logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Tesnejšie to byť nemohlo

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala4. 12. 2021

V oboch piatkových tréningoch sme síce z dosiahnutých časov mohli vyčítať, že najrýchlejším mužom na trati v Džidde je Lewis Hamilton, no po rozanalyzovaní všetkých kôl sa poradie na čele mierne upravilo. Ukazuje sa, že medzi Hamiltonom a Verstappenom je to nesmierne tesné a v dnešnej kvalifikácii by mohli rozhodovať stotiny či tisíciny sekundy.

Z pohľadu kvalifikačného tempa treba upriamiť zrak na druhý tréning, ktorý je ako jediný naozaj relevantný, keďže sa ide už po tme na chladnejšej trati. Darmo preto po prvom tréningu viacerí piloti žiarili spokojnosťou, keďže po zmene podmienok sa posunul i balans.

Napokon bol najrýchlejší Lewis Hamilton pred Valtterim Bottasom, Pierrom Gaslym a Maxom Verstappenom. Ašpirantov na titul delilo 195 tisícin sekundy, čo určite nie je málo, ale po zohľadnení okolností sa tento rozdiel zmenší.

Lewis Hamilton i Max Verstappen sa totižto viackrát ocitli v premávke, raz v prípravnom, raz v ostrom kole, čo do istej zmiery znehodnotilo ich výkony. O to dôležitejšie je preto pozrieť sa na kvalifikačné simulácie ako celok.

V prvom sektore bol celkovo najrýchlejší Red Bull i napriek tomu, že Max Verstappen mal problémy so zahrievaním pneumatík, ktoré boli v úvode kola stále chladné. Býci preto strácali v prvých dvoch zákrutách, no získali medzi päťkou a osmičkou.

V prostrednej časti okruhu prevzal opraty Mercedes. Čas k dobru získaval najmä na úsekoch, ktoré sa idú na plný plyn, hoci z pohľadu maximálky boli rozdiely takmer zanedbateľné. Pérez bol len o dva kilometre za hodinu pomalší ako Mercedes, Verstappen strácal šesť.

V poslednom sektore si boli autá RB16B a W12 vyrovnané. Keď to všetko sčítame, vezmeme do úvahy množstvo paliva, zistíme, že aj celkový čas je takmer identický. Podľa analýzy Lawrencea Barretta z tímu F1 bol Max Verstappen v konečnom zúčtovaní o 0,01 sekundy rýchlejší ako Lewis Hamilton.

Ak to takto bude pokračovať, čaká nás skvelá kvalifikácia. Podmienkou však je, aby oba tímy v noci z piatka na sobotu našli rovnako veľa výkonu. Je to reálne? Kto má toho viac v rukáve?

Po stránke výkonu pohonnej jednotky ešte získajú oba tímy. Red Bully aj Mercedesy jazdili so starými kusmi a svoje najlepšie zbrane chcú vystaviť na obdiv až v sobotu. V tomto smere zrejme viac získa Mercedes, ktorý pripravuje svoj “ohnivý motor”, no podľa piatkových dát Red Bullu to ani zďaleka nebude toľko, koľko sa čakalo. Pri simuláciách sa totižto nerátalo s tým, že okruh bude až taký úzky a v zákrutách bude tak tesno. Kvôli tomu pôjde čistý výkon mierne do úzadia.

Obe stajne určite vedia nájsť niekoľko desatín aj v lepších nastaveniach. Mercedes sa v piatok rozhodol prebádať dva rôzne smery, Valtteriho Bottasa vyslal jedným, Lewisa Hamiltona druhým. “Teraz musíme zistiť, čo fungovalo a čo nie. Stále máme nejaké problémy v jednom kole na mäkkej zmesi,” komentoval šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. “Máme pár nápadov, ako sa s tým vysporiadať. Počas noci rozbehneme simulácie a preskúmame niekoľko smerov.”

Podobne však na tom bol i Max Verstappen. “Mali sme problémy zohriať pneumatiky,” skonštatoval. To vysvetľuje jeho stratu na Mercedes v prvých dvoch zákrutách. Red Bull v noci určite mal čo vylepšovať a disponoval aj obrovským množstvom dát z piatku.

“Vyzeralo to tak, že Red Bull sa koncentroval na kvalifikačnú rýchlosť,” uviedol Shovlin s tým, že Mercedesu ide skôr o to “vyhrať posledné dva preteky”. Dá sa však v Džidde vyhrať už v sobotu? Trať je veľmi úzka, naozaj tvrdo sa brzdí len v dvoch zákrutách, nuž piloti avizujú problémy s predbiehaním…

A Red Bull chce zrejme staviť na pole position. Verstappen strávil celý prvý tréning tým, že striedal rýchle kolá a prípravné. Keď sa ho neskôr inžinier spýtal, či chce ešte jeden kvalifikačný pokus aj za cenu toho, že jeho preteková simulácia nebude taká dlhá, odvetil, že to mu je jedno.

Ak sa býkom podarí nájsť balans, rozhodnúť môže aj samotný Verstappen. Felipe Massa, Damon Hill aj Martin Brundle všetci svorne konštatovali, že ich prekvapilo, s akou odvahou v piatok jazdil holandský mladík a ako na to tlačil.

Christian Horner zas vo svojom rozhovore uviedol, že strata jednej-dvoch desatín nie je žiadna tragédia, pretože na takomto type okruhu sa dajú nájsť. Dokáže Verstappen vykompenzovať zisk, ktorý Mercedesu prinesie motor z Brazílie?

Image
Image

Na čele stredu poľa sme mali opäť Pierra Gaslyho, ktorý podobne ako v Katare ukázal skvelú rýchlosť a určite môže pomýšľať na to, že aj dnes sa z neho stane najlepší pilot zo zvyšku sveta. AlphaTauri sa však bude chcieť vyhnúť katarskému scenáru a azda obetuje časť kvalifikačnej rýchlosti v prospech tej pretekovej. Súboj s Alpinom a McLarenom by teda mohol byť veľmi napínavý.

Podľa analýzy Lawrenca Barretta AlphaTauri na jedno kolo stráca na čelo 0,55 sekundy, Alpine a McLaren totožne po 0,57 sekundy. “Som si istý, že vieme nájsť tých pár desatín, ktoré nám chýbajú na autá pred nami,” vyhlásil Daniel Ricciardo. Ferrari zaostalo až o sedem desatín.

Veľkou témou v kvalifikácii bude i premávka. Na úzkom okruhu a v neprehľadných zákrutách môže narobiť poriadnu galibu, čo sme napokon videli už v sobotu. Dnes preto môžeme čakať aj nejedno prekvapenie.

Máš svojho favorita na pole position alebo na titul?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii a aj k tomu, kto sa tento rok stane majstrom sveta. Bude to Lewis Hamilton (kurz 1,60) alebo Max Verstappen (kurz 2,20)? A čo v konštruktéroch? Veríte Mercedesu (1,35) alebo Red Bullu (3,05)?

Vieš si z týchto kurzov vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia