logo F1online.sk

Marko prezradil, že Red Bull sa s FIA bavil aj o údajnom nadŕžaní Mercedesu

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2021

Bitka medzi Mercedesom a Red Bullom sa odohráva na viacerých frontoch. Na nich má na férovosť súboja dohliadať Medzinárodná automobilová federácia, ktorá by mala byť nestranná. Avšak rovnako ako je to i medzi fanúšikmi, tak aj jednotlivé tímy vinia komisárov z toho, že nadržiavajú súperovi. Helmut Marko prezradil, že s touto témou dokonca vyrukoval pred FIA, ba čo viac, zašiel aj za majiteľmi z Liberty Media.

Jednotlivé strany si určite nemajú čo vyčítať. Mercedes sa v úvode sezóny pokúsil zastaviť súpera cez komisárov sprísnením testov zadných krídel či spomalením zastávok v boxoch, Red Bull to zas skúšal po letnej prestávke s otázkami ohľadom motora, závesov či zadného krídla.

“Keď Mercedes zbadal, že sme rovnako rýchli, či dokonca rýchlejší, tak najskôr prišiel s flexibilnými krídlami a následne s rôznymi výmyslami,” pripomína úvod sezóny Helmut Marko, ktorého slová zverejnil ako prvý holandský motorsport.com.

Otázky Red Bullu ohľadom techniky Mercedesu vraj boli len obrannou reakciou na útok súpera, navyše logickou. “Tie ich činy sme vnímali ako veľmi nešportové gestá. Potom sme sa teda aj my zahľadeli na to, čo sa deje v Mercedese, napríklad na tie zadné krídla.”

“Toto všetko je súčasťou bitky, ktorá je v aktuálnej sezóne veľmi napätá. Najmä, keď niekto nie je zvyknutý na to, že mu iná stajňa dokáže konkurovať,” zabŕdol do Mercedesu a najmä Tota Wolffa športový poradca Red Bullu.

Nie všetko je však o Totovi Wolffovi, Mercedes má vraj pripravenú jasnú stratégiu, v ktorej hrajú istú rolu aj zákaznícke tímy. “Ak s niečím nepríde Mercedes, tak celú vec predloží tím, ktorý je Mercedesu blízky. Niekedy je to McLaren, potom zas Aston Martin.”

To by Red Bull ešte zvládol, keby FIA na sťažnosti všetkých zoskupení reagovala rovnako. Pravda je však taká, že kým žiadostiam Mercedesu vyhovela viackrát, protesty Red Bullu boli márne. Dokonca aj testy, ktoré FIA začala robiť v Katare, nemajú žiadne ukotvenie v pravidlách či technických direktívach, a tak za ich nesplnenie nie je možné Mercedes diskvalifikovať.

Helmut Marko prezradil, že Red Bull chcel preto celú vec prebrať s vedením, no veľmi nepochodil. “Mali sme pocit, že v rozhodnutiach cítiť istú jednostrannosť. Medzičasom sme viedli viacero rozhovorov s FIA a tiež s Liberty Media. Povedal by som, že toto je čiastočne súčasťou hry.”

Súčasťou hry majú byť aj slovné prestrelky, do ktorých sa Toto Wolff a Christian Horner tak radi púšťajú. “Pokiaľ neprichádzajú údery pod pás, tak aj toto je súčasťou hry,” prikyvuje. “Je samozrejmé, že podporujete svojho jazdca. Áno, robíte to aj tým, že do istej miery diskreditujete súpera. V každom prípade je to logické, pokiaľ to zostane v rozumných medziach.”