logo F1online.sk

Jedny preteky musíme vyhrať, uvedomuje si Marko

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 11. 2021

Šampionátová matematika je jednoduchá. Ak chce Max Verstappen pomýšľať na majstrovský titul aj bez pomoci Lewisa Hamiltona, nevyhnutne potrebuje vyhrať jednu zo zvyšných dvoch veľkých cien. Uvedomuje si to aj Helmut Marko, ktorý chce, aby sa tak stalo už v Džidde.

Nebude to však jednoduché. Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin po pretekoch v Katare vyhlásil, že práve okruh Losail robil strieborným šípom najväčšie starosti spomedzi posledných troch tratí. A videli sme, aký priepastný náskok mal na ňom Lewis Hamilton na Maxa Verstappena v kvalifikácii i v pretekoch, dokonca bez špeciálneho motora, ktorý dostal úradujúci majster sveta v Brazílii a ktorý sa budúci týždeň vráti ako jeden z hlavných hrdinov.

A tak dokonca i Veľká cena Kataru bola z pohľadu Red Bullu len akýmsi pokusom o minimalizáciu škôd. “Škody sme minimalizovali optimálne,” zhodnotil Helmut Marko narážajúc na extra bod, ktorý sa podarilo ukoristiť Maxovi Verstappenovi. “V pretekoch sme na to šli opatrne, nuž a keď Max zaútočil, Lewis na to dokázal odpovedať.”

“Max musel počas svojej stíhacej jazdy vystaviť pneumatiky väčšiemu zaťaženiu, a tiež mal drobné poškodenie na prednom krídle, hoci nešlo o nič vážne. Keďže sme tu neskončili vpredu, musíme vyhrať v Saudskej Arábii. Potom sa bude rozhodovať už len v posledných pretekoch,” analyzuje aktuálnu situáciu športový poradca Red Bullu.

Na jednej strane je pravda, že Mercedes katarským víťazstvom spravil veľký krok k zisku jazdeckého titulu, no na druhej strane si môže spytovať svedomie aj samotný Red Bull. Inžinieri sa totižto v kvalifikácii stratili v spleti nastavení a pripravili sa aj o tú najmenšiu šancu získať pole position.

Problémy spôsobilo toľko skloňované zadné krídlo. Horná klapka sa začala pretáčať, čo Red Bullu robilo starosti, že by Mercedes mohol po pretekoch podať protest. Aby sa tím z Milton Keynes vyhol čiernemu scenáru, na poslednú chvíľu nasadil väčšie zadné krídlo, ktoré malo mechanizmus DRS v poriadku.

Avšak Red Bull to spravil až pred kvalifikáciou. Spraviť takú veľkú zmenu tesne pred rozhodujúcimi minútami nemôže fungovať. Red Bull riskoval, že nenájde dobrý balans, a nakoniec ho ani nenašiel. Keďže zadná náprava mala priveľa prítlaku, auto bolo nedotáčavé.

“Chyba bola na našej strane,” uznáva Helmut Marko. “V prvom tréningu sme boli vpredu o štyri desatiny. Potom sme zišli zo správnej cesty. Na druhej strane Hamilton sa priebežne zlepšoval a nastavoval svoje auto tak, ako potreboval.”

“V našom prípade sa stal presný opak. Nepodarilo sa nám zopakovať ten dokonalý štart. V treťom tréningu sme v prvej zákrute zrazu stratili tri desatiny sekundy,” vypichol jeden z kľúčových momentov katarského víkendu.

K tomu sa ešte pridala penalizácia pre Maxa Verstappena. Keď sa Holanďan konečne dostal zo siedmej priečky na druhú, Hamilton mal už štvorsekundový náskok. Nebyť toho trestu… “Možno by sme ho dostali cez undercut,” chytá sa aspoň akej-takej nádeje Marko. “Ale takto sme prišli o všetky taktické možnosti.”

Mierne zaváhanie pri nastavovaní auta štve aj rodáka z rakúskeho Grazu. “Spraviť niečo na 95 percent nestačí. Aby ste to mohli zvládnuť, vo všetkých ukazovateľoch musíte byť perfektní.”

“Musíme vyhrať jedny z týchto dvoch pretekov. Všetci tvrdia, že Džidda bude zemou zasľúbenou pre Mercedes. Tak tam vyhráme,” doplnil bojovne.