logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Aké sú nádeje Maxa Verstappena?

Max Verstappen, DRS a iskry
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 12. 2021

Na prvý pohľad sa môže zdať, že Max Verstappen zahodil obrovskú šancu na víťazstvo a už ho nezíska späť. Nuž a to isté sa nám môže zdať aj na druhý pohľad, keď sa pozrieme na piatkové pretekové simulácie. Má ešte stále líder šampionátu nejakú šancu skončiť pred aspoň jedným z Mercedesov?

Kvalifikačný príbeh už všetci dobre poznáme. Max Verstappen sa rozhodol, že v poslednom kole na trati nenechá absolútne nič, ani stotinku sekundy navyše, ani extra centimeter pri bariére. Tie extra centimetre mu však v poslednej zákrute chýbali a namiesto pole position tak dnes bude štartovať z tretej priečky. Samozrejme, za predpokladu, že nebude musieť vymeniť prevodovku. Viaceré zdroje už však avizujú, že to prežila.

Ak by však Verstappen aj štartoval z ôsmej priečky, nebolo by to až také hrozné. Spadol by totiž za Sergia Péreza, Pierra Gaslyho, Júkiho Cunodu, ktorí by mu určite ochotne uvoľnili cestu, takže predbehnúť by musel len Landa Norrisa štartujúceho na mäkkej zmesi a Charlesa Leclerca. Samozrejme, po štarte z ôsmeho miesta by si zrejme Mercedesy stihli vybudovať náskok, kým by sa vrátil dopredu. V tomto prípade by sa na lepšie ako tretie miesto bez zásahu zhora zrejme nedostal.

Otázka však po kvalifikácii znie: Má aj tak vôbec nejakú šancu skončiť vyššie ako na bronzovom stupienku? Ak sa pozrieme na piatkové pretekové simulácie a budeme im veriť, musíme konštatovať, že určite nie. Mercedes v nich doslova rozdrvil súpera z Milton Keynes.

Red Bull sa v piatok totižto koncentroval primárne na kvalifikačnú rýchlosť. Túto výhodu napokon Verstappen spláchol v poslednej zákrute, nuž je otázne, ako by mohol prekonať strieborné šípy na trati, na ktorej sa ťažko predbieha, dokonca s papierovo pomalším autom.

Podľa tvrdých dát bol na stredne tvrdej zmesi Red Bull pomalší o celú sekundu od Mercedesu, podľa podrobnejšej analýzy Lawrencea Barretta z tímu F1 Max Verstappen v priemere stratil 0,58 sekundy na kolo oproti strieborným šípom. V tejto hodnote už je zahrnutý aj fakt, že pretekové simulácie červených býkov ovplyvnila červená vlajka Charlesa Leclerca. V padoku prevláda pocit, že Mercedes bude v nedeľu silnejší.

Red Bullu by mohlo pomôcť niekoľko skutočností. Tou prvou je fakt, že z piatka na sobotu sa mu podarilo spraviť obrovský krok vpred po stránke práce s pneumatikami aj balansom, a preto piatkové pretekové simulácie nemusia odrážať realitu dneška.

I napriek tomu, že Pirelli prinieslo do Džiddy prostredné tri zmesi zo svojej ponuky a zákrutami monoposty prechádzajú vo vysokých rýchlostiach, zohriať gumy bola výzva, ktorá robila viacerým tímom problémy. Asfalt je totiž veľmi hladký a bočné preťaženia nie sú také vysoké, čo značí, že pneumatikami neprechádza až toľko energie.

Red Bull mal v tomto smere výhodu zrejme vďaka tomu, že mal viac prítlaku. Mercedes však krútil hlavou. Nech robil, čo chcel, mäkkú zmes nedokázal zohriať. V prvej a druhej časti kvalifikácie sme mohli vidieť, že Hamilton potreboval až tri, resp. štyri ostré kolá na to, aby sa dostal na úroveň Maxa Verstappena. Z tohto dôvodu odštartuje na stredne tvrdej zmesi, ktorá bude minimálne dvakrát taká stará ako u ostatných. Verstappen totižto zajazdil najlepší čas hneď v prvom pokuse, Hamilton potreboval až štyri merané kolá na tých istých pneumatikách.

V Q3 sa situácia nezlepšila. Darmo na to Mercedesy počas prípravných kôl v prostredných sektoroch tlačili — boli len o dve sekundy pomalšie ako v meraných pokusoch —, aj tak to nezabralo. S týmto môže mať Mercedes problémy v úvodných kolách veľkej ceny aj po zastávkach v boxoch, kým sa gumy nedostanú do správneho pracovného okna. Pre Verstappena je jediná škoda, že do prvej zákruty je to len približne dvesto metrov.

Avšak ani po prvom kole nebude nič stratené. V sobotu sme videli dva preteky Formuly 2 a oba naznačili, že okruh v Džidde si bude chcieť vypýtať svoju daň aj v kráľovnej motoršportu. Miestni maršáli síce dokázali odpratávať monoposty pomerne svižne, no akákoľvek nehoda spôsobí minimálne fázu virtuálneho bezpečnostného vozidla či riadny výjazd Bernda Mayländera. Ešte netušíme, komu prípadný výjazd safety caru pomôže, no v hre máme ďalšiu premennú, ktorá môže poradie v dnešných pretekoch totálne premiešať.

Z taktického pohľadu zrejme nebude nad čím špekulovať. V prípade pretekov bez výjazdu safety caru sa očakávajú jednozastávkové stratégie. Na hladkom asfalte sa totiž pneumatiky neopotrebúvajú tak rýchlo ako na iných okruhoch. Menšie problémy by v tomto smere mohol mať len Lando Norris, ktorý ako jediný z prvej desiatky vyštartuje na mäkkej zmesi.

Stred poľa

Hneď za Mercedesom a Red Bullom by malo štartovať Ferrari Charlesa Leclerca. Monačan v sobotu predviedol skvelé kolo a po piatkových kvalifikačných simuláciách, ktoré nevyzerali vôbec tak dobre, sa môže tešiť na slušnú nedeľu.

V rámci pretekových simulácií nasadila Scuderia výborné tempo. Na stredne tvrdej zmesi síce Leclerc zaostal za Hamiltonom o šesť desatín, ale čo je dôležitejšie, predbehol celý zvyšok poľa vrátane Red Bullov. Podľa hlbších analýz Lawrencea Barretta má nad Red Bullom výhodu jednej desatiny.

AlphaTauri zaznamenala ďalšiu vynikajúci kvalifikáciu, Pierre Gasly i Júki Cunoda sa dostali do Q3. V Katare však mala stajňa z Faenzy problémy v pretekoch, Gasly spadol z druhého miesta až na jedenáste. AlphaTauri navyše v piatok žrala pneumatiky, čo síce pomohlo rýchlo ich zohriať, no v nedeľu to môže uškodiť. “Naše auto je na jedno kolo excelentné ako vždy. V pretekových simuláciách sa však necítim tak komfortne,” referoval Gasly, ktorý bol odhodlaný na tom v noci z piatka na sobotu popracovať.

V prvej desiatke štartuje aj Esteban Ocon na Alpine, ktorý by chcel miešať kartami a podľa piatkových jázd určite môže, na stredne tvrdej zmesi neprekonal len Hamiltona s Leclercom. Športový riaditeľ Alpinu Alan Permane bol po piatku spokojný s tým, ako sa jeho tím pripravil.

Prehľad piatkových simulácií podľa AMuSu:

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Bottas 1:34,558 5 soft
Sainz 1:34,975 5 soft
Alonso 1:35,157 8 soft
Vettel 1:35,200 8 soft
Ricciardo 1:35,203 6 soft
Cunoda 1:35,858 5 soft
Hamilton 1:33,993 7 medium
Leclerc 1:34,574 5 medium
Ocon 1:34,734 6 medium
Perez 1:34,967 5 medium
Verstappen 1:35,068 4 medium
Norris 1:35,300 2 medium
Räikkönen 1:35,424 3 medium
Stroll 1:35,729 9 medium
Latifi 1:35,887 7 medium
Mazepin 1:36,636 6 medium
Russell 1:34,874 8 hard
Gasly 1:35,122 3+2 hard
Giovinazzi 1:35,266 6 hard
Schumacher 1:35,538 8 hard

Štartový rošt a stratégie

Z najvýhodnejších pozícií vyštartujú Lewis Hamilton a Valtteri Bottas pred Maxom Verstappenom. Holanďana a jeho kolegu Péreza bude deliť Charles Leclerc, čo môže opäť skomplikovať stratégiu Red Bullu, ktorý sa istotne bude chcieť dostať pred aspoň jedno auto súpera.

Image

Podľa očakávaní Pirelli predpovedá jednozastávkové stratégie, pričom tou najvýhodnejšou bude jeden stint na stredne tvrdej a druhý na tvrdej zmesi. Pirelli predpovedá, že Norrisova stratégia bude rovnako rýchla ako predchádzajúca, no môže mu spôsobiť problémy po prvej zastávke v boxoch. Riziko, že sa po nej dostane do premávky, totižto bude vyššie.

Dvojzastávkové stratégie sa očakávajú najmä v prípade prerušení, či už po virtuálnom alebo riadnom výjazde bezpečnostného vozidla. Bez neho totižto dva pitstopy budú pomalšie, nuž a musíme rátať aj s tým, že predbiehanie bude náročnejšie ako na iných tratiach.

Prehľad zostávajúcich sád pred nedeľou:

Podľa najnovších odhadov Pirelli je mäkká zmes o 0,3 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá a má výhodu 0,9 sekundy na kolo oproti tvrdej.

K týmto informáciám ešte doplňme, že podľa analýz mäkká zmes stráca kvôli degradácii 0,118 sekundy na kolo, stredne tvrdá zmes 0,072s a tvrdá zmes spomalí každým kolom len o 0,051 sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Esteban Ocon mal počas piatkových simulácií skvelé tempo, štartuje navyše z deviatej priečky, z ktorej určite môže získať extra pozíciu k dobru. Alpine bol rýchlejší ako McLaren, navyše Lando Norris odštartuje na menej výhodnej mäkkej zmesi. Ocon sa môže pretlačiť do prvej osmičky.

Podobne ako Alpine sa v dobrom svetle ukazovalo aj Ferrari. Carlos Sainz síce po chybách v kvalifikácii bude štartovať až z hlbín druhej desiatky, avšak Charles Leclerc má karty skvele rozdané aj na umiestnenie v prvej päťke. Sergio Pérez ho ešte môže predbehnúť, avšak AlphaTauri v pretekoch viac tápa.

Súboj medzi McLarenom a AlphaTauri bude tesný, no Pierre Gasly bude ťažiť z výhodnejšej pozície i výhodnejšej stratégie, keďže sa mu podarilo postúpiť do Q3 na stredne tvrdej zmesi, čo Lando Norris nechcel riskovať.

Sergio Pérez možno predbehne Charlesa Leclerca, no na prvú trojku zrejme opäť nebude mať nárok. Svojmu kolegovi pomôže aspoň tým, že zajazdí najrýchlejšie kolo pretekov.

Matúš Pavlík

Moje dnešné tipy sú postavené na dvoch predpokladoch. Prvým je solídne pretekové tempo Ferrari, druhým slabé pretekové tempo AlphaTauri, ktoré sme videli v Katare.

Naopak, Alpine v tejto sezóne už neraz ukázal, že exekúcia pretekov im vychádza dobre. Práca s pneumatikami, stratégie a častokrát aj pretekové tempo boli v tejto sezóne neraz na lepšej úrovni než v prípade ich hlavného súpera.

Nebyť drobnej chyby, tak by Carlos Sainz útočil v sobotnej kvalifikácii na najlepšiu šestku. V Džidde síce predbiehanie nebude také jednoduché, ako by sa mohlo zdať, no napriek tomu očakávam postupný Sainzov progres poradím nahor. Čo sa týka Charlesa Leclerca, tak v najlepšej štvorke sa môže udiať čokoľvek. Otázna je i úroveň sebadôvery Sergia Péreza, takže Monačan určite má šancu.

Tomáš Schügerl

Dnes by mohol prísť ten deň, keď Valtteri Bottas zohrá v majstrovskom boji naozaj kľúčovú rolu. Podstatný bude štart – ak ho Bottas zvládne, môže byť kryť chrbát Lewisovi Hamiltonovi aj pred prípadnými atakmi Maxa Verstappena. Valtteri môže ukázať, že je v boji o titul platnejšou tímovou dvojkou než Sergio Pérez.

AlphaTauri je skôr kvalifikačný monopost, preto sa dá predpokladať mierny prepad Pierra Gaslyho v pretekoch. McLaren je zase opačný prípad, v pretekoch zväčša funguje lepšie než v kvalifikácii. Lando Norris mal podľa svojich slov potenciál na štvrté miesto, a aj keď má miernu nevýhodu v podobe štartu na mäkkej zmesi, mohol by byť v cieli pred Gaslym.

Na záver možno odvážnejší tip. Ferrari má podľa dát veľmi silnú pretekovú rýchlosť, a Charles Leclerc parádnym kvalifikačným kolom dokázal svoju triedu. Dnes by si mohol udržať štvrté miesto zo štartu a je v jeho silách nechať za sebou Péreza.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!