logo F1online.sk

Horner o „neposlušnom“ zadnom krídle: Musíme prísť s riešením

Sergio Pérez
© Twitter/Red Bull Racing
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 11. 2021

Red Bull už niekoľko týždňov trápi „neposlušná“ klapka zadného krídla, ktorá sa pri aktivovanom DRS a vysokých rýchlostiach trepoce. Tím čelil niekoľkým problémom v danej oblasti, v Austine došlo k mechanickému poškodeniu zadných krídel, podobne tak v Mexiku. Následne sa objavili problémy s aktuátorom DRS, ktoré taktiež trvajú niekoľko týždňov. Niet pochýb o tom, že Red Bullu to žiadnu výkonnostnú výhodu neprináša, no je to problém so spoľahlivosťou, ktorý treba vyriešiť.

Tento jav sa objavil aj v Katare, kde sme ho zaznamenali na “menšom” zadnom krídle s nižším prítlakom. Red Bull napokon pred kvalifikáciou siahol po tom „väčšom“ s vyšším prítlakom, na ktorom sa problém s trepotajúcou klapkou nevyskytol. Charakter problému nijak nesúvisí s krídlom samotným ani s klapkou, ale s aktuátorom, ktorý zadné krídlo otvára.

„Krídlo s vyšším prítlakom, ktoré sme nakoniec aj nasadili, bolo našou preferovanou možnosťou. Bol to smer, ktorým sme sa chceli vydať,“ povedal po skončení Veľkej ceny Kataru šéf Red Bullu Christian Horner.

„Ak budú tieto krídla s nižším prítlakom potrebné v Džidde alebo Abú Zabí, tak samozrejme musíme prísť s riešením, ktoré to napraví,“ dodal.

Je možné, že na rýchlejších okruhoch ako Džidda či Abú Zabí tímy nasadia aerodynamické balíky s nižším odporom vzduchu. Je preto možné, že v akcii opäť uvidíme „neposlušné“ krídlo z katarských tréningov. Problém by preto bolo namieste vyriešiť skôr než začne mať FIA obavy o bezpečnosť. Treba tiež povedať, že aktuátor DRS je súčiastka, ktorej vývoj je aktuálne zmrazený a nie je úplne jednoduché ho zmeniť, hoci pokiaľ ide o úpravy týkajúce sa spoľahlivosti sú pravidlá benevolentnejšie.

„Myslím, že z pohľadu spoľahlivosti by malo byť riešenie relatívne jednoduché. Tieto aktuátory používame už mnoho rokov, takže nejde o žiadnu novú technológiu,“ povedal Horner.

Red Bull by to mal v Saudskej Arábii konečne napraviť. V tesnom boji o titul predsa nechcete stratiť ani stotinku sekundy navyše, pritom takýto problém vašej rýchlosti na rovinke určite nepomáha.

„Neponúka to žiadnu výkonnostnú výhodu a taktiež nič nenaznačuje tomu, že sa jedná o nejaký pokus obísť pravidlá. Niečo také si Red Bull v pretekoch nechcel dovoliť, aby sa do toho nezapojila FIA a jej obavy o bezpečnosť,“ napísal portál Motorsport.com.