sa to všetko začalo. “Bolo to trochu ako na trhovisku, čo je nezvyčajné. Predtým som sa s tým ešte nestretol,” pokrútil hlavou Horner.